Manus Posted 9 februari 2007 Report Share Posted 9 februari 2007 Ach ja, sind skort heb ik een eenvoudig Chinees buizenversterkertje van Jasmine, de Serenade, in huis (zie eerder topic). Aanvankelijk bedoeld als externe geluidskaart voor mijn pc, maar het ding bevalt vooralsnog zo goed dat hij nog steeds in de hoofdset speelt. Voor de luisterkamer van pakweg 3 x 4 biedt hij genoeg vermogen (2 x 11, single ended). Het geluid is verrassend schoon, helder en ruimtelijk, en dat voor 499 euro. Afijn, een prettige eerste ervaring voor mij met buizen. Maar vooruit, om eens te kijken of er nog meer uit valt te halen, heb ik besloten eens te wisselen van buizen. Ik heb een paar Telefunken ECC83 stuurbuisjes (smooth plates) op de kop kunnen tikken (komen binnenkort) om eens te wisselen met de 12AX7 van Chinese makelij. Daarover heb ik twee vragen: - Hoe verwissel je buizen. Kun je ze er zo 'uittrekken"? Ik heb namelijk geen zin de boel te slopen. - Ik heb van een kennis begrepen dat je stuurbuizen kunt verwisselen zonder de bias opnieuw af te regelen. Klopt dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 februari 2007 Author Report Share Posted 10 februari 2007 Het topic maar weer even omhooggeschopt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 10 februari 2007 Report Share Posted 10 februari 2007 Ach ja, sind skort heb ik een eenvoudig Chinees buizenversterkertje van Jasmine, de Serenade, in huis (zie eerder topic). Aanvankelijk bedoeld als externe geluidskaart voor mijn pc, maar het ding bevalt vooralsnog zo goed dat hij nog steeds in de hoofdset speelt.Voor de luisterkamer van pakweg 3 x 4 biedt hij genoeg vermogen (2 x 11, single ended). Het geluid is verrassend schoon, helder en ruimtelijk, en dat voor 499 euro. Afijn, een prettige eerste ervaring voor mij met buizen. Maar vooruit, om eens te kijken of er nog meer uit valt te halen, heb ik besloten eens te wisselen van buizen. Ik heb een paar Telefunken ECC83 stuurbuisjes (smooth plates) op de kop kunnen tikken (komen binnenkort) om eens te wisselen met de 12AX7 van Chinese makelij. Daarover heb ik twee vragen: - Hoe verwissel je buizen. Kun je ze er zo 'uittrekken"? Ik heb namelijk geen zin de boel te slopen. - Ik heb van een kennis begrepen dat je stuurbuizen kunt verwisselen zonder de bias opnieuw af te regelen. Klopt dat? Zorg ervoor dat je niet met je blote handen de buizen vervangt, je kan ze er inderdaad simpel uittrekken. Als je een matched pair hebt gekocht is bias afstelling niet zo'n issue meer, maar als je geen gematched pair hebt kan dat een probleem worden. Overigens bij sturingsbuizen wel minder dan bij de eindversterkingsbuizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 10 februari 2007 Report Share Posted 10 februari 2007 Je kan buizen gewoon omhoog trekken,zal je waarschijnlijk toch wat harder moeten trekken dan je zou willen want de pennetjes kunnen behoorlijk klemmen in de voetjes.Voorzichtig aan,maar buizen kunnen wel wat hebben.Ze niet met blote handen beetpakken is meer voor het nette dan dat het echt noodzakelijk is.Als je ze met blote handen beetpakt komt er natuurlijk wel het vet van je vingers op,maar buizen worden niet zo het dat er gevaar bestaat dat het in gaat branden.Je kan ze naderhand natuurlijk nog oppoetsen. De bias bij stuurbuisjes hoef je inderdaad niet opnieuw af te stellen,meestal kan dat niet eens.Dat matchen is wel belangrijk,links en rechts moeten zo veel mogelijk gelijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 februari 2007 Author Report Share Posted 10 februari 2007 Dank jullie. Voor zover ik weet zijn ze gematcht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts