-
Posts
449 -
Joined
-
Last visited
Social Media
- Website URL
-
ICQ
0
Personal Information
-
Gender
Male
-
In sommige gevallen kan een netfilter helpen om storingen te onderdrukken. Een probleem is echter dat van te voren niet te voorspellen is of zo'n filter helpt als je dat niet eerst uitvoerig hebt uitgeprobeerd. Het beste is dus om een en ander eerst uit te proberen voordat je tot de koop overgaat. Mijn ervaring is dat netfilters er niet voor kunnen zorgen dat het geluid dat uit je set beter gaat klinken. Het beter moet puur komen van het feit dat de stoorsignalen niet meer hoorbaar zijn. Als je dus niets aan storingen waarneemt als je bij een normale volumesetting luistert naar je set, is het zinloos om een netfilter aan te schaffen. In dat geval onderdrukt de voeding van je versterker en andere netspanning gevoede signaalbronnen voldoende de stoorsignalen uit de netspanning. Als er storing vanuit het lichtnet in de signaalweg terechtkomen kan het zinvol zijn om voordat je een andere groep in je huis te kiezen. Niet zelden is een stopcontact dat dicht bij de meterkast zit - bijvoorbeeld het stopcontact dat voor het voeden van de beltrafo dient - een goede keus om geen last te hebben van allerlei schakelklikken afkomstig van elektrische apparatuur in huis als wasmachines, wasdrogers, koelkasten, koffiezetapparaten en dimmers. Wat ook aardig tekeer kan gaan zijn schakelaars die motoren in zonneschermen inschakelen.
-
Ik heb inderdaad de term harmonische en boventonen gebruikt en dat is zeker voor wat de harmonische betreft niet juist. Dat had moeten zijn diverse signalen die in het hoog ontstaan als gevolg van het inschakelen van een sinustoon op sterkte. Maar misschien dekt het wat simpeler bekkende "boventonen" de lading beter.
-
Is goed. Beginnen we bij les 1: Kun jij me aanwijzen waar er harmonischen ontstaan, want ik zie ze niet? Groet, Jacco Leuk om het in cijfers te zien maar als je eenvoudigweg in de praktijk kijkt met een tweeter en bijpassend filter en je het signaal zoals eerder beschreven op die tweeter loslaat hoor je dat er op het moment dat het signaal er op wordt gezet geluid uit de tweeter komt. Het moge dan niet harmonische zijn in de zin van veelvouden van de sinustoon maar het gaat wel om diverse signalen in de frequentieband waar de tweeter werkzaam is. Zo komen immers ook niet-harmonische in het hoog voor bij het op toon komen van diverse muziekinstrumenten?
-
Jacco er wordt helemaal niets ingeschakeld: het signaal dat ik heb is een 100 hertz toon die van geen signaal op de nuldoorgang van de sinus begint (als bij het begin van een toneburst). Als je bedoelt dat de sinus ergens wordt
-
Ja het verschijnsel treedt ook op bij de frequenties die jij noemt. Als je een sinus toon van 2000 hertz op volle sterkte start zul je de eerste milliseconde nog geen grondtoon hebben in de middentoon maar wel (kortstondig) boventonen uit de tweetersectie kunnen horen. De tweeter doet dan overigens dingen die w
-
Jacco moet ik uit het bovenstaande opmaken dat er de eerste milliseconden geen harmonische ontstaan als je vanuit geen signaal (0 volt) een zuivere sinus (100 hertz) start vanuit de nuldoorgang? Als ik een middentoon- en een tweeter-sectie aansluit op een versterker en het bovenstaande signaal toevoer hoor en meet ik namelijk wel degelijk tijdens het starten harmonische uit beide units. Alleen als ik de 100 hertz met een keurige fade in aan de versterker toevoer blijft het stil uit de genoemde units.
-
Bijzonder interessante uiteenzetting! Heeft dit verschijnsel eigenlijk een offici
-
Beste Ruud, Het heeft even geduurd voordat ik mezelf geestelijk in staat achtte op deze grondeloze waanzin verbaal te reageren... Ik klapte steeds weer ademloos gierend dubbel achter m'n toetsenbord, en de tranen ontnamen me het zicht op de monitor! Maar ik zal nu puntsgewijs reageren: 1) Okay! Voorbeeld: 100 Hertz sinustoon. De conus zal hiervoor 100 keer per seconde heen en weer moeten wapperen. 2) Nee, niet breedbandig, want er wordt alleen (het begin van) een 100 Hz sinus afgegeven. Niks meer dan dat. Smalbandiger is niet mogelijk. Hier wordt pijnlijk duidelijk dat je absoluut niet weet waarover je praat want als je een 100 hertz sinus start moet je ergens in de sinus beginnen. Waar je ook in de periode van de sinus begint, je zult dan te allen tijde vanuit geen signaal (0 volt) moeten starten. Het spreekt voor zich dat in het begin van het signaal er sprake is van een zeer breed spectrum en aldus manifesteert zich een gigantische rij boventonen. Hoe de samenstelling van de harmonische is hangt af van de plek waar je in de sinus begint. Ook als je precies in de doorgang van de sinus start heb je nog een flink breed spectrum. Je hebt alleen een minimum aan harmonische als je langzaam het volume van het 100 hertz sinussignaal laat toenemen. Precies en om die
-
Beste Ruud13, Als alle tonen op dezelfde wijze zouden worden gevormd, en dan nog wel door een orgelpijp of een andere fluit, zou je gelijk hebben. Maar ook (of: zelfs) bij de laagste orgeltonen moeten woofers en middentoners netjes samen in de pas lopen, zodat de grondtonen en hun (voornamelijk oneven) harmonische boventonen fasecoherent worden weergegeven. Ja en? Wat heeft dan van doen met wat ik zei in mijn bericht? Het ging immers over het breedbandige aspect van de attack en het daarna overgaan in de grond- en boventonen van de aangeslagen toon of tonen. In dit geval ging het bovendien helemaal niet om een orgelpijp maar om een snaarinstrument. Ik begrijp je kritiek niet: wat mankeert er aan dat wat ik heb gezegd? Waarom kom je volstrekt out of the blue met het fasecoherent moeten zijn van type weergevers? Is dat iets dat ik tegengesproken heb? Hoe kom je er overigens bij dat orgels in zijn algemeenheid voornamelijk oneven harmonische produceren? Het zijn alleen de gedekte stemmen die voornamelijk oneven harmonische produceren. Alle open labialen - en daar zitten er nogal wat van in een beetje orgel - produceren voornamelijk even harmonische.
-
Dat is heel simpel Arden: geloof me maar dat is
-
Tja en vergeet het hoog niet... Heel vaak wordt gezegd dat woofers "snel" moet zijn om die "klappen" te kunnen weergeven. Dat is onzin. Als een woofer namelijk in staat is om impulsen weer te geven is dat regelrecht een brevet van onvermogen. Een fatsoenlijke woofer kan dat niet en sterker nog: moet daar ook niet toe in staat zijn. Als je het hebt over snelle woofers praat je over breedband units van een halve eeuw geleden. De aloude 9710M van Philips was er zo een. Wie kent 'em nog? Of de breedbanders van Wharfedale. Met van die flinterdunne conusjes die om het hardst streden wie het meeste lopende golven in het conusoppervlak hadden. Dat zou je voor je verdriet nu niet meer in je luidsprekerkast schroeven. Hoezo dus woofers die goed impulsen moeten kunnen weergeven?