Jump to content

coaxial of optical input gebruiken


alvinio
 Share

welke verbinding zou jij als audiofiel gebruiken?  

26 members have voted

  1. 1. welke verbinding zou jij als audiofiel gebruiken?

    • optical
      0
    • coaxial
      18


Recommended Posts

Mijn ervaring met optical is dat het meestal een goed beeld geeft van een juiste klankkleur. Met coax kun je winnen aan ruimtelijkheid en vanzelfsprekendheid van het geluid. Een coax is technisch beter dan optical omdat een elektrisch signaal wordt omgezet in licht en daarna weer terug moet worden omzetting een elektrisch signaal. De meest gangbare oplossing voor optical door middel van toslink is ook niet optimaal. Technisch beter betekent echter niet altijd dat het in de praktijk beter klinkt. Daaom moet je altijd je oren laten bepalen wat het beste is in jouw set en voor jouw smaak.

Link to comment
Share on other sites

maakt het qua klank/ruimtelijkheid enz nog uit bij optical of coax wat voor kabel je gebruikt?

Weinig. Het belangrijkste is dat je goede kwaliteit gebruikt en bij coax dat het een goede 75 ohm coax is. Coax kabels maak ik zelf en gebruik daarvoor goede CATV antennekabel van 2 eu/m.

 

Belangrijkste verschil is: Optich geeft meer jitter in het uiteindelijke audiosignaal dan coax. Dus heb de keuze dan is coax beter (vind ik). Maar soms is optisch praktischer zoals Kraus al aangaf.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

klanktechnisch maakt het niets uit, een bit is een bit.

tuurlijk zijn er mensen hear die dat onderuit gaan halen.

ik zou voor coaxiaal gaan. ;):ph34r:

Een bit is een bit.... Maar wanneer en/of de bits eraan komen is een tweede. Van de 24 bits in een digitaal systeem mag je blij zijn als je er 16 overhoudt..

 

Toch altijd weer mooi die nietswetende uitspraken ;)

 

De jitter van toslink is hoger omdat het lichtsignaal weer moet worden omgezet in een spanning (en aan de verzender kant andersom). AT&T (ook licht) heeft daar veel minder last van daar dit een veel beter protocol is. Echter is dat alleen voorbehouden aan de Wadia's ;)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Toch altijd weer mooi die nietswetende uitspraken ;)

 

De jitter van toslink is hoger omdat het lichtsignaal weer moet worden omgezet in een spanning (en aan de verzender kant andersom). AT&T (ook licht) heeft daar veel minder last van daar dit een veel beter protocol is. Echter is dat alleen voorbehouden aan de Wadia's ;)

 

Groeten,

Bas

Toch mooi dat jij het ook niet helemaal weet Bas :D

 

Bij Toslink krijg je meer jitter door de dispersie in de optische lichtgeleider. Komt gewoon omdat het een goedkoop plastic multimode lichtgeleidertje is. Zou je een dure optische mono mode link gebruiken zoals in de telecom, waar Gigabits doorheen kunnen, dan valt het verschil tussen optisch en coax weg. Dat heeft weinig met het protocol te maken.

 

Een bit is een bit.... Maar wanneer en/of de bits eraan komen is een tweede. Van de 24 bits in een digitaal systeem mag je blij zijn als je er 16 overhoudt..

Da's niet zo best Bas. Waar blijven die overige 8 bits? Vallen die op de grond ofzo? Of blijven die in de kabel steken?

 

Als je 1 op de 3 bits kwijtraakt lijkt het mij sowieso dat er geen zinnig signaal meer door het kabeltje komt.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

ik kan natuurlijk ook zelf een coax kabel maken

het is wel wat lastiger dan een normale interlink zag ik m.b.t de 75 ohm

die je moet hebben, dat kan je volgens mij verkrijgen door de diktes van het singaal en terug draad dat je gebruikt -weet iemand de diameters die je daarvoor nodig hebt?

ik zag ook dat het afschermen heel belangrijk is.

-zijn de digitale kabels van siltech goed die zie ik regelmatig 2e hands voorbijkomen?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
-zijn de digitale kabels van siltech goed die zie ik regelmatig 2e hands voorbijkomen?

:D:D:D:D

 

Doe nou maar wat Pjotr zegt en probeer zelf kabels te maken met kabel van zo'n

Link to comment
Share on other sites

ik kan natuurlijk ook zelf een coax kabel maken

het is wel wat lastiger dan een normale interlink zag ik m.b.t de 75 ohm

die je moet hebben, dat kan je volgens mij verkrijgen door de diktes van het singaal en terug draad dat je gebruikt -weet iemand de diameters die je daarvoor nodig hebt?

ik zag ook dat het afschermen heel belangrijk is.

