Jump to content

Een simpel vraagje

dfranken
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Ik wil in totaal 4 auto speakers in een systeem plafond plaatsen. 2 op de 1e verdieping en 2 op de begane grond.

Natuurlijk heb ik daar wel een versterker voor nodig. Dus wil ik het gewoon el cheapo houden, door een 2 kanaal'r aan te schaffen bij de kijkshop o.i.d. Geen poes pas, gewoon simpel ;)

Maar nu heb ik wel een paar ??-tekens hierbij.

1. Gaat dat wel goed, 4 speakers op een 2 kanaal'r aan te sluiten? Waarop moet ik letten? Moeten ze in serie of parallel?

en

2. Hoe lang mogen maximaal de speaker kabels zijn? Van uitgaand dat ik standaard kabel gebruik (2,5 kwadraat? zeg ik dat goed?). Of kan ik wat met UTP kabel doen? Of moet ik het helemaal anders aanpakken?

Vergeef me als ik het in de verkeerde fora heb gepost, want valt dit onder speakers, of versterkers? :confused:

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ciao,

daaf

Het beste is 2 versterkers te nemen, want 2 luidsprekers van 8 Ohm maakt weliswaar 4 Ohm, maar er zijn genoeg 8 Ohm luidsprekers die bij bepaalde frequenties sterk onder de 4 Ohm zakken, dus is het buigen of barsten en gaat het toch stuk.

MvG,

Haudio

Ok, dus wat ik moet zoeken is dus 4x 8 Ohm speakers. Want 4x 4 Ohm speakers, is niet aan te raden want meeste el cheapo versterkers kunnen niet spelen op 2 Ohm begrijp ik uit voorgaande reacties.

Maar is dit niet allemaal berekend op vol vermogen?

Want het moet allemaal gewoon zachtjes spelen, want we moeten wel nog normaal met klanten praten en kunnen telefoneren, zonder dat de klant de impressie krijgt dat we bij een live techno feest staan te bellen, snappie B)

Dus is het dan in dat geval wel mogelijk 4x 4 Ohm speakers laten spelen op een el cheapo versterker? Maar dan gewoon zachtjes :) ?

Maar daarnaast weet ik nog steeds niet hoelang maximaal m'n kabels mogen zijn:) ? Of is dat niet zo'n grote issue?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties gasten!

Ciao,

daaf

Wij hebben op het werk een eenvoudig midisetje met 4 speakertjes in het plafond, elk apart aan en uit te schakelen. Jaren geleden aangelegd door een radioboer die er waarschijnlijk niet al te lang over nagedacht heeft en dat speelt nog steeds naar tevredenheid. Achtergrondniveau want...inderdaad er moet gebeld worden en klanten te woord gestaan. Het hoeft toch allemaal niet zo ingewikkeld met twee versterkers en zo?

Beste,

Is het niet beter dat je naar een dealer bij jou in de buurt gaat ?

Want als het goed is weet hij wat er moet gebeuren, want jij weet het duidelijk niet.

Dat is niet erg, maar een lage Impedantie (weerstand) heeft weinig te maken met luid spelen, ook als de volume erg zacht staat kan diezelfde lage Impedantie ervoor zorgen dat er brand uitbreekt !

Jammer dan ,de verzekering keert niets uit !

Dus maw als er een lage weerstand is kan er te veel stroom lopen die ervoor zorgt dat de versterker teveel stroom moet leveren, meer dan hij kan , hij zal niet direct stuk gaan of de luidsprekers.

Maar als je een zaak hebt, kun je de 19 % BTW aftrekken van het betaalde bedrag indien je de installatie gebruikt in je zaak.

Bovendien kun je het resterende bedrag voor een gedeelte aftrekken op jaar basis.

Bovendien loop je geen risico, zakelijk gezien zou ik het maar laten aanleggen.

MvG,

Haudio

Wij hebben op het werk een eenvoudig midisetje met 4 speakertjes in het plafond, elk apart aan en uit te schakelen. Jaren geleden aangelegd door een radioboer die er waarschijnlijk niet al te lang over nagedacht heeft en dat speelt nog steeds naar tevredenheid. Achtergrondniveau want...inderdaad er moet gebeld worden en klanten te woord gestaan. Het hoeft toch allemaal niet zo ingewikkeld met twee versterkers en zo?

Ok, dus het werkt nog steeds :)

De rede dat ik 4 speakers wil is dat we boven 2 sets van 2 bureau's hebben die een stuk uit elkaar staan. Boven elke set bureau's wil ik 1 speaker plaatsen.

En op de begane grond hebben we een TD zitten waar ik ook 2 speakers wil plaatsen. Dus vandaar de 4 speakers :)

Hoelang zijn de kabels schat je ongeveer van de speakers tot aan de versterker?

Is het

Mijn ouders spelen al jaaaren met 4 speakers op een stereo-versterker. Dat heeft nog nooit problemen gegeven. Op laag volume hoeft dat ook niet, want daarbij is de spanning laag, en zelfs met een belasting van 2 Ohm (per kanaal) is de stroom dan laag. Kan natuurlijk wel zijn dat je versterker het lastig krijgt (als ie niet al te veel vermogen kan leveren), maar dat zal wel loslopen. Bij mijn ouders staat zeker geen exotisch spul. Tegenwoordig een NAD C350, vroeger een of andere Philips...

Kans op brand lijkt me al helemaal miniem. Dat zou namelijk betekenen dat of de speakers of de versterker overbelast raakt. Dat laatste is het meest waarschijnlijk, maar valt zoals gezegd doorgaans wel mee, met een achtergrond muziekje...

Op het 'flatfeest' dat wij hier elk jaar geven, staat de Harman Kardon van een huisgenoot ook de hele avond en nacht (zo'n 10 uur aan een stuk) met 4 speakers te blazen. Geeft geen krimp. Wordt hooguit wat warm...

Kortom: een enigszins degelijke versterker kan wel 4 speakers aan. Zeker als ze op achtergrond niveau spelen...

Mijn ouders spelen al jaaaren met 4 speakers op een stereo-versterker. Dat heeft nog nooit problemen gegeven. Op laag volume hoeft dat ook niet, want daarbij is de spanning laag, en zelfs met een belasting van 2 Ohm (per kanaal) is de stroom dan laag. Kan natuurlijk wel zijn dat je versterker het lastig krijgt (als ie niet al te veel vermogen kan leveren), maar dat zal wel loslopen. Bij mijn ouders staat zeker geen exotisch spul. Tegenwoordig een NAD C350, vroeger een of andere Philips...

Kans op brand lijkt me al helemaal miniem. Dat zou namelijk betekenen dat of de speakers of de versterker overbelast raakt. Dat laatste is het meest waarschijnlijk, maar valt zoals gezegd doorgaans wel mee, met een achtergrond muziekje...

Op het 'flatfeest' dat wij hier elk jaar geven, staat de Harman Kardon van een huisgenoot ook de hele avond en nacht (zo'n 10 uur aan een stuk) met 4 speakers te blazen. Geeft geen krimp. Wordt hooguit wat warm...

Kortom: een enigszins degelijke versterker kan wel 4 speakers aan. Zeker als ze op achtergrond niveau spelen...

Henri !

Dit heb je al vaker beweerd, weet jij precies hoevaak het wel gebeurt ?

Ik niet maar wel redelijk vaak en ik neem aan niet alleen bij mij in de winkel.

Neem jij de verantwoordelijkheid als er wel wat bij hem gebeurt ?

MvG,

Haudio

PS ik weet dat jij te jong bent om te beseffen wat er kan gebeuren en ook geen ervaring daarmee hebt , kan ik mij ook indenken.

Natuurlijk gaan er een boel mensen dood aan longkanker behalve jou opa niet en die was toch een straffe roker.

Daarom staat er niet op sigarattenpakjes roken kan uw gezondheid ernstig schaden.

En weet je wat er gebeurt als je bovenstaande aan verzekeraars en de brandweer voorlegt.

Dit heb je al vaker beweerd, weet jij precies hoevaak het wel gebeurt ?

Ik niet maar  wel redelijk vaak en ik neem aan niet alleen bij mij in de winkel.

Neem jij de verantwoordelijkheid als er wel wat bij hem gebeurt ?

MvG,

Haudio

PS  ik weet dat jij te jong bent om te beseffen wat er kan gebeuren en ook geen ervaring daarmee hebt , kan ik mij ook indenken.

Natuurlijk gaan er een boel mensen dood aan longkanker behalve jou opa niet en die was toch een straffe roker.

Daarom staat er niet op sigarattenpakjes roken kan uw gezondheid ernstig schaden.

