Jump to content

Hartafstand Transrotor Super 7

Mark
 Share

Recommended Posts

Wie kan mij vertellen hoe groot de afstand is tussen het lager en het midden van het gat voor de arm voor een Transrotor Super Seven (2004). Dit is moeilijk te meten ivm hoogteverschil.

Zijn dit standaard maten?

En wat is de meest gangbare maat om te meten: de hartafstand, of de maat van hart arm tot naald tip. Hoe wordt zoiets uitgedrukt.

Ik wilde namelijk eens experimenteren met een andere arm. Maar ik bezit een SME plateau. Nu wil het feit dat hier niet alle armen in passen :unsure:

Zelf kan ik het een en ander wel draaien voor te proberen. Maar de vraag voor mij is of het gat voor de arm centrisch t.o.v. de uitsparing van de draaitafel liggen. Bij een SME kun je deze maat verschuiven. Hoe gebeurt dit bij een Rega of een Linn. Verschuiven van het element, maar hoeveel ruimte heb je dan

PS: is er een overzicht bekend welke arm welk bevestigingspatroon heeft.

Als de arm bevalt kan ik altijd nog een keer een orginele TR kopen.

BVD

Mark

mounting.JPG

Guest Kraus vonBentinck

voor de montageafstand ga je uit van de arm, niet van de draaitafel.

Het is in jouw geval niet zo lastig om een losse toonarmbasis te maken voor het uitproberen van de arm. Je kunt dan heel eenvoudig de juiste montageafstand instellen door het verschuiven de armbasis.

Maar hoe zou ik dan eenvoudig de basis kunnen verschuiven. Deze dien ik dan toch excentirsch te maken. Er kan toch niets meer verschoven worden. :huh:

Het gaat om een Dynavector arm die niet verschuifbaar is. Gaten patroon is gelijk aan een Linn arm (fixed).

Mark

Guest Kraus vonBentinck

fatbob%2010.JPG

je neemt gewoon een conservenblikje (bij wijze van spreken) boort het montagegat op de voorgeschreven grootte en monteert de arm. dan schuif je het conservenblikje zodanig dat je de juiste afstand hebt gemeten vanaf de spindle.

Voor een bepaalde arm kun je daarvoor ook heel eenvoudig een malletje maken of bijv de Schon-sjabloon. Op de foto zie je linksboven een losse toonarmbasis van een perspex pijp. Met voldoende gewicht staat dat heel stabiel en met wat tessa perspex antislipstickertjes eronder verschuift het echt niet,

Het zuiltje moet natuurlijk wel bij benadering de juiste hoogte hebben maar die maat is niet kritisch want je kunt de arm immers laten zakken of omhooghalen in het montagegat.

Mooi bouwwerk Kraus :blink::blink: Alleen een Moerch arm is iets lichter

Ik denk dat ik een extra plaat met SME patroon op de orginele SME armbasis ga maken, die ik eenvoudig kan aanpassen of vernieuwen. Gat dient kleiner te zijn (29 mm) met 3 gaten op rond 50.

Wellicht wil Transrotor mij wel info verschaffen over de afstand tussen spindel en pivot. Kan ik meteen eens informeren naar een prijs voor de basis. Zal wel net zo duur zijn als de Dynavector arm zelf.

Mark

Guest Kraus vonBentinck
Mooi bouwwerk Kraus  :blink:  :blink: Alleen een Moerch arm is iets lichter

Ik denk dat ik een extra plaat met SME patroon op de orginele SME armbasis ga maken, die ik eenvoudig kan aanpassen of vernieuwen. Gat dient kleiner te zijn (29 mm) met 3 gaten op rond 50.

Wellicht wil Transrotor mij wel info verschaffen over de afstand tussen spindel en pivot. Kan ik meteen eens informeren naar een prijs voor de basis. Zal wel net zo duur zijn als de Dynavector arm zelf.

