Jump to content

expolinear hypergraph 130 Ti in transmissielijn

Martin-Jan Dijkstra
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ter ondersteuning van een ESl element wil ik een dynamisch systeem erbij gaan bouwen. Deze gaat tot circa 300 Hz z'n werk doen. In de laatste uitgave van hobby hifi stond een ontwerp met de hypergraph 130 Ti; in een transmissielijn (TL). Ik wil met deze woofer naar eigen inzicht een (beter gedempte) TL bouwen.

De woofer is slechts 13 cm doorsnede, heeft een Fs van 41 Hz, Qts=0,41 en de lineaire slag is 4,5 mm.

Vanwege de kleine diameter kan ik de TL kompakt houden. Ik kies dan liever niet voor een grotere woofer aangezien ik dan eindig met een waar monstruosum.

Hoewel ik in kwalitatieve zin wel overtuigd ben van de kwaliteiten van deze woofer, vraag ik me af wat ik van de maximale geluidsdruk mag verwachten. Volgens hobby hifi is de woofer verrassend 'pegelfest' , maarja, een beetje subjectief allemaal.....

Daarom mijn vraag: kent iemand deze woofer, wat kan ik er van verwachten? Is het de prijs van 330 euro/stuk waard?

Groeten, Martinjan

Hi,

Ik hou de S0/Sd op een konstante 1. Geen parallelle wanden aanwezig, dus moet wel kunnen denk ik.

Met 1/4 golflengte kom ik ergens op een ruime 2 meter uit. Beetje langer kan niet zoveel kwaad denk ik, dus als het zo uitkomt moet 2,5 m ook wel kunnen.

Ik heb geen ervaring met TL, dus dat wordt spannend.

Groet, Martin-Jan

Kijk even uit met de lijn langer te maken! Je stemt hem dan af op een lagere frequentie en je rendement gaat naar beneden.

In deze link staat een afstemmingstabel (blz.10) in inches: http://www.quarter-wave.com/Theory/Alignment_Tables.pdf

Als de opening bij de grond of muur zit moet je +/- 15 cm extra rekenen.

Hier is ook veel info te vinden over TL's: http://www.quarter-wave.com/

Weet je zeker dat je niet de Visaton AL130 wilt gebruiken? Deze is erg goed getest bij Hobbyhifi en kost iets van 80 euro. Kun je er net als ik ook 2 nemen voor meer rendement. Hier staat een leuk ontwerp als voorbeeld: http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/2.../585/index.html

Ha Jeroen,

Komt de lijnlengte dan zo precies? OK, 230 cm dan met de uitgang bij de grond. Waarchijnlijk versterkt een te lange lijn voornamelijkde frequenties die de woofer niet meer kan weergeven en daalt daarom het rendement??

Ik heb de meetplaatjes in de hobbyhifi er nog eens bij gehaald en als ik me niet vergis is de hypergraph wat sterker in het laag. Het loopt allemaal wat rechter door beneden. Aan de andere kant is de maximale slag van de visatonunit veeeel groter (verschilt wel erg veel!), en is ie goedkoper terwijl het hele spectrum er netjes uitziet. Moeilijk, moeilijk. Je hebt me mooi aan het twijfelen gebracht.

Ik heb geen vervormingsspecs kunnen vinden.

Groeten, MartinJan

De AL130 is erg goed. In deze link vindt je wat meer over de AL130M, de middentoner variant, maar dit kun je doortrekken naar de AL130 mid/woofer: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=3275

Aardite quote:

"Ik heb onlangs mijn Visaton VIB130TL's verkocht.

Een TL met de AL130. Heb hem helaas nauwlijks aan de praat gehad. De boel bij de koper aangesloten (hij had een hele aardige set) en even gekeken of alles het nog deed.

Ik kon wel janken! Wat zijn die drivers ontzettend goed zeg! En dat inderdaad voor zo weinig geld. Dit is naar mijn mening nou een ontzettend goede prijs/kwaliteits-verhouding. Gelukkig wordt de AL130 steeds meer gebruikt. Dat is terecht, het is een prachtige driver.

Soms doet verkopen een beetje pijn..."