[[Game]] Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 hi, ik zit de laatste tijd wel eens te kijken op sites van zelfbouwaudiofielen, en het valt me op dat de echte compromiseloze set's, waar dus echt erg veel gled in zet erg veel gebruik maken van 1 singleunitdriver in een grote kast. Is dat zo goed?? het lijkt me nogal makkelijk te maken.... geen plannenvoor, maar hoe zit het? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Voordelen: Een goede puntbron, geen filter, rendement vaak hoog (vaak klein hoorn systeem), verder wordt er gezegd dat het een zeer levendig geluid oplevert (voor mensen die dit op prijs stellen is dat natuurlijk een voordeel) en verder vaak makkelijk een kast erbij te verzinnen enz. Nadelen: De unit krijgt het volledige frequentie-bereik voor zich. Dus moet tijdens 't weergeven van lage tonen (grote uitslagen) ook tegelijk hoge tonen (super kleine uitslagen) weergeven. De unit moet dus erg strak worden gehouden door de versterker. Verder kan 't frequentie bereik welleens tegen vallen (het gaat niet heeel hoog en ook niet diep). Samenvatting. Verder zijn er bij zowel voor- en na-delen nog wel een paar (hint,hint). Maar dit kwam mij zo te binnen. Het bovenste zegt denk ik niet eens zo veel. Heb het zelf nog nooit kunnen beluisteren (een single unit). Je hebt overigens ook nog verschillende single units (Uni-Q van Kef of Dual-Concentric van Tannoy, als ik die ook mag mee tellen). De weergave eigenschappen kunnen wel eens erg goed zijn! En dan zegt dit hele verhaal hier boven helemaal niets... Ik hoop dat je een beetje door hebt wat ik hiermee wil zeggen... "the proof of the pudding, is in the eating" ps: Paul, je was me net even voor. Maar ik ben het wel met je eens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 mei 2003 Author Report Share Posted 23 mei 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Een QUAD esl zal zeer waarschijnlijk dieper gaan dan welke single unit lsp dan ook. Mischien reikt ie ook hoger, maar dat weet ik minder zeker. De quAD is overigens welzeker een untbron, maar eigenlijk niet helemaal een 1-weg systeem in de zin van 1 speaker. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 mei 2003 Author Report Share Posted 23 mei 2003 ja paul...! dat snap ik dus niet. er zitten namelijk panelen op, dus geen singel unit, waarom wordt het wel zo genoemd dan?? game......tell me! Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Het ontbreken van een filter en de puntbron zijn de grootste voordelen, je hebt meer kans op een 'echt' plaatje dan bij meerwegsystemen. De uitersten in het frequentiespectrum zijn lastig te realiseren of je moet manshoge hoornconstructies in je kamer accepteren. Wat betreft de vervormingen bij de midden- en hogere tonen, is de mate waarmee dit gebeurt ook afhankelijk van de gekozen unit's. Bijvoorbeeld Lowthers zijn onverslaanbaar qua rendement maar hebben nogal erg veel last van resonanties, het simpele Vifa 10BGS, heeft een voor een breedbander keurig frequentieverloop maar jammer genoeg is hij ook nogal stil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 mei 2003 Author Report Share Posted 23 mei 2003 een midden toner die net iets meer bereik heeft en daardoor het meeste goed weergeeft. Toch raar dat sommige xtreme audiofielen er toch genoegen mee nemen....smaak waarschijnlijk.. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 als laagfundament voor jou niet zo belangrijk is, is een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Overdrijven is ook een vak. Die unieke kwaliteiten vallen in het niet tegenover de unieke tekortkomingen. geen laag geen hoog enorme vervorming Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Voor de een zullen die unieke kwaliteiten misschien zwaarder wegen dan de nadelen, voor jou (en mij) misschien niet ? PaUL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Kan ik me niets bij voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 wat een onzin allemaal! ten eerste bestaan er fullrange units die het hele audiospectrum met gemak bestrijken: AER MK 2 - klik voor de technische specificaties ten tweede zijn dergelijke units, mits toegepast in een hoorn die ze volledig tot hun recht laat komen, qua frequentieverloop meer lineair dan menige topluidspreker met meerder units. Bijvoorbeeld: Carfrae - link en met name de Carfrae Big Horn: Neem van mij aan dat er geen (voor mij persoonlijk) of nauwelijks (zo objectief mogelijk) betere en mooiere luidsprekers bestaan. Jammer dat ze zo ontzettend duur zijn... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 ha! dat zijn twee antwoorden achterelkaar die elkaar 180 graden tegenspreken. De ene zegt: ze zijn goedkoop, maar hebben veel vervorming en weinig laag en hoog. De ander zegt: ze zijn erg duur, maar dan heb je ook wat. Ik zie een duscussiepunt. Maar volgens jou, michel zijn dat soort luidsprekrs de beste die er zijn. Zijn er ook mensen die dat die volledig tegenspreken, of is dat dan een punt waar algehele consensus over is.?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Ok, het laag van deze luidsprekers moduleerd het hoog ,iets wat bij meerweg systemen veel minder gebeurt,daarnaast bundelen deze luidsprekers enorm en zijn de conussen erg kwetsbaar.Het flapperconusje (?) wat op de conus gemonteerd is produceert net zoveel geluid naar achteren als naar voren met alle gevolgen van dien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Michel:wat een onzin allemaal! ten eerste bestaan er fullrange units die het hele audiospectrum met gemak bestrijken: AER MK 2 - klik voor de technische specificaties ten tweede zijn dergelijke units, mits toegepast in een hoorn die ze volledig tot hun recht laat komen, qua frequentieverloop meer lineair dan menige topluidspreker met meerder units. Bijvoorbeeld: Carfrae - link en met name de Carfrae Big Horn: Neem van mij aan dat er geen (voor mij persoonlijk) of nauwelijks (zo objectief mogelijk) betere en mooiere luidsprekers bestaan. Jammer dat ze zo ontzettend duur zijn... Groet, Michel jij hebt ze ook, of niet? heb je ze vergeleken met de esl63 of zo iets? game Kennelijk hebben de systemen nadelen, maar mits goeduitgevoerd, kunnen ze tot ongekende hoogte stijgen. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Beste Game, Min of meer heb ik ze ook. Mijn hoorns zijn bedoeld om fullrange te gebruiken, maar ik heb er een mid-laag unit in gehangen. Tweede orde afgefilterd op ca. 1600 Hz, terwijl de mid-hoog hoorns derde orde zijn gefilterd vanaf ca. 1800 Hz. Vind ik persoonlijk mooier met mijn eigen systeem. De voordelen van echte fullrange speakers, namelijk de perfecte puntbron (voorzover practisch haalbaar), en geen scheidingsfilters, zijn ook daadwerkelijk voordelen mits het ontwerp goed is. De nadelen zijn dan verwaarloosbaar. Bert Doppenberg in Nunspeet is importeur van een heleboel soorten en heeft een grote luisterruimte, waar je na afspraak welkom bent: Zijn Site - link. Ik heb daar een heel aantal prettige uurtjes doorgebracht. Betreffende je vraag over hoorns versus ESL's kan ik alleen maar zeggen dat ik persoonlijk beide fantastisch vind (had zelf hiervoor Acoustat 1300), echter totaal niet te vergelijken. Ga zelf luisteren, dan snap je wat ik bedoel... Wellicht nog interessant om te vermelden is dat er een aantal ontwerpen zijn die zeer goed klinken en ook zeer betaalbaar zijn. Zeker als je handig bent. Kijk maar eens op DEZE site. Groet, Michel N.B. Zie ook de review van bovengetekende van de Hedlund Hoorns: Hedlund Review - link. