Jump to content

Low level informatie.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Low-level Information

[....]

Until it is possible to scientifically measure low-level musical information, we will have to trust our imperfect and unscientific ears and let them choose what component has the most "magic".

Mooi stuk, Jitze!

En herkenbaar, vooral het deel dat zegt dat je dergelijke delicate informatie net zo makkelijk om zeep helpt op wel 10 verschillende manieren. De laatste 10 jaar merk ik voor mezelf dat de audiofiele hobby zich centreert rondom het beheersen van die omzeephelpers, maar elke keer als je het gevoel hebt er een te hebben doorgrond blijkt er nog ergens anders een te zijn.

Toine.

Luister eens naar het nummer " een tip van de sluier " van Boudewijn de Groot, verwoordt dit gevoel op een prachtige manier.

Maar toch elke deur die je open doet, brengt je weer een beetje verder, levert toch weer een beetje meer luisterplezier ;)

Luister eens naar het nummer " een tip van de sluier " van Boudewijn de Groot, verwoordt dit gevoel op een prachtige manier.

Maar toch elke deur die je open doet, brengt je weer een beetje verder, levert toch weer een beetje meer luisterplezier ;)

Ja, als ik terugkijk over 10 jaar dan is het gegroeid, maar niet alleen omdat de apparatuur verbeterd is, maar vooral ook omdat m'n kennis over de "randinvloeden" navenant is gegroeid.

Heb jij trouwens weleens ge

dat herken ik uit mijn eigen gepruts: weghalen van dingen die de ongestoorde weergave belemmeren. biedt mij meer vooruitgang dan experimenteren met andere of duurderde spullen. er zit nog een bole potentie in wat er staat, maar haal het er maar uit.

groet

Ja, als ik terugkijk over 10 jaar dan is het gegroeid, maar niet alleen omdat de apparatuur verbeterd is, maar vooral ook omdat m'n kennis over de "randinvloeden" navenant is gegroeid.

Heb jij trouwens weleens ge

Als ik in een kerk zit (gebeurt niet vaak) dan hoor ik ook geluid van achter komen. Reflectie. Dat mis ik bij stereo, want daar staan geen speakers...Wel een reflectie veroorzaakt door de frontspeakers zelf, maar aangezien ik niet een akoestiek heb die ook maar in de buurt komt van die kerk, slaat dat in ieder geval nergens op. Muziek niet te hard zetten dus.

Mijn probleem bij stereo is dat het geluidsbeeld dat gecreerd wordt altijd voor me staat. Nu zul je zeggen dat dat logisch is, maar ik vind dat dus niet. Ik voel een afstand. Dan kan het geluid nog zo mooi diep zijn, focus hebben, los komen van de speaker of wat dan ook, het gebeurt altijd voor me. Een klein beetje low-level info over de achterspeakers is dan beter dan niets.

Goede analyse en goed punt, Jacco. Klopt natuurlijk. Maar gelukkig komt dat van voren komende geluid toch wel overeen met de gemiddelde concertervaring waarin de focus van de luisteraar toch ook is op datgene wat van voren van het podium afkomt en waarin je als luisteraar in de zaal waarschijnlijk zelfs onbewust de verstorende geluiden, die van achter komen, voor een groot deel perceptueel zal proberen uit te zeven. Het directe van voren komende geluid geeft immers meestal veel juistere informatie over wat er zich daar op het podium geluidsmatig afspeelt dan het van achteren komende geluid. Met als uitzondering natuurlijk, zoals je terecht zegt, een concert in een grote kerk waar de nagalm een apart extra accent aan de muziek kan toevoegen. Dat is, denk ik, ook de grootste functie voor van achteren komend geluid: het geeft informatie over de ambiance.

Op het festival Oude Muziek in Utrecht kon je bij de concerten van kleine instrumentale ensembles die in de grote kerken werden gegeven toch als luisteraar maar beter op de voorste rij gaan zitten, want anders verdronk de muziek in een brij van reflecties en was er nauwelijks wat van te bakken. Maar bij alleen maar zang waren al die zij- en achterwaartse reflecties bij de klanken die daar ten hemel stegen juist weer wel heel mooi en gaven er een extra dimensie aan. M.a.w. het hangt nogal van de muziek af of die feedback van achteren wel zo gewenst is. Luister je naar een intiem concert of naar Woodstock, bijv.

Ik heb ook wel de indruk dat het met een 2 kanaals systeem best mee kan vallen. Als je een 2 kanaals installatie hebt met echt veel diepte in het geluidsbeeld, dat echt kamervullend wordt neergezet, waarin ook duidelijk sprake is van definitie in de diepte en je (dankzij een goede geluidsopname) de akoustiek en de reflecties tegen de achterwand (inderdaad van voren) kunt horen, dan kost het je als luisteraar weinig moeite om je je in dat geluidsbeeld te verplaatsen en je in die opnameruimte als luisteraar aanwezig te achten.

Een klein beetje low-level info over de achterspeakers is verder mogelijk voor een kwaliteitsinstallatie geen optie. Want die low level info bestaat bij de kontekst van het grotere geheel aan informatie dat dan van achteren moet komen. De achterspeakers zullen dus even goed moeten zijn als de voorspeakers met alle eisen vandien. Je zit dan bijv. al snel opgescheept met langere kabellengtes dan wanneer je alleen een twee kanaals systeem hebt.

ER EE