Jump to content

Combinatie Speaker/Gainclone

mischa
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Om een lang verhaal kort te maken: Wie is bekend met een paar ontwerpen van HobbyHifi EN de Gainclone? Het gaat om de ontwerpen Harwood Monitor 17 (HobbyHifi 05/2004) end e Seventeen (HobbyHifi 02/2005). Van deze 2 ontwerpen wil ik de bas en tweeter combineren om zo de zwakten van beiden op te heffen. De Harwood zou een betere tweeter hebben en de Seventeen een betere bas (dit is door HobbyHifi in een vergelijk uitgesproken). Ik heb ze al een email gestuurd mbt het aanpassen van het filter en de behuizing, maar wil toch vooruit.

De speakers:

Tweeter:

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/...ALU-RECHTECKIG/

Deze is wel 6 ohm en 96dB/W/m luid, dus zal moeten worden aangepast.

Bas:

http://www.boxen-baustelle.de/de/dept_179.html

Hier is het de bovenste (ES180-8).

In het oorspronkelijke ontwerp van de bas zit een basreflexpijp aan de achterkant van de behuizing, deze wil ik vervangen door een soort brievenbus op de bodem van de behuizing aan de voorkant met hetzelfde oppervlak en dezelfde lengte als de oorspronkelijke BR-pijp.

Deze zou ik eventueel (indien mogelijk) willen aansturen met de Gainclone (50W uitvoering). Ik heb ook al een ontwerp gezien met een 300W Gainclone (3 chips per kant). Een tussenvorm met 2 LM3875's lijkt mij ook zeer interessant, dus de 300W aanpassen naar 2 modules. Of de enkele uitvoering moet het goed kunnen redden natuurlijk. :)

Ik verwacht dat ik een stuk goedkoper uit zal zijn dan wanneer ik zo een versterker weghaal bij Marktplaat (in de klasse waarin ik zoek, ca 300 euro) en ook nog de trots (en frustratie??????) van de zelfbouw heb.

Wie helpt mij op weg? :confused:

Groeten,

Mischa

Beste Mischa

Ik kom een heel end. Ik heb ervaring met die dayton bas en ik heb een Gainclone in huis :)

Deze ribbon laat zich waarschijnlijk niet zo makkelijk koppelen aan de Dayton woofer. Zelf gebruik ik deze woofer tot iets boven de 200 Hz in een drieweg systeem. Rond de 1000 hz raakt ie behoorlijk in de problemen zoals je op de plot van de woofer kunt zien.

Met veel meet en filterwerk voor bas en tweet lukt het mischien, of je een goed resultaat krijgt vraag ik me af. Je kunt beter op zoek gaan naar een bas-mid driver die iets vlakker loopt.

Een 50 watt gainclone is ruim voldoende voor deze bas. De poort kan je voor in de kast zetten dat is geen probleem. Als ie goed is afgestemd kan ie ook achter in de kast hoor. Een bassreflex poort achterin de kast hoeft niet te betekenen dat de speaker ver van de muur moet. Dat is een fabeltje de plaatsing is niet los te zien van de afstemming van de kast.

Groet Roland

Beste Mischa

Deze ribbon laat zich waarschijnlijk niet zo makkelijk koppelen aan de Dayton woofer. Zelf gebruik ik deze woofer tot iets boven de 200 Hz in een drieweg systeem. Rond de 1000 hz raakt ie behoorlijk in de problemen zoals je op de plot van de woofer kunt zien.

Met veel meet en filterwerk voor bas en tweet lukt het mischien, of je een goed resultaat krijgt vraag ik me af. Je kunt beter op zoek gaan naar een bas-mid driver die iets vlakker loopt.

Vreemd eigenlijk. In een ontwerp van HobbyHifi laten ze de dayton in combinatie met een dayton tweeter doorlopen tot 2,1 kHz rond de 1kHz zie ik niks vreemds in het totaalplaatje met de tweeter 275-100 (ES 25F-8). In het verslag staat dat deze tweeter iets minder is dan de Harwood die in een eerder ontwerp zat. Dit ontwerp was de Harwood Monitor 17, die weer een iets mindere woofer heeft dan de Seventeen waar de Dayton in zit.

Maar goed, als het beter is om er een mid tussen te schuiven, ben ik benieuwd naar je oplossing. Welke mid en tweet heb je toegepast, welk volume voor de Dayton en de mid, hoe ziet je filter eruit en wat is je frequentieverloop? Nog belangrijker: hoe klinkt ie en waar woon je (misschien zou ik eens kunnen komen luisteren)

Een 50 watt gainclone is ruim voldoende voor deze bas. De poort kan je voor in de kast zetten dat is geen probleem. Als ie goed is afgestemd kan ie ook achter in de kast hoor. Een bassreflex poort achterin de kast hoeft niet te betekenen dat de speaker ver van de muur moet. Dat is een fabeltje de plaatsing is niet los te zien van de afstemming van de kast.

Dat is alvast goed nieuws. Ik wil de Gainclone volledig dubbel-mono uitvoeren vanaf het netsnoer, dus ook al een dubbele trafo, die iets meer kan leveren dan de GC nodig heeft. Misschien nog tips mbt de afvlakelco's in de voeding? Welke waardes klinken het beste?

Groeten,

Mischa

EDIT: Damn ! ik zie al waar je woont. Da's wel een bietje ver weg. Dan moet ik maar eens bij iemand anders gaan luisteren.

Hoi Mischa

Het zal ook wel lukken om de ribbon en de dayton aan elkaar te knopen. Alleen is 2000 Hz voor die ribbon heel erg laag en is die Dayton niet zo geschikt voor mid weergave. Ik gebruik de Dayton als zijwoofer in een soort mini visaton vox. Met twee 3 inch tangbands in d'appo boven de 200 hz, Morel tweeter boven de 2000 hz. In die luidspreker doet de Dayton prima werk.

Die Harwood mid woofer in een gesloten kast inbouwen en er dan een subwoofer onder zetten lijkt me een beter idee. Tenzij je een nieuw filter wilt gaan ontwikkelen voor de dayton en de ribbon.

Mijn Gainclone is van audiosector. Geen diy clone dus. Wat ik wel van gainclones weet is dat een "te kleine" voeding juist bij het ontwerp hoort :)

Groeten Roland

In het verslag van HobbyHifi staat dat de Harwood tweeter NOG beter in staat is om details weer te geven. Dit geeft voor mij voldoende aanleiding te vermoeden dat de Dayton zeker niet slecht is. Zou jij iets over de curve kunnen zeggen als ik die hier post?

Groeten,

Mischa