Simon_W Posted 22 november 2006 Report Share Posted 22 november 2006 Regelmatig moet ik voor mijn werk groepsgesprekken opnemen op video en plaats dan een microfoon midden op tafel aangesloten op de digitale video camera. Deze gebruik ik nu ... Sony ECM-ZS90 Zie bijvoorbeeld ... http://www.minidisc.com.au/sony-ecmzs90-sw...hone-p-205.html Maar het geluid zou wel wat beter kunnen vind ik. Vaak vangt de microfoon (te) veel omgevingsgeluiden op en hoewel de Sony microfoon bedoelt is voor deze toepassing vind ik de geluidskwaliteit toch nogal tegen vallen als ik de opnamen terug hoor. Helaas kan ik de locaties zelf niet uitzoeken dus vaak is de akoestiek ter plekke ook niet optimaal. Is er een redelijk betaalbaar beter alternatief ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 november 2006 Report Share Posted 22 november 2006 Regelmatig moet ik voor mijn werk groepsgesprekken opnemen op video en plaats dan een microfoon midden op tafel aangesloten op de digitale video camera. Deze gebruik ik nu ... Sony ECM-ZS90 Zie bijvoorbeeld ...http://www.minidisc.com.au/sony-ecmzs90-sw...hone-p-205.html Maar het geluid zou wel wat beter kunnen vind ik. Vaak vangt de microfoon (te) veel omgevingsgeluiden op en hoewel de Sony microfoon bedoelt is voor deze toepassing vind ik de geluidskwaliteit toch nogal tegen vallen als ik de opnamen terug hoor. Helaas kan ik de locaties zelf niet uitzoeken dus vaak is de akoestiek ter plekke ook niet optimaal. Is er een redelijk betaalbaar beter alternatief ? Het zal al behoorlijk helpen wanneer je een kleed van b.v. 80 cm diameter onder de microfoon op de tafel legt. Voor dit doel is een rondomgevoelige microfoon het best. De duurdere zijn meestal richtinggevoelig. Je zou eens 'n meetmicrofoon kunnen proberen. Ik heb de mijne gekocht voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 23 november 2006 Author Report Share Posted 23 november 2006 Hoi Hans, bedankt voor de tip. Wat is het verschil tussen een meetmicrofoon en een gewone condensator microfoon en waarom denk je dat het daar beter mee gaat? Overigens breng ik nu ook al iets aan onder de microfoon ter demping ... een gewone mousepad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Hallo Simon, In deze situatie zou ik toch proberen een aantal dasspeld microfoon's te regelen met een mixer (elke spreker krijgt een microfoon opgespeld). Je zegt zelf veel 'last' te hebben van omgevings geluid. Een microfoon opstellen die veel geluid moet opvangen en dus op aardige afstand staat van de geluidsbron is in dit geval ongeschikt. Zelf een aantal goede dasspeld microfoon's (op zender is wel zo gemakkelijk) kopen is beslist niet goedkoop. Ik heb hier een Sennheiser dasspeld microfoon met draad liggen die school voor tv studio opnames van mij worden gebruikt (nieuwprijs meer dan 400 euro). Een andere optie is om 2 of meer dynamische reporter microfoon's het kringetje door te laten gaan. Een stuk goedkoper al zal je wel een mixer nodig hebben en de niveau's goed in de gaten moeten houden. Succes, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 23 november 2006 Author Report Share Posted 23 november 2006 Hoi PD, dat is mij veel te duur en te ingewikkeld. Ik moet op een locatie in een half uurtje de boel kunnen opbouwen en heb in de loop der jaren wel geleerd dat een simpele opzet minder kans op onverklaarbare broms of andere problemen oplevert. Oftewel Keep It Simple and Stupid en gebruik zo min mogelijk verbindingen. Mixers gebruik ik dus niet. Hoe vaak zie je overigens niet een TV programma waarin er gedonder is met die dasspeld microfoons? En dat bij omroep organisaties die er echt verstand van behoren te hebben. Dynamische microfoons doorgeven is te onpraktisch dus ik heb altijd met condensator microfoons gewerkt die op zich wel gevoelig genoeg zijn maar soms ook te veel achtergrond geluiden oppikken (met name in 'hol klinkende ruimten'). Wellicht is de ECM-S80 iets die hier staat ? http://www.sony-overtoom.nl/Pages/Microphone.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Hoi Hans, bedankt voor de tip. Wat is het verschil tussen een meetmicrofoon en een gewone condensator microfoon en waarom denk je dat het daar beter mee gaat? Overigens breng ik nu ook al iets aan onder de microfoon ter demping ... een gewone mousepad. Het kleed dient een groot deel van de tafel te bedekken. Hierdoor vangt de microfoon veel minder reflextiegeluid via het tafelblad op. Een meetmicrofoon is een rondom gevoelige electret, die kun je dus vertikaal opstellen. Helaas heb je voor zo'n ding wel een fantoomvoeding nodig. Maar dat lijkt me geen echt groot probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Ik denk dat het oppikken van achtergrondlawaai ook kan komen door de automatische volumeregeling van de camera. Die regelt het volume omhoog tijdens stiltes waardoor achtergrondlawaai wordt versterkt. Dat effect zal minder worden als je het ingangsvolume terug zou kunnen regelen zodanig dat het spraakniveau acceptabel op de band komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Ik denk dat het oppikken van achtergrondlawaai ook kan komen door de automatische volumeregeling van de camera. Die regelt het volume omhoog tijdens stiltes waardoor achtergrondlawaai wordt versterkt. Is die niet uit te schakelen dan? Voor dit soort toepassingen is een PZM (Pressure Zone Microfone) midden op tafel tussen alle sprekers het meest geschikt als je met 1 microfoon wilt werken. http://www.mediacollege.com/audio/microphones/pzm.html http://www.feedback.nl/?id=55&b=CSGII Orgineel bedacht door Crown maar er zijn ook goedkope Chinese clonen van te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 27 november 2006 Author Report Share Posted 27 november 2006 Orgineel bedacht door Crown maar er zijn ook goedkope Chinese clonen van te krijgen. Interessant! Misschien wel waard om te proberen. Ik zal er eens wat meer info over zoeken. Bedankt voor de tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Is die niet uit te schakelen dan? Voor dit soort toepassingen is een PZM (Pressure Zone Microfone) midden op tafel tussen alle sprekers het meest geschikt als je met 1 microfoon wilt werken. Yep. Die schakelt tafelreflecties uit, en geeft dus minder kleuring in het middengebied. Aan holle ruimtes en achtergrondrumoer doet hij niets, vrees ik. Vergeet hem niet op een dunne mat van schuim te leggen, om transmissie van geluid door het tafelblad tegen te gaan. -- Verhaaltje. In 1986, mijn laatste jaar humaniora, gaf de school een jubileumvoorstelling in de Singel in Antwerpen. Vier maal de Rode Zaal gevuld enzovoort. Ik zat, als zeventienjarige snotaap, achter de mengtafel met een scenario op de knieen en een batterij A77s als bron voor geluidseffecten ('klopt op de deur'). Op zeker moment stond er een groooot koor op het podium, allemaal leerlingen/leeraars/..., amateurs dus. Vlak voor hen lagen er twee PZMs op de planken, want zonder een beetje versterking lukte het hen niet. (Groooot koor, grooooooooooote zaal.) Valt er tijdens een optreden een van die leerlingen in zwijm door het warmte, tegen de vlakte, net voor een van die PZMs... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 1 december 2006 Author Report Share Posted 1 december 2006 Die grensvlakmicrofoon die ik gekocht heb lijkt inderdaad wel wat rustiger geluid te produceren maar ik heb nog een probleem; als ik op een locatie een camera en microfoon plaats in de ruimte waar het groepsgeprek plaats vindt moet ik een met een kabel een verbinding leggen naar een belendende ruimte voor mensen die willen meekijken en luisteren. Omdat dit logistiek gezien een behoorlijk afstand kan zijn heb ik een kabel van 20 meter gekocht. Dat werkt wel maar die lijkt toch wel wat brom in het geluid te veroorzaken want als ik die kabel er tussenuit haal is het geluid beter. Is daar wat aan te doen? Bijvoorbeeld draadloos? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 december 2006 Report Share Posted 1 december 2006 Die grensvlakmicrofoon die ik gekocht heb lijkt inderdaad wel wat rustiger geluid te produceren maar ik heb nog een probleem; als ik op een locatie een camera en microfoon plaats in de ruimte waar het groepsgeprek plaats vindt moet ik een met een kabel een verbinding leggen naar een belendende ruimte voor mensen die willen meekijken en luisteren. Omdat dit logistiek gezien een behoorlijk afstand kan zijn heb ik een kabel van 20 meter gekocht. Dat werkt wel maar die lijkt toch wel wat brom in het geluid te veroorzaken want als ik die kabel er tussenuit haal is het geluid beter. Is daar wat aan te doen? Bijvoorbeeld draadloos? Ik zou eerst eens een betere kabel proberen. 20 m mag geen probleem zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 4 december 2006 Report Share Posted 4 december 2006 Verleden jaar hebben we een film gemaakt in de wijk; verschillende binnenopnames hebben ook brom, zelfs met de micro op de camera, en wij vermoeden dat dat te wijten is aan TL lampen. mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts