tompj Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een Graaf Venticinque versterker. Na een paar weken op proef, heb ik hem gekocht. Hij speelt op JM Lab Mini Utopias. Ik wil jullie een korte recensie niet onthouden. Wat het is De Graaf is een 25 watt (inderdaad....Venticinque...) pure klasse A geschakelde buizenversterker. Hij maakt gebruik van 2 maal 6922 triodes en 4 maal 5881 buizen. Het geheel zit in een weinig spannende zwarte behuizing die solide is gebouwd. Het frontpaneel bestaat voor iets minder dan de helft uit een glazen gedeelte, waardoor de buizen zichtbaar zijn wanneer de versterker aanstaat. De achterzijde bevat 2 kleine ventilatoren voor de koeling; geen overbodige luxe. Het apparaat wordt goed warm (je hand kan er net op blijven liggen). Zal dus wel stroom vreten ook. Hoe hij klinkt Dit is een versterker die een flinke poos nodig heeft om lekker te klinken, vanuit koude toestand. Aanzetten en meteen genieten is er helaas niet bij. Hij mist dan duidelijk strakheid in het laag en een hoop detail. Naast de warmte die het apparaat genereert is dit een tweede nadeel. Een beetje een liefhebbers-ding dus, want veel mensen zullen dergelijke nadelen wel niet accepteren. Voor mij worden de nadelen echter ruimschoots gecompenseerd. Eenmaal op temperatuur klinkt de versterker in 1 woord geweldig. Zeer transparant en met veel controle, ook in het laag. Met efficiente speakers is de 25 watt geen enkel probleem. Alles blijft volledig gecontroleerd. De versterker levert daarbij de bekende buizenmagie waarmee hij voor mij mijn vorige Accuphase (E 210) de straat op speelt. Veel meer diepte, veel meer transparantie en bijna evengoed in het laag. Enkel bij zeer complexe muziek komen de nadelen van een traditionele buizenversterker een klein beetje naar boven. Het kan dan een tikje (met nadruk op een tikje) minder gecontroleerd klinken dan met een hele goede transistor versterker. Ik luister echter vooral naar rustige Jazz en klassiek. Kortom: voor mij een heerlijk apparaat. Beter dan wat ik eerder in huis had (o.m. Synthesis Seamus buizenversterker, Primare A 30.1, Copland CTA 401 buizenversterker en de al genoemde Accuphase). Ik luister nu veel langer en veel vaker dan voorheen. Voor mij altijd het beste teken dat het (voor mij) klopt. Ik heb de overige Graaf versterkers nooit gehoord, maar als ze klinken zoals de Venticinque kan ik iedereen aanraden een keer te gaan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Helemaal mee eens , laatst de GM 20 OTL gehoord , wel analoog , VPI aries 3 met Zyx element. De direct metal cut elpee van sarah k, en wat jazz. De stem was bijzonder , en ook de soundstage was erg groot en je hoorde allerlei dingen op een heel natuurlijke manier, kortom emotie . Dan is zon ML met weliswaar een dure cd speler maar een slap aftreksel vd werkelijkheid.(digitaal is voorspelbaar ) Enigste voordeel daarvan is dat je er lekker mee kunt blazen. Ik zou als ik jou was ook zeker nog eens die GM 20 aanhoren,mijn volgende eindtrap wordt een OTL waarschijnlijk , en waarschijnlijk die graaf GM 20 , die is ook te bruggen en dan heb je 70 watt , per monoblock . Die GM 200 vreet een beetje te veel stroom. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 november 2007 Report Share Posted 1 november 2007 Die GM 200 vreet een beetje te veel stroom. Ja, wat dat voor de gloeispanning verbruikt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts