Jump to content

Zijn dit de goede boxen?

wouter de vos
 Share

Recommended Posts

Op dit moment heb ik in beeld een set magnat boxen (vintage 410)met de volgende specificaties: 2-way bass reflex, bookshelf, 90/160 watt, 4 - 8 ohm, 32 - 75.000 Hz, 91 dB sensitivity. Op zich zegt me dit allemaal niet zoveel. Vraag kan ik deze boxen (bestrijken ze het gehele hoge, midden en lage tonen enz?)gebruiken voor mijn hifi installatie of ben ik verplicht om een subwoofer te gebruiken? (afgezien van het feit, dat ik ze bij de winkelier ga beluisteren).

Daarnaast ben ik van plan om evt 4 van zulke boxen te gebruiken tbv van mijn homecinema opstelling. Is de subwoofer nu wel verplicht? Voordat ik naar een winkelier ga graag jullie advies. confused.gifnull

Dat moet je zelf weten.

Vind jij het laag voldoende (of bijna) bij reeds twee van deze speakers,dan lijkt mij een subwoofer niet nodig.

Wat mij wel erg sterk lijkt is een grensfrequentie van 32Hz voor bookshelfs.

Waar op de referentie as ligt dat dan?...,-12 dB ofzo?

Maar goed,zelf je waarnemingen optekenen en aan de hand daarvan beslissen.

IKKE :)

Ja, Magnat heeft altijd van die lachwekkende specificaties, is me al opgevallen. Ga maar uit van 55 Hertz -3db of zo, dat is al heel wat voor een bookshelf :). Zo'n klein speakertje kan wel een sub gebruiken, maar je kunt beter een grotere speaker kopen die van zichzelf al meer laag geeft. Mijn ervaring is dat een sub beter integreert op al wat grotere hoofdspeakers dan op kleine speakertjes. Geloof mij maar, een grotere mainspeaker klinkt het best, ook als je een subwoofer hebt. Maar als je een grote speaker in combinatie met een subwoofer wilt kunnen gebruiken, moet je het kantelpunt van de sub wel laag in kunnen stellen (het liefst tot 30 Hertz of lager). In dat opzicht zijn de subs van Rel ideaal, omdat je het kantelpunt zelfs op 26 Hertz kunt zetten als het moet.

Groeten,

Frank

Geplaatst door wouter de vos:

Op dit moment heb ik in beeld een set magnat boxen (vintage 410)met de volgende specificaties: 2-way bass reflex, bookshelf, 90/160 watt, 4 - 8 ohm, 32 - 75.000 Hz, 91 dB sensitivity. Op zich zegt me dit allemaal niet zoveel. Vraag kan ik deze boxen (bestrijken ze het gehele hoge, midden en lage tonen enz?)gebruiken voor mijn hifi installatie of ben ik verplicht om een subwoofer te gebruiken? (afgezien van het feit, dat ik ze bij de winkelier ga beluisteren).

Daarnaast ben ik van plan om evt 4 van zulke boxen te gebruiken tbv van mijn homecinema opstelling. Is de subwoofer nu wel verplicht? Voordat ik naar een winkelier ga graag jullie advies.    confused.gifnull

Beste Wouter,

Als je gewoon naar muziek wilt luisteren dan heb je twee luidsprekers nodig en dit gaat prima met jou Magnat