Jump to content

High end muziek op 'n PA installatie

WanFie
 Share

Recommended Posts

Sinds begin juli zit de Stemvork in een ander veel ruimer pand. Hier is ook meer ruimte voor de PA apparatuur van Frans. Er staan daar een aantal sets opgesteld zodat geintereseerden dat ook kunnen beluisteren.

Nieuw-pand-De-Stemvork_290609.jpg

Zo leek het ons wel leuk om eens een paar high end Cd's op zo'n set te draaien.

Als speler een oude Philips... :huh: .

Deze is via een mengpaneel met toonregeling en pan regelaars per kanaal op de klasse D versterkers aangesloten.

De topspeakers zijn van het merk Sinco (dacht ik) en de basspeakers zijn gebouwd door Frans.

Dan gaat de nieuwe CD van Otmar Liebert en daarna de goldversie van Jennifer Warnes (Famous blue raincoat) erin...

En..,

dan...

:o:o:o:o

Klinkt het toch wel heel anders dan dezelfde CD even daarvoor op een huiskamerset. Het klankkarakter is zoveel dynamischer dat het in eerste instantie veel meer "live" lijkt. Instrumenten van hoog te laag klinken zoveel "puntiger" dan op de thuisset. Het laag gaat niet extreem diep, maar klinkt "vaster" dan bij de meeste basreflexkasten. Ook is er "controle". Niks klinkt na, zoemt uit of schettert. Tot zover alles veel beter dan op een thuisset. Bovendien kan het natuurlijk snoeihard. Het blijft op die geluidsdruk nog redelijk onvervormt ook.

Hierna ben ik eens in de "luisterdriehoek" gaan staan om het stereobeeld te kunnen beoordelen. En dan blijkt dat er ook wel minpunten zijn aan deze weergave. Het geluid komt wel mooi los van de speakers en er is zelfs een soort van stereobeeld. "Diepte" en "focussering" zijn ver te zoeken. het is eigenlijk een grote wolk van geluid. Ook is het uitklinken van de percussieinstrumenten op Famous Blue Raincoat volledig weg. Het lijkt alsof de galmkelder is volgehangen met dekens.

In eerste instantie vond ik het klankkarakter wat weg hebben van de oude Klipsch speakers, maar dan met een stevig laag. De apparatuur laat echter veel minder "detailinformatie" door. Het klankbeeld is daarmee heel snel en dynamisch, maar ook grofstoffelijker.

Het was toch een ervaring die je niet vaak meemaakt. leuk om eens te horen.

Ik denk dat een groot deel van de dynamiek in onze systemen toch met het rendement te maken hebben. Deze speakers hebben een rendement van meer dan 100 dB. Ze lijken wel blij te zijn wanneer ze wat mogen weergeven en doen dat dan zeer enthousiast. :)

:)

Guest kikkervisje
In eerste instantie vond ik het klankkarakter wat weg hebben van de oude Klipsch speakers, maar dan met een stevig laag. De apparatuur laat echter veel minder "detailinformatie" door.

Het klankbeeld is daarmee heel snel en dynamisch, maar ook grof stoffelijker.

Ik denk dat een groot deel van de dynamiek in onze systemen toch met het rendement te maken hebben.

Deze speakers hebben een rendement van meer dan 100 dB.

Ze lijken wel blij te zijn wanneer ze wat mogen weergeven en doen dat dan zeer enthousiast. :)

Vraag eens wat plotjes aan die jongens.

Kan je heel wat aan zien (verklaren wat jij hebt gehoord) En........( op zijn Spidoiaans ) hoe stevig zijn de behuizingen.

Er zal wel veel mee moeten worden gezeuld dus............ ;)

In eerste instantie vond ik het klankkarakter wat weg hebben van de oude Klipsch speakers, maar dan met een stevig laag. De apparatuur laat echter veel minder "detailinformatie" door.

Het klankbeeld is daarmee heel snel en dynamisch, maar ook grof stoffelijker.

Ik denk dat een groot deel van de dynamiek in onze systemen toch met het rendement te maken hebben.

Deze speakers hebben een rendement van meer dan 100 dB.

Ze lijken wel blij te zijn wanneer ze wat mogen weergeven en doen dat dan zeer enthousiast. :)

Vraag eens wat plotjes aan die jongens.

Kan je heel wat aan zien (verklaren wat jij hebt gehoord) En........( op zijn Spidoiaans ) hoe stevig zijn de behuizingen.

Er zal wel veel mee moeten worden gezeuld dus............ ;)

Van de baskast in ieder geval van multiplex. Daar zaten dan ook wieltjes onder... De topkasten waren volgens mij ook van hout, dus geen ABS kasten.

Van de andere kant... wat wil je precies zien op die "plotjes" ... De specificatie van unit die zijn ingebouwd, zijn niet meer aan de orde. Ik weet niet of die prof-audiospeakerbouwers zo royaal zijn met specs...

:)