Jump to content

Vintage: Philips GP 922 MC element

spido
 Share

Recommended Posts

Helaas kan ik je hier niet bij helpen. Ik heb in de jaren '70 een aantal jaren naar een Philips element geluisterd, nl. een GP422. Dat was een goudkleurig element, kostte iets van fl.200,- , en was eigenlijk ontworpen voor quadrafonie maar deed het ook voortreffelijk in stereo.

Ik heb er in ieder geval naar volle tevredenheid mee geluisterd t

Het plaatje dat Ivan10 leverde (dank!), bracht mij nieuwe informatie:

• spanningsafgifte 0,12 mV (bij 1 kHz / 5 cm/sec., naar ik meen te mogen aannemen);

• inwendige weerstand (spoelweerstand) 4 Ω;

• aanbevolen naaldkracht: 1,5 - 2,5 g (of p, zoals men later opgaf).

Van een website had ik al begrepen dat het element in Japan werd geproduceerd.

Zo nu en dan schroef ik een SME-standaard koppie met 'n Philips MD-elementje (GP 412 III, 420 III of 500 III) op de arm (SME 3009 of Ortofon AS212) vast. Altijd toch leuk, zo'n vleugje vroeger. En ze doen het nog prima, die oudjes!

In de inbrengwinkel zijn ze bijna gratis, tegenwoordig. En je krijgt er dan een Philips platenspeler bij kadoo!

Nooit gehoord of uberhaupt gezien... Ziet er absoluut niet Philips-achtig uit...

http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm?ind...mp;ContentFrame , dan "toonopnemers" kiezen, dan "G"en dan GP922.

Zou nog wel eens van Solus afkomstig kunnen zijn.

Bedankt, KT88! Ja, op die site vinden we heel veel juwelen uit de Philips schatkist...

Wat een innovatief "koppie", h

De bijbehorende aanpassingstrafo is de Philips EG7000 (of de EG9000 met 3 geschakelde ingangen) met een transformatie verhouding van 1:30. De specificaties zijn gebaseerd op het gebruik van deze transformator.

Alles schreeuwt "Japan!" uit aan deze dingen.

Ik moet 't even opzoeken,maar er was in die jaren een OEM elementenfabrikant uit Japan actief.

Niet Solus, maar een ander. Zal eens snuffelen in de oude boeken.

Edit: Supex. Satin is het niet, die hadden uitwisselbare naaldhouders.

(...) Edit: Supex. Satin is het niet, die hadden uitwisselbare naaldhouders.

En jukken!! Ik herinner me dat ik destijds de brave Aalt-Jouk diep, ja zeer diep onder het Satin-juk liet gaan: ik teisterde hem met verzoeken tot reparatie van diverse high-output Satin elementen (Osawa), die voorzien waren van allerlei handige uitwisselbare naald-units in velerlei kakelbonte kleuren, en die na een tijdlang gebruik