En weet je wat er gebeurt als je bovenstaande aan verzekeraars en de brandweer voorlegt.

Beste Haudio,

Bedoel je nu serieus dat redelijk vaak bij jou in de winkel versterkers in de fik vliegen door een te laagohmige belasting? :o

Versterkes t

Op zich lijkt het me het geen gek idee om het professioneel aan te laten leggen.

Als er lange kabellengtes gaat is een 100 Volt systeem wel makkelijk, je kan met dunne kabel werken met niet al te veel verliezen. Je hebt hiervoor ook speciale versterkers. Het bijvoorbeeld is ook wel prettig dat luidsprekers boven het bureau appart zijn aan- en uit te schakelen onafhankelijk van wat in de winkel gebeurt. Een monosignaal is ook wel lekker als je afhankelijk bent van

Beste Pjotr,

Redelijk vaak, het gebeurt ongeveer 4 a 5 keer per jaar en dan hoofdzakelijk met merken als..............

Tot nu toe nog geen mensen gehad die er werk van hebben gemaakt, maar als ze dat wel doen dan zal de fabrikant wel zeggen dat komt door ondeskundig gebruik, waarschijnlijk hebbeb ze dan ook nog gelijk.

Het zijn trouwens tot nu toe wel merken die ik niet verkoop.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste DFranken,

Zoals jij het wilt, hebben wij het zo ongeveer. Vier speakers boven verschillende bureaus. Totale lengte schat ik op 80 meter draad. In de produktieruimtes nogmaals hetzelfde maar met grotere speakers want er is veel achtergrond lawaai. Dit ook via een eenvoudige set maar met plusminus 150 meter kabel.

Als je eens wilt kijken, stuur een pb. Het bedrijf is in Amsterdam

Haudio,

Als er merken zijn die een 2-kanaals versterker aanbieden, met 4 luidsprekeraansluitingen, dan ga ik er vanuit dat je daar ook 4 speakers op mag aansluiten. Ik weet wel dat die eigenlijk vooral bedoeld zijn om in 2 verschillende kamers muziek te kunnen weergeven (dus 1 kamer per keer, niet 2 tegelijk), maar je mag er als fabrikant toch vanuit gaan dat als het mogelijk is om er 4 speakers op aan te sluiten, de consument dat ook zou kunnen doen, en ze ook nog eens alle 4 tegelijk aanstuurt. Als je van mening bent dat je versterker dat niet kan (omdat dat gevaarlijk zou kunnen zijn), dan moet je 'm niet met 4 uitgangen uitrusten. Doe je dat wel, dan mag je er als consument vanuit gaan dat je er dan ook 4 speakers op aan mag sluiten...

Een auto die 400km/h kan (Bugatti Veyron), rust je ook niet uit met banden die maar tot 300km/h aankunnen...

Haudio,

Als er merken zijn die een 2-kanaals versterker aanbieden, met 4 luidsprekeraansluitingen, dan ga ik er vanuit dat je daar ook 4 speakers op mag aansluiten. Ik weet wel dat die eigenlijk vooral bedoeld zijn om in 2 verschillende kamers muziek te kunnen weergeven (dus 1 kamer per keer, niet 2 tegelijk), maar je mag er als fabrikant toch vanuit gaan dat als het mogelijk is om er 4 speakers op aan te sluiten, de consument dat ook zou kunnen doen, en ze ook nog eens alle 4 tegelijk aanstuurt. Als je van mening bent dat je versterker dat niet kan (omdat dat gevaarlijk zou kunnen zijn), dan moet je 'm niet met 4 uitgangen uitrusten. Doe je dat wel, dan mag je er als consument vanuit gaan dat je er dan ook 4 speakers op aan mag sluiten...

Een auto die 400km/h kan (Bugatti Veyron), rust je ook niet uit met banden die maar tot 300km/h aankunnen...

Henrie mag ik je er dan ook op wijzen dat er bij zulke apparaten, ook bij meerkanaals-systemen, steeds duidelijk een waarschuwing bij de terminals bij staat, om geen belastingen lager dan 8 ohm samen te gebruiken!

mvg RastaPhil

Haudio,

Henri,

Het zal mij een zorg zijn wat jij doet , nadat je gewaarschuwd ben, gewoon zelf eigenwijs blijven.

Maar dat je dit advies ook aan anderen meegeeft is ronduit zeer onverstandig.

Een versterker die 4 luidspreker aansluitingen heeft , dus A en B zitten er niet op om tegelijkertijd te gebruiken , maar A of B dit staat dan ook altijd in de gebruiksaanwijzing en dat is niet voor niets.

RTFM !

Dat het vaak wel goed gaat is mazzel.

Een Auto die 400 km per uur kan ga je in de stad waar 50 km mag, 250 km per uur mee rijden ?

Jij beveeld dat aan, het zal wel goed kunnen gaan maar....................................

Gewoon even goed nadenken, dan gebeuren er minder ongelukken.

Haudio

Normaal gesproken worden de speakers in een A+B setting gewoon intern parallel geschakeld. Je mag het idd kortstondig bij klein volume gebruiken. Optimaal blijft het allerminst.

Een A en een B aansluiting zijn eigenlijk bedoeld op een verschillende vertrekken muziek te kunnen luisteren (en dus niet met 4 speakers in 1 ruimte). Ben je in de ene ruimte, zet je de versterker op "A", ben je in de andere ruimte en wil muziek, zet je de versterker op "B"

Ben je in de ene ruimte, zet je de versterker op "A", ben je in de andere ruimte en wil muziek, zet je de versterker op "B"

Op de oude Denon receiver-versterker combo van mijn vrouw zit een A-B schaakelaar. Dat zijn twee schakelaartjes apart: Eentje voor A en eentje voor B. Dat is g

RTFM !

Bij mij staat er achterop de versterker (en vast ook wel in de manual) zoiets als op die Denon van Pjotr:

A + B: 8 - 16 ohm/speaker

A or B: 4 - 16 ohm/speaker

Dan neem ik aan dat ik er dus 4 speakers op mag aansluiten...

Ik vind het ook maar wat overdreven om voor brand te gaan waarschuwen bij het aansluiten van 4 speakers, die op fluisterniveau moeten spelen...

Waar een simpel vraagje al niet toe kan leiden...:o

Punt van Haudio is dat de TS een apparaat voor iets wil gebruiken waar het eigenlijk niet voor bedoeld is. Aan dat oneigenlijk gebruik zit een risico vast, de mate van risico zijn verschillende gedachten over.

Laat deze meneer zijn eigen beslissing nemen. Gezien zijn reacties (of uitblijven van reactie op de berichten van Haudio) is aan te nemen dat hij de raad van Haudio niet op zal volgen.

Zijn beslissing, de eventuele gevolgen zijn ook voor hem.

Nog even en er komt dus ook een lijn " audiofiele brandblussers " , in veel gelegenheden waar drank wordt geschonken en/of gegeten, wordt erg vaak het geluid op deze wijze met erg simpele apparatuur verzorgd, dat er wel eens een kroeg uitgebrand is heeft in het algemeen echt niets te doen met dit verschijnsel.

Overigens als je dit zou willen doen met speakers van 4 ohm zou je ook kunnen overwegen dezen in serie te zetten.

Autospeakers zijn in het algemeen niet voorzien van enige vorm van filtering, vertonen dan ook heel erg weinig schokkende afwijkingen vanuit de opgegeven impedantie, hiervan raken versterkers niet zo heftig overstuur dat ze gaan roken.

Anders zouden er ook al heel wat automobielen met vier of meer speakers als zwartgeblakerd casco zijn afgevoerd.

B)

Nog even en er komt dus ook een lijn " audiofiele brandblussers " , in veel gelegenheden waar drank wordt geschonken en/of gegeten, wordt erg vaak het geluid op deze wijze met erg simpele apparatuur verzorgd, dat er wel eens een kroeg uitgebrand is heeft in het algemeen echt niets te doen met dit verschijnsel.

Overigens als je dit zou willen doen met speakers van 4 ohm zou je ook kunnen overwegen dezen in serie te zetten.

Autospeakers zijn in het algemeen niet voorzien van enige vorm van filtering, vertonen dan ook heel erg weinig schokkende afwijkingen vanuit de opgegeven impedantie, hiervan raken versterkers niet zo heftig overstuur dat ze gaan roken.

Anders zouden er ook al heel wat automobielen met vier of meer speakers als zwartgeblakerd casco zijn afgevoerd.

B)

En laten mijn ouders nou autospeakers in het plafond van de keuken hebben zitten... ;)