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 25 mei 2003 Author Report Share Posted 25 mei 2003 cool michel. dankjewel. Raar is dat de allerbeste , belachelijksduusrte speakers ter wereld weer geen fullrange sing unit is... the german physics gaudi. 200.000 euro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Beste Game, Net als met alles in audioland zijn er ook op het gebied van luidsprekers een hoop verschillende benaderingswijzen om tot het "perfecte" resultaat te komen. Uiteindelijk is, naar mijn ervaring, er met elk type (conussen, esl's, ribbons, hoorns, transmissielijnen) iets heel moois te bouwen. Een beetje de transistor versus buizen discussie. Het gaat derhalve maar om 1 ding: persoonlijke voorkeur. Gelukkig. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjeb Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Ik ben zelf sinds kort in het bezit van een backloaded met een breedbandertje erin. Ik heb dit systeem gebouwd om eens in de wereld van de breedband te stappen en als een probeersel. Ik moet erbij zeggen dat het geen hi-tec systeem is (buschhorn met fostex fe103) maar dat ik er voor het geld zeer veel plezier van beleef. Ze zouden eigenlijk een korte tijd in de huiskamer staan maar het staat er al weer een mand of 3. Ik weet dat de breedbanders afvallen vanaf ongeveer 15Khz maar dat ik het hoog eigenlijk niet zozeer mis. Ik denk dat het middengebied dit waarschijnlijk compenseerd. Het laag is bij mij ook niet zo'n probleem omdat mijn huiskamer lage frequenties nogal versterkt en er naar veel basreflex systemen niet te luisteren is. Kortom voor mij de juiste oplossing. Mvg Tjeb Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 25 mei 2003 Author Report Share Posted 25 mei 2003 ik denk dat je gelijk hebt michel. je kan waarschijnlijk met alles tot het bijna perfecte komen. Wat voor ons (geen miljardairs) belangrijk is, is welke traject zo snel mogelijk een interessante oplossing aanbiedt. De meest perfecte conus zal misschien bijna idem kliinken als een perfecte hoornssyteem.... Maar in de catagorie waar de meesten zich bezig houden is er verschil. Wat iemand dan mooi vindt is persoonlijk. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Hallo Game, Het gaat eigenlijk vooral om de versterker-luidspreker combinatie. Hoorns (de goede) laten zich aansturen door kleine versterkertjes. Voor liefhebbers van eenvoudige (maar mogelijk ook uiterst hoogwaardige) buizenversterkers dus de perfecte luidspreker. Om je een idee te geven: met een single ended EL 84 of 2A3, welke zo'n 2 a 3 Watt zal produceren, kunnen de hierboven beschreven hoorns aangestuurd worden. En zeer luid spelen. Ik heb zelf eens de Hedlund hoorns gehoord met AER driver op een 0,8 W versterkertje. De volumeknop kon niet open want dat trokken mijn oren niet... ESL's vragen zeer zware en stabiele versterkers. Conussen wat minder. Fullrange units nog minder. Voor elk wat wils dus. Uiteindelijk kan je naar mijn mening met hoorns voor een dubbeltje (veel dubbeltjes, maar voor audiobegrippen relatief weinig) op de eerste rang zitten. Instap buizenversterker met zelfbouw hoorns zal een fantastisch resultaat geven terwijl je mogelijk onder de Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 30 mei 2003 Author Report Share Posted 30 mei 2003 okee, dankje michel. Maar wat zijn goeie hoorns?? Zo'n zware versterker heeft een esl BTW toch ook niet nodig? 2x 40 watt voor de 989... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 mei 2003 Report Share Posted 31 mei 2003 Zeg jomngens waarom noemen jullie een esl een punt bron??? We hebben 't over een enorm oppervlak en meestal ook nog eens meerdere panelen. Die soms hun eigen frequentie bereik hebben. Ze lijken me fase lineair maar een punt bron gaat me te ver. Leg eens uit Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts