Jump to content

Voorversterkers....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Leuk Kraus! Laten we binnenkort (voor de zoveelste keer;-) weer eens gaan proberen onze agenda's te trekken om een luisterafspraak te maken. Ik begin nu wel heel beniewd te worden!

 

Bij zijn er over een paar weken ook een paar nieuwe dingen te beluisteren. Zoals Thingman al eens zo mooi schreef begin ik nu ook het punt van 'audiofiele rust' te naderen. Eigenlijk voor het eerst....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Leuke test, leuke vergelijking en vooral leuke threads!

 

Nu eerst iets over de verschillen tussen regel- en eindversterkers.

 

De regelversterker bepaalt grotendeels de definitie en de ruimtelijke afbeelding. Voor de meeste mensen is dat doorslaggevend.

 

De eindversterker is verantwoordelijk voor de controle over het luidsprekergedrag. In vergelijking met andere typen is echter een klasse-A instelling, mits luidsprekers zonder al te veel impedantieproblemen, muzikaal te prefereren. Bij klasse-A blijft de ruimtelijke afbeelding en de "rust" in het geluidsbeeld beter in stand. Andere klassen worden vaak als meer dynamisch ervaren.

 

Onze P-12, waarschijnlijk niet dezelfde als de in de sessie gebruikte, wijkt op enkele punten af van eerdere modellen. Om redenen als "natuurlijk geluid" werd gekozen voor andere buizen (6N1P i.p.v. 6922) en daarbij een andere instelling (3 mA i.p.v. 12 mA). Een gevolg is dan een hogere uitgangsimpedantie. Daardoor kan de versterker, die onbelast en bij volume geheel open binnen1 dB tot 500 kHz meet, bij sommige kabels en belastingen een afval in het hoog vertonen.

Een andere kwestie zijn de toegepaste condensatorwaarden. We kozen voor een "mooiere" soort polypropyleen, echter de tot dan toe normale waarde van 10 uF paste niet op de printplaat. Er wordt dan nu een koppel condensator van 3,3 uF toegepast en dat leidt inderdaad tot een wat mindere laagweergave.

 

Zo zie je dat er voor een compromis gekozen werd. Ditmaal niet voor een compromis met een lagere prijs tot gevolg, maar voor een meer muzikale weergave waarbij echter extra rekening gehouden dient te worden met de gebruikte kabels (en voldoend hoge ingangsimpedantie van de eindversterker).

 

Allen bedankt voor jullie mening, ik ga nog eens overpeinzen of het anders kan.

 

John van der Sluis

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Heb het draadje doorgenomen en eigenlijk veel plezier aan beleefd

 

Mn vragen zijn beantwoord Hans!! :)

 

Er viel mij wel iets anders op toen ik de 8 pagina's las, de hartelijkheid van de geschreven stukken, het respect vr andere meningen, het plezier onder elkaar, en een boel mensen die HEAR niet meer zijn!

Jammer

 

Gr

Stef

Link to comment
Share on other sites

Er viel mij wel iets anders op toen ik de 8 pagina's las, de hartelijkheid van de geschreven stukken, het respect vr andere meningen, het plezier onder elkaar, en een boel mensen die HEAR niet meer zijn!

Jammer

 

Ja inderdaad, mensen die zeggen dat ze het een leuk topic vinden enzo.. :confused:

Link to comment
Share on other sites

Er viel mij wel iets anders op toen ik de 8 pagina's las, de hartelijkheid van de geschreven stukken, het respect vr andere meningen, het plezier onder elkaar, en een boel mensen die HEAR niet meer zijn!

Jammer

 

Ja inderdaad, mensen die zeggen dat ze het een leuk topic vinden enzo.. :confused:

 

Bart, ik kan je niet volgen, wat wil je nu percies zeggen?

Link to comment
Share on other sites

Ha ok

 

Ik dacht dr je confused smiley dat je niet beaamde wat ik schreef en dus verward was dr mijn "opmerkingen"

 

Een heel groot verschil met nu ja + inhoudelijk valt er bakken info te rapen, zowel vr de leek als de techneut die verstand heeft van al de metingen. Iedereen heeft op zijn manier behoorlijk veel tijd voor en na gestoken in het voorversterker vergelijk.

 

Gr

Stef

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...