-zijn de digitale kabels van siltech goed die zie ik regelmatig 2e hands voorbijkomen?

Ik denk niet dat je het helemaal begrijp (en dat geeft niet). Die 75Ohm is niet de weerstand van de kabel, maar de zogenaamde 'karakteristieke impedantie', die elke kabel heeft. Die karakteristieke impedantie is niet afhankelijk van de lengte van de kabel. Dus je hoeft niet voor lengte A een grotere of kleinere diameter van de geleiders te kiezen dan voor lengte B...

Link to comment
Share on other sites

ik kan natuurlijk ook zelf een coax kabel maken

het is wel wat lastiger dan een normale interlink zag ik m.b.t de 75 ohm

die je moet hebben, dat kan je volgens mij verkrijgen door de diktes van het singaal en terug draad dat je gebruikt -weet iemand de diameters die je daarvoor nodig hebt?

ik zag ook dat het afschermen heel belangrijk is.

-zijn de digitale kabels van siltech goed die zie ik regelmatig 2e hands voorbijkomen?

Ik denk niet dat je het helemaal begrijp (en dat geeft niet). Die 75Ohm is niet de weerstand van de kabel, maar de zogenaamde 'karakteristieke impedantie', die elke kabel heeft. Die karakteristieke impedantie is niet afhankelijk van de lengte van de kabel. Dus je hoeft niet voor lengte A een grotere of kleinere diameter van de geleiders te kiezen dan voor lengte B...

ja ik had het op een site gelezen "characteristic impedance of a cable (Zo) is determined by the formula 138 log b/a, where b represents the inside diameter of the outer conductor (read: shield or braid), and a represents the outside diameter of the inner conductor." dus hoe stel jij voor dat ik een coaxiale kabel maak van 75 ohm gebruik makende van puur solid core silverdraad wat ik nog heb liggen?

Link to comment
Share on other sites

ja ik had het op een site gelezen "characteristic impedance of a cable (Zo) is determined by the formula 138 log b/a, where b represents the inside diameter of the outer conductor (read: shield or braid), and a represents the outside diameter of the inner conductor." dus hoe stel jij voor dat ik een coaxiale kabel maak van 75 ohm gebruik makende van puur solid core silverdraad wat ik nog heb liggen?

Nou, daar zou ik niet aan beginnen. Das veel te lastig...

 

Gewoon een simpele coax-kabel kopen (niet van die dunne, van de Praxis of zo, maar een beetje stevige, dikke kabel) en daar aan de uiteinden een plugje monteren.

Edited by HEAR
Link to comment
Share on other sites

Toch altijd weer mooi die nietswetende uitspraken ;)

 

De jitter van toslink is hoger omdat het lichtsignaal weer moet worden omgezet in een spanning (en aan de verzender kant andersom). AT&T (ook licht) heeft daar veel minder last van daar dit een veel beter protocol is. Echter is dat alleen voorbehouden aan de Wadia's ;)

 

Groeten,

Bas

Toch mooi dat jij het ook niet helemaal weet Bas :D

 

Bij Toslink krijg je meer jitter door de dispersie in de optische lichtgeleider. Komt gewoon omdat het een goedkoop plastic multimode lichtgeleidertje is. Zou je een dure optische mono mode link gebruiken zoals in de telecom, waar Gigabits doorheen kunnen, dan valt het verschil tussen optisch en coax weg. Dat heeft weinig met het protocol te maken.

 

Een bit is een bit.... Maar wanneer en/of de bits eraan komen is een tweede. Van de 24 bits in een digitaal systeem mag je blij zijn als je er 16 overhoudt..

Da's niet zo best Bas. Waar blijven die overige 8 bits? Vallen die op de grond ofzo? Of blijven die in de kabel steken?

 

Als je 1 op de 3 bits kwijtraakt lijkt het mij sowieso dat er geen zinnig signaal meer door het kabeltje komt.

 

;)

Beste Pjotr,

 

Ik begrijp het wel hoor ;) Zeg ik dat je die 8 bits in het kabeltje verliest? :D Echter verlies je wel resolutie met toslink (dus bits). Ik zal morgen eens kijken of ik het e.a meetbaar kan aantonen.

 

Ik zeg dat dat AT&T (dat uit de telecom komt) en wel een echte glas mono mode beter is. Meestal wordt dit ook gebruikt voor de Madi interfacen in de pro-audio en dat gaat meters lang zeer goed.

 

Het heeft dus wel met het protocool te maken. Want Toshiba heeft de toslink zo bedacht.

 

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Nou, daar zou ik niet aan beginnen. Das veel te lastig...

 

Gewoon een simpele coax-kabel kopen (niet van die dunne, van de Praxis of zo, maar een beetje stevige, dikke kabel) en daar aan de uiteinden een plugje monteren.

dat het lastig is weet ik zelf ook wel anders zou ik het niet vragen, omdat jij zegt dat het berijken van de 75 ohm niet aan de diameters van de kabels ligt,zou ik graag van je willen weten hoe ik die waarde dan wel kan berijken?

Edited by HEAR
Link to comment
Share on other sites

Ik heb coaxiaal gestemd.En waarom:het signaal uit je loopwerk is digitaal,hou het dan zo!Iets waar je niks aan veranderd kan je ook niks aan verzieken.Denk ik,of het echt zo is moet je vragen aan de technici.

Die waarde van 75 ohm heeft niks te maken met de lengte of de dikte van die kabel.Je hoeft er geen speciale dingen voor te doen om dat te bereiken.Zelf heb ik eens zitten experimenten.Ik nam 2 coax-plugjes,daaraan monteerde ik een stukje 2x0.75mm2,80 cm lang,normaal electriciteitsdraad.Aangesloten op m'n dvd en gekeken of er geluid uit kwam.Doodse stilte.Vervolgens pakte ik een stukje simpele coaxkabel,wat ik ook gebruikte om de tv mee aan te sluiten,maar nu zo'n 50 cm lang.Dit vervolgens aangesloten op m'n dvd en het werkte perect!

Het enigste waar je dus rekening mee moet houden als je een digitale kabel gaat maken is dat je een coaxkabel gebruikt.De kabel die je gebruikt heeft wel iets invloed,maar het is minimaal.De wat 'lelijke dikke' grijze coaxkabel van de praxis voldoet prima hiervoor en is lekker goedkoop.Als je het gaat vergelijken met die Siltechkabel die je hebt gezien,zijn de verschillen waarschijnlijk miniem.

Ik zit ook vaak naar tweedehands Siltechkabels te zoeken op internet.Ik vind ze veel vaker dan kabels van andere merken.Hieruit kan je conclusies trekken....

Maar om nu gelijk te beweren dat Siltech slecht is,gaat me te ver.Het zal een rede hebben dat ze zovaak te koop staan,waarom zou ik niet weten.

Link to comment
Share on other sites

ok bedankt allemaal voor de reacties ik laat het hierbij.

ik zal wat gaan experimenteren met verschillende coax kabels

misschien kan ik wel van een bekende een dure kabel lenen en vergelijken met een zelf bouwsel als zo'n dure kabel beter klinkt kan ik er altijd nog een kopen.

 

 

groeten en bedankt.

Link to comment
Share on other sites

klanktechnisch maakt het niets uit, een bit is een bit.

tuurlijk zijn er mensen hear die dat onderuit gaan halen.

ik zou voor coaxiaal gaan. ;)  :ph34r:

Een bit is een bit.... Maar wanneer en/of de bits eraan komen is een tweede. Van de 24 bits in een digitaal systeem mag je blij zijn als je er 16 overhoudt..

 

Toch altijd weer mooi die nietswetende uitspraken ;)

 

De jitter van toslink is hoger omdat het lichtsignaal weer moet worden omgezet in een spanning (en aan de verzender kant andersom). AT&T (ook licht) heeft daar veel minder last van daar dit een veel beter protocol is. Echter is dat alleen voorbehouden aan de Wadia's ;)

 

Groeten,

Bas

ik snap ook wel dat je bits kan verliezen, maar als je een goede optische of coaxiale kabel gebruikt kun je dit in bijde gevallen grootendeels voorkomen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja, het hangt helemaal af welk medium je hebt waar het doorheen moet. Als je een plastiek fibertje gebruikt en idem sensor, ja dan kun je wat jitter krijgen. Maar dat kan ook als je een slechte coax gebruikt.

 

Volgens mij maakt het niet veel uit mits je de juiste materialen gebruikt. Maar dat is eigenlijk altijd zo...

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij maakt het niet veel uit mits je de juiste materialen gebruikt. Maar dat is eigenlijk altijd zo...

 

Groet,

Jacco

Ja nogal grutjes, ware het niet dat je met Toslink niet veel keuze hebt. Je kunt moeilijk je hele CD speler gaan verbouwen voor een betere optische link terwijl een coax aansluiting er meestal standaard al op zit.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...