Jump to content

grondtoon op platenspeler

Ron1971
 Share

Recommended Posts

hallo,

ik ben nieuw op het forum en ben benieuwd naar jullie suggesties!

ik ben vinyl aan het herontdekken

inmiddels heb ik mijn 3e draaitafel, een clearaudio emotion met benz micro ace l element

als voorversterker een dino trichord.

met element boven plaat: niets te horen

maar met naald in groef, bij behoorlijk volume en in stille passages: een "brom" te horen.

hoort dit bij vinyl?

graag jullie reacties.........

Guest Kraus vonBentinck

motorgedruis/rumble?

Controleer of de platenspeler wel helemaal stabiel staat, de motor helemaal correct opgesteld?

Zet het volume flink open bij draaiende motor en de arm in rust. Raak wat metalen delen van de platenspeler aan en luister of je brom hoort en of de brom verandert. In dat geval is de aardeaansluiting niet 100%. Of schakel de motor in en uit en luister of dat veranderingen oplevert in de bromtoon. De motor kan natuurlijk ook instrooien bij het element.

motorgedruis/rumble?

Controleer of de platenspeler wel helemaal stabiel staat, de motor helemaal correct opgesteld?

Zet het volume flink open bij draaiende motor en de arm in rust. Raak wat metalen delen van de platenspeler aan en luister of je brom hoort en of de brom verandert. In dat geval is de aardeaansluiting niet 100%. Of schakel de motor in en uit en luister of dat veranderingen oplevert in de bromtoon. De motor kan natuurlijk ook instrooien bij het element.

bedankt voor de snelle reactie! ik heb het direkt geprobeerd, maar helaas, geen effect.

dus aarde lijkt ok. motor plaatsing zou een probleem kunnen geven. de motor hoort ontkoopeld te staan in een insparing in het plateau.....mooi gezegd maar moeilijk te realiseren als de aan/uit knop op de motor zit en je dus ieder keer de plaatsing beinvloed.

zou het in de phono pre kunnen zitten? ik heb een benz aceL dus aardig wat te versterken? incl grond toon?

Guest Kraus vonBentinck

Bij een Ace L heb je al gauw een versterking van rond de 60dB en een brom vanuit de phonopre is dan heel goed mogelijk.

Wat heb je voor pre?

Het is overigens makkelijk te controleren als je pre bromt. Gewoon de volumeknop flink opendraaien als de boel stil staat.

Het wordt nooit zo stil als de aansluiting van de cd speler natuurlijk.

ook dat direct geprobeerd....bij voluit aardig wat ruis en een lichte brom.

is wel een onluisterbare hoge stand......

de pre is trouwens een trichord dino

goed om zo de mogelijke oorzaken af te werken

krijg nu wel het gevoel dat het bij vinyl hoort

Guest Kraus vonBentinck

nou, brom in de stille passages hoort niet want een phonopre behoort en kan ook aardig stil zijn.

Maar, het is inderdaad nooit zo stil als cd e.d.

Een brom is een brom en daar hoor je bij normaal spelen, ook op luid volume niets van te merken. Wel is er plaatruis, dat heb je gauw hoewel ook hier vinyl toch zeer stil kan zijn.

Bij normale kamervolumes mag je noch last hebben van plaatruis ( goede plaat natuurlijk wel, niet grijs gedraaid) en evenmin van brom.

Staat de motor in een uitsparing in het lagerplateau? Mag dan natuuurlijk niets raken.

Als de brom vermindert wanneer je de motor met de hand iets stabiliseert terwijl de naald in de aanloopgroef loopt, dan is het de motor.

Maar het kan natuurlijk ook in het plateau zitten. Draait dat vrij genoeg?.

Als je een soundcard hebt en je kunt vinyl opnemen kun je ook gauw de oorzaak vinden.

Zit de brom op 50 Hz. dan moet je iets doen met de aarding of staat de motor te dicht bij het element.

Zit de brom onder de 20 Hz dan heb je rumble en zit het in het loopwerk.

Overigens is nog een heel andere mogelijkheid de plaats van de trafo van de phonotrap of de plaats van de stekker van de phonotrap in het stekkerblok.

Hoe verder weg de trafo hoe beter. Die krengen kunnen soms ook flink storen.

Een Dino moet niet brommen, zeker niet als hij voldoende verwijderd is van elke mogelijke transformator.

Zet de ingangsimpedantie eens op 100 Ohm of lager, en maak de platenspeler ervan los. Als je dan nog

brom hoort vindt die zijn oorsprong in de Dino of verder. Als er geen brom meer is zit het probleem

op het niveau van platenspeler, element, bekabeling, of aarding.

bedankt voor de reactie en meteen geprobeerd....

(standaard)voedig staat trouwens circa 80 cm verder

platenspeler losgekoppeld -> brom weg (ruis blijft)

domme vraag misschien maar ehh......hoort dit element (benz ace l) magnetisch te zijn?

als ik iets van ijzer aan de onder-of voorkant hou, "plakt" het direct.....

Guest Kraus vonBentinck
bedankt voor de reactie en meteen geprobeerd....

(standaard)voedig staat trouwens circa 80 cm verder

platenspeler losgekoppeld -> brom weg (ruis blijft)

domme vraag misschien maar ehh......hoort dit element (benz ace l) magnetisch te zijn?

als ik iets van ijzer aan de onder-of voorkant hou, "plakt" het direct.....

Dat moet je nooooit meer doen! Het element is sterk magnetisch en dat is de reden dat het werkt :)

Door iets van ijzer aan de onderkant er tegen aan te plakken pas je 1 van de meest gebruikelijke dingen toe om het element definitief verrot te maken. Voor zulke grappen is het naar mijn idee veel te duur.

Nooit met ijzer in de buurt (er zit een gedemagnetiseerd schroevedraaiterje bij en met reden!) en nooit met schoonmaken (borsteltje) tegen de richting instrijken. (van achter naar voren lichtjes er langs halen)

De trafo veel verder dan 80 cm, er zit meestal een lang snoer bij om die reden.