Jitze Posted 8 maart 2007 Report Share Posted 8 maart 2007 Enige tijd geleden heb ik een linkje geplaatst naar de site van Lynn Olson waar een aantal verhalen zijn te vinden over THD, ook aangegeven dat er meerdere bronnen te vinden zijn die ook in deze richting wijzen. Het beeld dat hier voor mij uitkomt is dat vervorming - THD - zoals de industrie hiermee omgaat van geen enkel belang is, alweer een cijfertje waar de marketingmachine zich meester van gemaakt heeft. Als je er van uit gaat dat de luidspreker het meest vervormende element in een weergave installatie is, denk dat de microfoon dit zal zijn aan de opname kant, is het toch op z'n minst verwonderlijk dat in dat kamp zulk een oorverdovende stilte over dit onderwerp heerst. Een enkele fabrikant laat wel eens iets zien als 1% vervorming bij 1000 Hz en 2.83 Volt, ook al een cijfer dat vooral de zaken behoorlijk simplificeert, niets zegt over wat er verder in het spectrum gebeurt, niets zegt over wat er gebeurt als de spanning wisselt en vooral niets zegt over meer complexe signalen. Uit de praktijk weet ik verder zelf te distileren dat als je je zorgen maakt over vervorming dit in elk geval niet op deze manier moet doen en dat de oorzaak van de meeste vervorming waarmee we geconfronteerd worden de luidsprekers zijn, als je dat onder controle hebt, kun je pas horen wat er in de rest van de keten zoal misgaat, kun je dus horen dat opamps in het algemeen altijd hoorbaar vervormen, in vergelijking met simpele transistor en buizen schakelingen, hoe mooi de gemeten waarden ook mogen zijn. Denk hierbij maar eens aan de vergelijkingen tussen phonotrapjes die op dit forum met regelmaat zijn gedaan, de uitgangen van cd spelers, de ingangstrappen van versterkers. NB vervorming is een aantsting van het uitgangssignaal waarin detaillering en dynamische verschillen verloren gaan, maar zoals reeds gezegd de meeste speakers maskeren dit, waardoor er heel erg veel verborgen blijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 8 maart 2007 Report Share Posted 8 maart 2007 Ik vind de THD testen van Jacco erg interessant en geeft nu al vrij veel inzicht. Natuurlijk zijn de testen tot nu toe nog niet alles zeggend maar ik vind het een mooi en verrassend begin. Ik hoop dan ook dat er meer testen gaan volgen waar het nu ook naar uit ziet. Met de interpretatie van de resultaten kun je nog vele kanten op. Naarmate er meer testen worden gedaan zal er bij mij meer inzicht komen in vervorming en de werkelijke waarde daarvan. Natuurlijk is het (voor mij) zo dat ik tijdens die testen heel anders luister dan als ik gewoon een muziekje opzet. In hoeverre heeft dat invloed op de resultaten. Het zou interessant zijn om een hele cd welke ik mooi vind ook eens te bewerken met een hoeveelheid bepaalde THD. Ik ben wel benieuwd of de resultaten dan hetzelfde zijn of dat ik dan gemakkelijker een verschil kan aanwijzen/benoemen. Ervan uitgaande dat ik het dan wel kan opbrengen om ontspannen te luisteren. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts