Jump to content

Digital rules......


Zee
 Share

Recommended Posts

Sinds een weekje heb ik een Squeezebox 3 (SB) in huis met als primaire doel hiermee webradio te luisteren.

 

De SB connect draadloos naar mijn Wifi router en is middels een optische kabel (vd Hul Optocoupler) digitaal aangesloten op mijn UC. Van daar gaat het dan naar de DAC, preamp etc. Ik gebruik de standaard voeding die bij de SB wordt geleverd.

 

 

 

Mijn eerste ervaringen met het apparaat zijn erg goed: een radio stream van 128kb (MP3 of WMA) klinkt gewoon erg goed; beter dan mijn analoge tuner. Eindelijk weer de totale stilte in zachte passages (ik luister vooral klassiek) zoals ik dat bij cd gewend ben. Stereoimage en dynamiek zijn ook prima in orde. Nee, natuurlijk niet op het niveau van cd, maar toch gewoon zeer goed zodat je de radio niet alleen als achtergrondmuziek aan kunt hebben, maar ook om serieus naar te luisteren.

 

Radio streams van <128kb klinken duidelijk minder, tot gewoonweg slecht (soms 48Kb o.i.d.).

 

 

 

Ik heb natuurlijk ook even (maar echt nog maar heel kort) een vergelijk gemaakt tussen mijn pc+SB als bron en het cd loopwerk. Daarvoor heb ik even 1 track van een CD (Concerti grossi nr 2 van Handel door McGegan) geript naar een WAV file op mijn pc. Ik kon geen verschil horen tussen het afspelen van deze track via de PC/SB combinatie of mijn cd loopwerk. Maar ik ga zeker met een ruimere selectie aan muziek nog verdere vergelijken doen.

 

 

 

Ik heb de SB ook nog even met zijn analoge uitgang beluisterd, maar dat klinkt iets minder dan via de Dac (voor deze test had ik de SB analoog direct op de preamp aangesloten en had ik de UC in de bypass stand staan zodat ook de digitale uitgang van de SB niet door de UC werd gecorrigeerd).

 

 

 

Conclusie: ik kan het artikel van John Atkinson in de laatste Stereophile geheel onderschrijven. De SB klinkt erg goed. Voor mij de bevestiging dat de toekomst van (ook!) high end audio digitaal en via de PC loopt!

 

 

 

Wie heeft er nog tips voor kwalitatief goede (>128kb) klassieke webradio stations?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Hoi Zee,

 

met veel interesse je verslag gelezen maar veel is voor mij volkomen onbekend.

Wat is een squeezebox en een wifi-router?

En waar vind je een overzicht van webradiostations? Is dat trouwens ook een wereldwijde aangelegenheid?

 

Misschien is een apart topic hierover (wat is het, hoe ontvang je het, wat heb je er voor nodig etc) niet zo gek want ik (en misschien anderen ook) voel mij op dit gebied volkomen onwetend.

Heb wel eens gedacht aan een satellietschotel maar is er tot nu toe nog niet van gekomen. Of prat je dan over iets totaal anders?

 

Het klinkt allemaal redelijk veelbelovend wat je schrijft over kwaliteit. Zijn dit trouwens vrij te ontvangen/reclamevrije stations?

Link to comment
Share on other sites

Kraus,

 

Een Wifi router verzorgt feitelijk de draadloze aansluiting op mijn ADSL internet aansluiting. Ik kan dus overal in mijn huis vanaf mijn notebook PC draadloos connecten naar het internet. De SB maakt dus op zo'n zelfde manier draadloos contact naar het internet.

 

M.a.w. aan de ene kant connect de SB naar het internet (in mijn geval draadloos) en aan de 'andere' kant geeft de SB een (in mijn geval digitaal) signaal af dat je naar je set kunt leiden.

 

 

 

In de SB zitten een aantal 'directory servers' (althans dat is de naam die ik er maar even aan geef) voorgeprogrammeerd. De SB connect dus naar zo'n server en die geeft je dan op het display van de SB de mogelijkheid een radiostation te kiezen. Je kunt ook zelf stations toevoegen. De leverancier van de SB (Slimdevices) heeft namelijk een website (www.squeezenetwork.com ) waar ieder SB gebruiker zijn eigen hoekje heeft (je moet inloggen). Hier kun je met je PC en een gewone browser nieuwe stations aan toevoegen (heb ik bv gedaan voor Radio 4). Elk station dat je als 'stream' kunt ontvangen (en dus bv kunt afspelen in iTunes of Media Player) kun je hier toevoegen. Vervolgens kun je met de afstandsbediening van de SB ook deze stations kiezen!

 

 

 

Ik heb natuurlijk pas een aantal stations beluisterd. Sommigen zijn commercieel (met reclame) maar er zijn er ook bij die reclamevrij zijn. Geen idee wat het business model dan is, maar in een aantal gevallen gaat het gewoon om publieke zenders (zoals radio 4).

 

 

 

Ik hoop dat ik hiermee een en ander heb verduidelijkt!

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ja dat maakt het een en ander wel wat duidelijker; zo'n wifi-router blijk ik hier al te hebben staan. Ik zal nog eens gaan googlen naar een squeezebox. Nog nooit zoiets ergens in een winkel zien staan.

 

Windows media player, heb je dat nodig? Ik heb ivm met mijn geluidskaarten alles wat windows maar met geluid doet van de PC af laten halen of niet geinstalleerd (slechte kwaliteit) en werk alleen met Adobe Audition.

Misschien zit daar voor mij een probleem.

Link to comment
Share on other sites

Nee, in pricipe heb je geen PC nodig om naar de SB te luisteren. Dus ook geen media player.

 

Je hebt je PC alleen nodig;

 

- om initieel een aantal zaken te configureren (o.a. Squeezenetwork account)

 

- als je stations (streams) aan je squeezenetwork acount wilt toevoegen

 

- als je de afstandsbediening van de SB niet wilt gebruiken (je kunt de SB ook geheel bedienen via een browserwindow vanaf je PC).

 

 

 

Dus feitelijk kun je de PC gewoon 'uit' hebben tijdens het luisteren naar de SB.

 

Je kunt met de SB ook muziekbestanden van je pc afspelen (bv je iTunes library). Dan moet de PC uiteraard wel aan staan.

Link to comment
Share on other sites

Leuk topic.

 

Ik zit ook al een tijdje te denken om wat meer met radio te gaan doen. Het is natuurlijk een ideale bron om nieuwe muziek te ontdekken of om lekker ontspannen als achtergrond van muziek te genieten.

 

Ik heb ook wel aan zoiets als een SB gedacht, maar was daar een beetje huiverig voor wbt de kwaliteit van het geluid. Internet streams staan nu eenmaal niet bekend om hun kwaliteit.

 

Ook heb ik wel eens geexperimenteerd met een Apple Airport. Ik streamde dan de muziek via mijn Mac naar de Airport die op de versterker was aangesloten. Op mijn mobiele telefoon had ik een programmatje (Salling Clicker) en daarmee kon ik dmv een Bluetooth verbinding de Mac bedienen. Het had een hoog gadgetgehalte en technisch werkte het perfect. Alleen was het plezier er snel af omdat de kwaliteit tegen viel. De Airport heb ik vervolgens verkocht.

 

Eerlijk gezegd ben ik aan het kijken naar zo'n ouderwetse analoge tuner. Deze kosten 2e-hands praktisch niets en als ik de verhalen op de site van Tubejack moet geloven zijn ze met een beetje handigheid tot een heel hoog niveau te brengen. Dat lijkt me wel iets ....

Link to comment
Share on other sites

Deze laatste test doet vermoeden dat de ingebouwde dac van de SB heel slecht klinkt. Wat ik er in de gauwigheid van heb gehoord valt dat ook wel weer mee (ik vind verschillen tussen dac's/cd spelers in het algemeen erg klein), maar inderdaad, met een goede externe dac valt er meer uit te halen. Om deze reden zou ik mensen ook altijd adviseren een los loopwerk/dac te nemen ipv een goede geintegreerde cd speler: in het kader van de digitale toekomst is het gewooon erg handig om je ingangskeuzeschakelaar te verplaatsen van de preamp naar het digitale domain zodat je meerdere digitale bronnen kunt aansluiten (er zijn trouwens ook geintegreerde cd spelers die nog meer externe digitale ingangen hebben). Met een externe dac kun je vervolgens ook eenvoudig iets als een UC aansluiten; naar mijn ervaring een must voor 90% van alle sets.

 

 

 

Overigens kan een gewone analoge tuner ook heel goed klinken, maar het kan naar mijn menig niet tippen aan een goede (>128kb) digitale stream.

Link to comment
Share on other sites

Ik begin toch een beetje te vallen voor de looks en de mogelijkheden van de Squeezebox en de compatibiiteit met Pandora is helemaal geweldig. Pandora is erg verslavend en staat garant voor ontelbare uurtjes nieuwe muziek ontdekken. En dat is nog mooier als je dat op de bank kan doen ipv achter de computer.

 

Toch durf ik het (nog) niet aan omdat ik bang ben dat de geluidskwaliteit me niet bevalt.

 

Op de computer klinken de streams van Pandora helemaal niet verkeerd, maar mijn set in de woonkamer laat genadeloos de tekortkomingen van MP3's horen. Met de Airport Express was het in elk geval waardeloos. Nu zal deze ook wel een slechtere DAC hebben dan de Squeezebox.

 

Op de Squeezebox zitten ook RCA aansluitingen, dus je kunt er wel beetje een redelijke interlink aan hangen (op de Airport Express zit slechts een minijack aansluiting) maar CD kwaliteit hoef ik natuurlijk niet te verwachten.

 

Nu hoeft dat ook weer niet voor het doeleinde waarvoor ik het zou willen gebruiken (inspiratiebron voor aanschaf van CD's en LPs'), maar als de kwaliteit in de buurt komt van een goede FM zender (zoals Arrow Jazz) dan is het zeker de moeite waard. Ik wil er in elk geval nog wat meer over te weten komen en zelf horen en dan oordelen is natuurlijk helemaal fijn.

Link to comment
Share on other sites

Ook ik heb al geruime tijd een SB3, die prima bevalt. Onlangs heb ik de SB3 via een aparte DAC (Xindak DAC3 met buizen) gebalanceerd aangesloten op mijn Chord 3200 voorversterker en dan klinkt het duidelijk een stuk beter dan via de ingebouwde DAC van de SB3.

Naast het luisteren naar internet radio is het ook interessant om goed geripte CD-tracks (tegenwoordig liefst in FLAC of OGG-formaat vanaf je harde schijf draadloos via je geluidsinstallatie te beluisteren.

Het aanbod van internet radiozenders is fors. De hele wereld gaat letterlijk voor je open. Zeker de zenders die met 128 of 192 kbits afspelen zijn zeer goed aan te horen.

De bediening van de SB3 is simpel met de afstandbediening. Het zoeken naar nummers en/of internet radiozenders is niet altijd even handig. Soms moet je te ver terug in de menustructuur. Verder blijf een nummer zich eindeloos herhalen als je het een keer hebt geselecteerd om af te spelen. Is daar nog wat aan te doen (anders dan playlists maken?).

Link to comment
Share on other sites

In jouw geval denk ik natuurlijk gelijk aan "Otto's Baroque Musick". Deze zender is in 128 kbits en is te selecteren via Shoutcast Internet radio of Slim Devices Pick. Andere echt favoriete klassieke zenders heb ik nog niet.

Verder luister ik zelf vooral naar allerlei wereldmuziek zenders en naar een zender als Radio Acoustic.

 

Begreep ik nou dat je ook radio 4 via de SB kunt ontvangen? Zo ja, hoe dan?

Link to comment
Share on other sites

Wat ik een beetje jammer vind is dat de Squeezebox wel lossless ondersteunt maar dit ondertussen terugcodeerd naar lossy. Ik had het graag gebruikt als voor de enorme bak AAC lossless die ik opgeslagen heb. Moet ik dan nog even wachten of zijn er inmiddels alternatieven?

 

De Squeezebox (beter gezegd, de server) k

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest tubejack

[qoute]

Overigens kan een gewone analoge tuner ook heel goed klinken, maar het kan naar mijn menig niet tippen aan een goede (>128kb) digitale stream.

