Jump to content

coax en interlink

Manus
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Tussen mijn Harman Kardon AVR5500 receiver en Harman Kardon DVD25 dvd-speler zit op dit moment een goedkoop coaxkabeltje. En tussen de subwooferuitgang van de receiver en de subwoofer (Yamaha SW105) zit een goedkope interlink zeg maar een dropvetertje.

Nou heb ik een setje interlinks van Vandenhul over (MKIII D102). Heeft het zin om deze respectievelijk als coax en als subwoofer-interlink te gebruiken ook al zijn deze kabels daar niet voor bedoeld? Maakt het dan ook nog uit welke ik waarvoor gebruik (rode tulp of blauwe tulp)? Of zijn deze vragen voor een audio-liefhebber zoiets als vloeken in de kerk?

Groetjes,

Manus

Ik kan niets anders verzinnen dan proberen en luisteren. Voor de sub zal 't een prima vervanging zijn. Of de coax een succes wordt weet ik niet.

Groetjes Simon

Dank je Simon,

Ik heb het inmiddels geprobeerd. Voor de sub is het zeker een verbetering. Voor de coax ook, zij het dat het verschil hier minder groot is.

Andere vraag: wat is nou (technisch gesproken) het verschil tussen een coax-kabel, een interlink tussen receiver en dvd-speler en een interlink voor subwoofer. Ik bedoel: als je ze onderling kunt omwisselen waarom dan nog verschillende benamingen gebruiken en deze als verschillende produkten op de markt brengen?

Groetjes

De invloed van een kabel op digitaal signaal is minimaal. Meer of minder jitter en/of meer of minder foutcorrecties.

Ze proberen de mankementen van de kabels in hun voordeel te laten werken.

Een kabel die eigenlijk teveel hoog afknijpt is ideaal voor een subwoofer. Enz enz

En ach als je drie de zelfde kabels maakt en die drie verschillende namen geeft dan zal men er ook verschillen in gaan horen.

Maar kabels schijnen hun eigen klank te hebben dus is het zoeken naar het optimale kombinatie een interresante maar dure bezigheid.

Groetjes Simon

Dank je Seoman,

Zo'n idee had ik al. Als het maar klinkt, vind ik zelf. En omdat ik het leuk vind steeds maar weer te sleutelen, te prutsen en te experimenteren, probeer ik van alles uit. Vandaar de Vandenhul interlinks als subwooferinterlink en coax.

Zometeen wissel ik ze, bij wijze van experiment, om met de Straightwire Virtuoso interlink die ik heel goedkoop op de kop heb kunnen tikken. Ik had hem ooit eens bij iemand gehoord en was meteen verkocht. Ik mocht de kabel een paar dagen uitproberen en ja hoor, bij mij thuis klonk die interlink ook als een klok. Alleen vond ik hem op dat moment te duur in verhouding tot mijn installatie.

Maar ja, laatst zag ik een advertentie voor de interlink met een wel zeer schappelijk prijsje. Vandaar. Ik gebruik de Virtuoso nu als interlink tussen receiver en dvd-speler (audio uit, analoog). Klinkt ook prima. Alleen kan ik met de optie analoog afspelen (cd's enzo) de optie subwooferkanaal niet gebruiken. Kan alleen digitaal. Dus vandaar mijn gepruts om interlinks als coaxen en subwooferinterlinks te gebruiken.

Als je geinteresseerd bent, laat ik wel weten hoe het klinkt.

Groetjes