Paulebappie Posted 28 november 2007 Report Share Posted 28 november 2007 Ik ben op zoek naar mensen met een elektronica achtergrond om even mee te denken. De UC heeft een geschakelde voeding, ik heb op internet de spanningen gevonden die worden doorgevoerd naar de digitale printplaat. 1 Red = +15V 2 = -15V 3 = 9V 4 = 15V ground 5 = another ground 6 = 5V 7 = 3V Vanuit de digitale print gaat (onder andere) de spanning vervolgens via een flatcable naar de analoge printplaat. De voedingsspanning voor de opamps in de analoge sectie komt dus in aanraking met alle digitale rommel. Geschakelde voeding > Digitale sectie > Analoge sectie Om deze storingen tegen te gaan wil ik de analoge print apart gaan voeden. Dus eerst de beide 15V voedingslijnen van de digitale print naar de analoge print onderbreken. Geschakelde voeding > Digitale sectie Geschakelde voeding > Analoge sectie Nu zat ik te denken aan het toepassen van LC-filters mede omdat deze als laagdoorlaat filter werken en dus de hoogfrequent rommel er voor een groot deel uithalen. +15V > LC-filter > digitaal -15V > LC-filter > digitaal +15V > LC-filter > analoog -15V > LC-filter > analoog Dit lijkt me erg goedkoop. Bovendien be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 29 november 2007 Report Share Posted 29 november 2007 Vanuit de digitale print gaat (onder andere) de spanning vervolgens via een flatcable naar de analoge printplaat. De voedingsspanning voor de opamps in de analoge sectie komt dus in aanraking met alle digitale rommel. Dat staat niet vast. Mogelijk is het slechts een doorvoer van de +/-15V, al is het maar omdat ik me niet kan voorstellen welke component op de digitale print +15V nodig heeft, laat staan -15V! Om spoelen succesvol toe te passen moet je de belastingsstroom kennen (=> spanningsval => spoelweerstand, kerntype), de capaciteit achter elke spoel (de C in LC), en de frequentieband die je wil onderdrukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 november 2007 Report Share Posted 29 november 2007 Vanuit de digitale print gaat (onder andere) de spanning vervolgens via een flatcable naar de analoge printplaat. De voedingsspanning voor de opamps in de analoge sectie komt dus in aanraking met alle digitale rommel. Dat staat niet vast. Mogelijk is het slechts een doorvoer van de +/-15V, al is het maar omdat ik me niet kan voorstellen welke component op de digitale print +15V nodig heeft, laat staan -15V! Eens. Ik zou lekker apart die plus/min 15V stabiliseren voor de analoge stukjes, en een mooie aparte 5/3V voeding aanleggen voor je digitaal-stuk. De noodzaak van LC filters zie ik niet zo in, eigenlijk. Wel voorzichtig zijn met je grounds en retouren! Houd stroomkringen klein en locaal, zie daarvoor oa. de artikeltjes van Guido Tent ea. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 29 november 2007 Author Report Share Posted 29 november 2007 Vanuit de digitale print gaat (onder andere) de spanning vervolgens via een flatcable naar de analoge printplaat. De voedingsspanning voor de opamps in de analoge sectie komt dus in aanraking met alle digitale rommel. Dat staat niet vast. Mogelijk is het slechts een doorvoer van de +/-15V, al is het maar omdat ik me niet kan voorstellen welke component op de digitale print +15V nodig heeft, laat staan -15V! Om spoelen succesvol toe te passen moet je de belastingsstroom kennen (=> spanningsval => spoelweerstand, kerntype), de capaciteit achter elke spoel (de C in LC), en de frequentieband die je wil onderdrukken. Hoi Werner, Het is goed mogelijk dat er op de digitale print niets wordt gevoed vanuit de +/- 15V lijnen maar de printbanen lopen er wel over, ik dacht met een lc-filter direct van de voeding naar de analoge print zal er minder hoogfrequent rommel in de voedingslijnen terechtkomen (of terugkomen). Ik zal nog eens goed kijken of die 15V lijnen wel worden gebruikt op de digitale print. Als dit niet het geval is scheelt het weer 2 LC trapjes. En een LC-filter haalt er nog eens een hoop (hf) troep uit omdat het een laagdoorlaat filter is. Op internet zie je wel vaker LC-filters na een geschakelde voeding toegepast worden om deze redenen. Maar ik kan nergens de goede waarden vinden. Op een forum heeft iemand het over 100mH & 100uF, zou dat kunnen gaan werken? Groeten Paul Vanuit de digitale print gaat (onder andere) de spanning vervolgens via een flatcable naar de analoge printplaat. De voedingsspanning voor de opamps in de analoge sectie komt dus in aanraking met alle digitale rommel. Dat staat niet vast. Mogelijk is het slechts een doorvoer van de +/-15V, al is het maar omdat ik me niet kan voorstellen welke component op de digitale print +15V nodig heeft, laat staan -15V! Eens. Ik zou lekker apart die plus/min 15V stabiliseren voor de analoge stukjes, en een mooie aparte 5/3V voeding aanleggen voor je digitaal-stuk. De noodzaak van LC filters zie ik niet zo in, eigenlijk. Wel voorzichtig zijn met je grounds en retouren! Houd stroomkringen klein en locaal, zie daarvoor oa. de artikeltjes van Guido Tent ea. Hoi KT88 Ja, aparte voedingen maken is misschien nog beter maar ik wilde het goedkoop & makkelijk houden. Maar wel een goed idee om analoog & digitaal helemaal te gaan scheiden. Een schone voeding voor analoog levert beter geluid, dat snap ik maar gaat zoiets ook op voor de 5/3 V voor digitaal? Misschien minder jitter o.i.d. ? Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 november 2007 Report Share Posted 29 november 2007 Over jitter kan ik niets melden, wel dat het een goede gewoonte is om schakeldelen die onafhankelijk van elkaar verschillende functies moeten vervullen en verschillende signalen verwerken, beter gescheiden gevoed kunnen worden. Hoe je dat het beste doet, en hoe je bijv. met aardvlakken in digitale en DAC circuits moet omgaan, zou hier wat ver voeren. Daar zijn wel boeken over, maar online zal het ook wel terug te vinden zijn neem ik aan. Guido Tent heeft daar e.e.a. over gezegd, en ook in het EMC boek van Goedbloed is (principi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts