Jump to content

Resonanties....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik wou even terugkomen op die schaaltjes. Ik denk dat die piepkleine dingetjes werken op de harmonischen in hoge frequenties waardoor, zoals jullie terecht opmerken, ambiance gehi-light wordt, en door de juiste harmonischen aan te spreken, het geluid voller en aangenamer gaat klinken, zoals het feit dat versterkers die hun harmonischen goed voor elkaar hebben, meestal mooier klinkend bestempeld worden...

Die Parijse Japanner gebruikt waarschijnlijk technieken rond hoe we horen gecombineerd met metaal technieken en een apparaat om die kelkjes te stemmen (zoals een cymbaal)

mvg RastaPhil

Volgens de importeur werkt het ook op lagere frequenties. Sterker nog, hij stelde juist het strakke laag als voorbeeld.

:)

Jawel en de truuk is om het schaaltje op de juiste plaats te zetten. Ambiance relateer ik aan hoge frequenties (9-14 kHz) maar dat hoeft zich niet daartoe te beperken. Ik denk dat dat voor iedereen ook wel anders is.

Als iets resoneert, wordt het niet geabsorbeerd. Het wordt niet in warmte omgezet en het zou zomaar kunnen dat een vocaal iets meer hoogte krijgt is als het bovengenoemde frequentiebereik wat meer benadrukt wordt. De sjjj in de stem is een mooi voorbeeld. In grote ruimten kan die heel open klinken. Als je die resonantie een beetje helpt of verbuigt richting luisteraar, dan kan dat meer openheid geven. Maar eigenlijk is het een truukje en je kunt je afvragen wat nou beter is.

Zo ben ik er nog niet uit of mijn systeem nou beter is of de Behold set met B&W speakers in een multikanaalsopstelling bij een dealer. Die set was 65 mille en ik vond de ambiance wat karig. Bij mij thuis was die wel goed aanwezig (maar ik hoor ook meestal achtergrondruis wat ik bij die B&W niet hoor). Ik denk dat mijn set niet in balans is...maar ik vind het qua ruimtelijkheid wel beter. Het gebruikte stuk was de 8ste van Mahler (sacd Harmonia Mundi, Nagano, HMC 801858.59).

PS. Ja een 5-pitter.

Groet,

Jacco

Jacco, dat is wel een bijzonder vaag verhaal van iemand die normaliter bekend staat om "meten is weten". ;) Niet dat ik je verhaal niet geloof of absurd vind hoor. Het is eigenlijk datgene wat de producenten van deze hulpmiddels zelf ook zeggen.

Ik zie het zo: ALS ze gelijk hebben (en jij met jouw uitleg), dan hebben we er als audiofielen in

Als iets resoneert, wordt het niet geabsorbeerd. Het wordt niet in warmte omgezet en het zou zomaar kunnen dat een vocaal iets meer hoogte krijgt is als het bovengenoemde frequentiebereik wat meer benadrukt wordt. De sjjj in de stem is een mooi voorbeeld. In grote ruimten kan die heel open klinken. Als je die resonantie een beetje helpt of verbuigt richting luisteraar, dan kan dat meer openheid geven. Maar eigenlijk is het een truukje en je kunt je afvragen wat nou beter is.

Resonanties verbuigen? Jacco Geller in action....? :unsure:

:lol:

[...]

Ja verbuigen. Wij microwave-jongens leggen ook resonerende stukjes PCB op de print om de golfjes wat om te buigen. Te beamen zogezegd.

Groet,

Jacco

Ik wou even terugkomen op die schaaltjes. Ik denk dat die piepkleine dingetjes werken op de harmonischen in hoge frequenties waardoor, zoals jullie terecht opmerken, ambiance gehi-light wordt, en door de juiste harmonischen aan te spreken, het geluid voller en aangenamer gaat klinken, zoals het feit dat versterkers die hun harmonischen goed voor elkaar hebben, meestal mooier klinkend bestempeld worden...

Die Parijse Japanner gebruikt waarschijnlijk technieken rond hoe we horen gecombineerd met metaal technieken en een apparaat om die kelkjes te stemmen (zoals een cymbaal)

mvg RastaPhil

Volgens de importeur werkt het ook op lagere frequenties. Sterker nog, hij stelde juist het strakke laag als voorbeeld.

Nou, misschien dienen de blokjes hout om de harmonischen, zeg maar derde en zevende harmonische van 150Hz of zo, te enhancen, dan lijkt je laag veel strakker doordat er meer "hogere bas- gerelateerde frequenties" bij zijn. Let wel we denken toch allemaal aan kleine waarden zoals -60db en zo, want zoals we vorige keer ontdekten, gemeten en geluisterd, die verschillen zijn hoorbaar (in jullie kabel-meet topic, waarvoor nogmaals "nuff respect")

:) mvg RastaPhil

Ja verbuigen. Wij microwave-jongens leggen ook resonerende stukjes PCB op de print om de golfjes wat om te buigen. Te beamen zogezegd.

Groet,

Jacco

Jacco,

Stuur eens zo'n stukkie PCB naar van Es op ..............

Die weet daar wel raad mee: "Beam me up Scotty" (to audio heaven). Moet jij eens zien hoe enthousiast ie wordt.

Nou, misschien dienen de blokjes hout om de harmonischen, zeg maar derde en zevende harmonische van 150Hz of zo, te enhancen, dan lijkt je laag veel strakker doordat er meer "hogere bas- gerelateerde frequenties" bij zijn.

Hoi Rasta,

Nee denk het niet. Daarvoor heeft die magi

[...]

Groet,

Jacco

Doel je nu in feite op "straaltjes geluid" dan?

Nou ja, het zijn golfjes. En die lopen van plaats A naar B en als je daar in de buurt een resonantor aanbrengt, verandert de resulterende loop van die golf. Een deel wordt gereflecteerd met een zekere fase en telt bij het invallende golfje op. Als je positie slim kiest kan dat een versterkend effect geven of juist een verzwakkend effect in een bepaalde richting.

Je kunt dat smalbandig of breedbandig maken. Een aardig voorbeeld van een breedbandige toepassing is de ouderwetse hark antenne voor tv ontvangst. Die sprietjes zijn op een bepaalde afstand geplaatst en krijgen zo een ontvangstrichting. Een smalbandig voorbeeld is een oscillator voor satellietontvangst: daar zit een DRO in (een dielektrische resonator). Daarbij resoneert de bouwsteen in een cavity (afgesloten ruimte) waar precies de golflengte in past en mbv een schroefje kan de fysieke afstand worden geregeld (=frequentie). Druppel lijm erop en gaan met die banaan (voor een jaar of 10).

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Jacco,

Die weet daar wel raad mee: "Beam me up Scotty" (to audio heaven). Moet jij eens zien hoe enthousiast ie wordt.

[...]

:lol: Voor audiofrequenties worden die PCB's wel erg groot...Ik denk dat ze niet meer door de brievenbus passen.

Groet,

Jacco

Doel je nu in feite op "straaltjes geluid" dan?

Nou ja, het zijn golfjes. En die lopen van plaats A naar B en als je daar in de buurt een resonantor aanbrengt, verandert de resulterende loop van die golf. Een deel wordt gereflecteerd met een zekere fase en telt bij het invallende golfje op. Als je positie slim kiest kan dat een versterkend effect geven of juist een verzwakkend effect in een bepaalde richting.

Je kunt dat smalbandig of breedbandig maken. Een aardig voorbeeld van een breedbandige toepassing is de ouderwetse hark antenne voor tv ontvangst. Die sprietjes zijn op een bepaalde afstand geplaatst en krijgen zo een ontvangstrichting. Een smalbandig voorbeeld is een oscillator voor satellietontvangst: daar zit een DRO in (een dielektrische resonator). Daarbij resoneert de bouwsteen in een cavity (afgesloten ruimte) waar precies de golflengte in past en mbv een schroefje kan de fysieke afstand worden geregeld (=frequentie). Druppel lijm erop en gaan met die banaan (voor een jaar of 10).

't Klinkt allemaal aannemelijk (da's vaak de pest met audiofiele verhalen), maar tegelijkertijd blijft het (voor mij dan toch) vrij abstract.

Als jij nou eens een setje echte Jaccoschaaltjes gaat maken, dan laten we ze circuleren onder de forumleden die niet bij voorbaat ervan uitgaan dat het niks is en als het allemaal klopt, dan ligt er dus meteen een enorme markt voor je open. Want zelfs als je die schaaltjes voor 20 of 30% van de huidige prijs verkoopt zul je er nog genoeg winst op maken, denk ik.

Komt het meteen binnen bereik van de grootste groep audiofielen, namelijk die met een normale beurs en budget en die groep is groot, zoveel is zeker. ;)

Toine.

Komt het meteen binnen bereik van de grootste groep audiofielen, namelijk die met een normale beurs en budget en die groep is groot, zoveel is zeker.  ;)

Toine.

Hallo Toine,

D25006.jpgD25024a.jpg

http://www.witteengel.nl/materialen/viltwol.asp

http://kralenkraam.nl/N_frame.html?http://...N_art_2056.html

Ben benieuwd naar de luisterresultaten.

Groet,

Jacco

Jacco,

[...]

:lol: Voor audiofrequenties worden die PCB's wel erg groot...Ik denk dat ze niet meer door de brievenbus passen.

Groet,

Jacco

Je gaat die prijs voor thingman niet winnen. De schaaltjes waaraan wordt gerefereerd zijn veel te klein. Golflengte van 20000Hz is nog altijd 1,7 cm. Het kan dus alleen gaan om materiaalresonantie van die schaaltjes, niet om afbuiging of reflectie. En in het geval van eigenresonanties van metaal gaat het vaak om een zeer specifiek frequentiegebied. Ik kan me voorstellen dat het invloed heeft maar niet dat het een gewenste invloed heeft ;) .

"Scientific explanations are very complex, particularly in the case of the resonators, as they have to define the relationship between low-level overtones, diffusion effects and psycho-acoustic perception."

Er is dus wel een wetenschappelijke verklaring voor! Wie waagt er een maitje aan?

;)

Dit is wel een enorme omweg om te zeggen dat wij eigenlijk niet intelligent genoeg zijn om deze materie te kunnen begrijpen en doorgronden.

En dat "hun" er gelukkig zijn om dat voor ons allemaal op een rijtje te zetten, zodat wij mogen delen in de vruchten van die geniale inspanningen door ons in staat te stellen deze producten te kopen.

Denk ik. ;)

Chot miljaar, wat een idee Pjotr!!! :blink:

Nou de plankjes nog..... :D

Toine.

Mijn vrouw bestelt zakken vol van dat spul voor haar werk (creativiteiten begeleidster van kinderen in een hotel) bij LTC in Leiden.

Dus als er belangstelling voor is wil ik er wel wat van opsturen :D

Kijk even hier op pagina 105:

http://www.ltcleiden.nl/content_assets/doc...%20097tm120.pdf

Kost geen drol.

:D;)

"Scientific explanations are very complex, particularly in the case of the resonators, as they have to define the relationship between low-level overtones, diffusion effects and psycho-acoustic perception."

Er is dus wel een wetenschappelijke verklaring voor! Wie waagt er een maitje aan?

;)

Dit is wel een enorme omweg om te zeggen dat wij eigenlijk niet intelligent genoeg zijn om deze materie te kunnen begrijpen en doorgronden.

En dat "hun" er gelukkig zijn om dat voor ons allemaal op een rijtje te zetten, zodat wij mogen delen in de vruchten van die geniale inspanningen door ons in staat te stellen deze producten te kopen.

Denk ik. ;)

Het is natuurlijk wel hetgene ik altijd hear heb roepen beweren van hoe ze het hebben aangepakt ;) . ;) ik was nogal goed in begrijpend lezen...

theorie: even harmonischen, oneven harmonischen; eigenschappen electrische muziekreproductietechnieken en een boel acoustiek (geluidsingeneer cursus zeker?), en een beetje theorie rond gehoor en reflecties ed (medisch?)... daar nog wat metaal technieken bij (juweeltechnieken over verschillende metalen en hun hardheid omgezet in resonantietheorieen, een beetje try out met diverse groottes en maasa van die desbetr. metalen, en meten h

Chot miljaar, wat een idee Pjotr!!! :blink:

Nou de plankjes nog..... :D

Toine.

Mijn vrouw bestelt zakken vol van dat spul voor haar werk (creativiteiten begeleidster van kinderen in een hotel) bij LTC in Leiden.

Dus als er belangstelling voor is wil er wel wat van opsturen :D

Kijk even hier op pagina 105:

http://www.ltcleiden.nl/content_assets/doc...%20097tm120.pdf

Kost geen drol.

:D;)

Die belletjes moeten wel getuned worden voor overtonen! Klinkt voor geen meter m.I.!

:D RastaPhil

Dat microfoonelementen en hun behuizingen, pick-up elementen, luidsprekerunits en speakerkasten lijden aan resonanties is al erg genoeg.

Die resonanties zijn helaas onvermijdelijk: zelfs wanneer we ze zoveel mogelijk voorkomen en bestrijden.

En voor bepaalde akoestische resonanties in de luisterruimte - zoals staande golven - geldt hetzelfde.

Maar het doelbewust veroorzaken van resonanties is dwaas en kan alleen maar tot klankverkleuringen leiden.

Een mechanische resonator tast niet alleen de amplitude-frequentiekarakteristiek aan, maar blijft ook nog op eigen houtje d

Want de mechanische resonator volhardt in zijn beweging, dus in zijn resonantie, en wordt niet gecontroleerd of gedempt door het audiosysteem.

Een soort perpetuum mobile dus? :D

Je bedoelt waarschijnlijk dat ie nog eventjes op eigen houtje doorzingt denk ik. Volharden met zijn beweging, ook al is het signaal gestopt, lijkt me een mini-wondertje waar je ook rijk van zou kunnen worden. ;)