 

Leuk, ik lees dit nu pas.... mijn oren, mijn inhouse luisterpanel met 6 vrouwen oren en verder iedereen

die hier de laatste tijd langs geweest is hebben een andere mening.... ze zullen heus niet allemaal jokken :P

 

Een High-end DAB tuner en bitrate van 160kb zoals Radio 4 klinkt heel fatsoenlijk, echter een beetje analoge tuner klinkt analoger.

 

En dan heb ik nog over Radio 4. Bij Arrow Jazz FM maar ook radio 2, Radio Noord Holland

is "kippenvel niveau mogelijk" ...zelfs SKY radio kan erg goed klinken, uiteraard via de air en

niet via de kabel...

 

Neemt niet weg dat het leuk is via het internet (thema) radiostations over de hele wereld te kunnen beluisteren.

Hoe meer muziek, des te beter....

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Ik luister ook eigenlijk grotendeels klassiek en radio 4 is analoog ook geweldig. Helaas streamen ze op internet maar met 96kb (net als radio 1,2 en 3) en dat is echt te weinig voor een goed geluid.

 

Lijkt me trouwens leuk Jack als ik een keer zo'n tuner bij je mag komen beluisteren. Je hebt er zulke heerlijk enthousiaste verhalen over!

Link to comment
Share on other sites

Neemt niet weg dat het leuk is via het internet (thema) radiostations over de hele wereld te kunnen beluisteren.

Hoe meer muziek, des te beter....

 

Helemaal mee eens!

 

Ik heb mijn Squeezebox nu een week in huis en ik beleef erg veel plezier aan. Internetradio klinkt helemaal niet verkeerd op mijn set als je een beetje op zoek gaat naar kwalitatief goede stations die op een acceptabele bitrate uitzenden.

 

Lekker bijv. een hele avond muziek uit de 80s of als ik een bepaalde artiest goed vind, dan maak ik een station aan met de naam van de artiest via Pandora (bijv. Wilco) en krijg ik een oneindige hoeveelheid muziek voorgeschoteld die er op lijkt. Of ik luister naar muziek van mijn "neighbours" die dezelfde muzieksmaak hebben via Last.fm.

 

De ideale manier om nieuwe muziek te leren kennen dus. Wel gevaarlijk want het verlanglijstje met "aan te schaffen LPs/CDs" groeit hierdoor erg snel.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Lijkt me trouwens leuk Jack als ik een keer zo'n tuner bij je mag komen beluisteren. Je hebt er zulke heerlijk enthousiaste verhalen over!

 

Hallo Zee,

Ja dat lijkt me leuk, die dingen zijn momenteel erg gewild. Zodra ik naast mijn DAB en FM referentie tuner, een of meerdere gereviseerde exemplaren heb, dan ben je meer dan welkom!

Ik maak een aantal types tuners die ik goed ken op maat (het is te duur en kost teveel tijd om overal servicemanuals en verstand van te hebben), met een mix van oude en nieuwe componenten.

Het is gewoon leuk om zelf te ervaren hoe mooi b.v. een tuner met polycarbonaat condensatoren klinkt en b.v. zo'n zelfde exemplaar met een buizentrap.

Daarnaast heb je tuners die veel uit de kabel weten te persen en andere die het weer erg goed doen

op een simpele raam FM-antenne.

 

Gruiter, dat van het verlanglijstje ken ik..... weer eens wat anders dan die ge-eikte kado's voor je

verjaardag.... ik kan bij wijze van spreke inmiddels een bad vol afthersave vullen :o enne gelukkig is het zo weer Sinterklaas :D

 

Ga weer gauw naar mijn soldeerbout, ben bezig met een tuner voor een trouwe klant (inmiddels vriend)..... zijn vierde. :rolleyes:

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Ik zie bij Transtec dat er ook een Slim Devices Transporter bestaat. Een audiofiele versie van de Squeezebox. Ik ben er nog niet klaar voor om er in te investeren. Ik heb een mooie DAC, een mooi loopwerk en een mooie analoge setup. Eigenlijk wil ik alleen nog maar in software investeren. Ik wil er ook eerst meer van horen. Wie zijn concurrenten van Slim Devices? Wie zijn de dealers? Past mijn AAC lossless op mijn CD-DAC? (vast niet).

 

Nog een leuk stukje over de Transporter: linkje

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...