Mark

Over de tijd dat je kunt wachten op een antwoord van Transrotor (het komt wel) zou ik mij geen illusies maken en nogmaals die afstand moet je niet aan Transrotor vragen maar aan de armfabrikant, Dynavector dus en die kun je vinden in de link die Jitze heeft gegeven.

Google maar even naar holger barske; op zijn homepage vind je wel voorbeelden van losse toonarmbases.

Dat een M

ps: die Moerch zou mij ook wel bekoren, alleen dient die vaker afgesteld te worden naar mijn weten...volgende keer!

Echt niet.........................

:o

Guest Kraus vonBentinck

Dat een Fat bob armboard op een super 7 zou passen kun je gevoeglijk vergeten, dat lijkt er niet op.

Eigenlijk lijkt mij, zeker als je iets kunt laten draaien, het zelf maken van een armbasis een leuk, interessant en dankbaar project.

Ik zou het "hermeneutisch" : :cool2: aanpakken: je gaat 8 avonden voor je draaitafel zitten en doet niets anders dan er naar kijken, neem de details in je op, voel het lager draaien, zie de arm over het vinyl glijden, denk aan de borstels die in de motor rondlopen, leef je in in de beweging van de snaar. Na voldoende lange tijd "zie"je ineens wat voor soort oplossing de mooiste zou zijn voor een (tweede) armbasis.

Dan zoek je alle maten er bij, maak je een tekeningetje, zoekt een technisch tekenaar om het netjes uit te werken en laat op je werk het ding draaien.

Klaar is Kees, ongestoord luistergenot & intense bevrediging.

(Wel handig als je de mogelijkheid tot aanpassing er bij betrekt, zo'n plots verkregen inzicht wil nog wel eens botsen met de praktijk en dan kun je weer opnieuw er in duiken ;) )

Ik wacht met spanning op de foto's :D

Guest Kraus vonBentinck

toonarmgeom.jpg

het linkerarmboard zoals door Transrotor geleverd; het punt B ligt aan de verkeerde kant van de spindle. Het gevolg is dat je de mogelijkheid om de arm naar voor of naar achter te bewegen die nu eenmaal het kenmerk is van een SME bevestiging daardoor in feite niet meer kunt gebruiken voor het instellen van de juiste overhang zonder de fouthoek te vergroten.

@Jitze

Oh dat dacht ik hier ook ergens gelezen te hebben. Of is dat inherent aan een 1 punter?

@kraus,

volgens mij hebben ze bij TR copy paste gedaan en dezelfde onderdelen in spiegelbeeld gestuurd. Alleen het verkeerde spiegelbeeld.

<_<<_<

Tekenen kan ik zelf 3D.

Maar eh heb vandaag even prijs opgevraagd op het werk: 220 euro. incl machinaal polijsten en programmeer kosten CNC bank. Zal ie bij Rake ook wel kosten.

Ik zoek nog even verder...

Mark

Guest Kraus vonBentinck
Maar eh heb vandaag even prijs opgevraagd op het werk: 220 euro. incl machinaal polijsten en programmeer kosten CNC bank. Zal ie bij Rake ook wel kosten.

Ik zoek nog even verder...

Ik denk dat je bij TR ong

Na een beetje knutselen zit de arm erop. Een houten armbasis voor uit te proberen

Ben toch van plan een geheel nieuwe armbase te draaien.

Vraag me alleen af hoe ik de azimuth instel bij deze arm. :huh:

Genoeg schroefjes waar je aan kunt draaien, maar dat bekijken we wel als de definitieve base er is.

In rust stand staat de arm wel bijna buiten de draaitafel. Dit i.v.m. de dempingsplaat die tijdens het spelen tussen de magneten dient te blijven. Je kunt arm niet draaien in de armbasis als deze reeds vast zit. De hoek tussen armrest en magneten is 90. Als je deze nou zou kunnen verstellen dan zou de arm mooier boven de tafel hangen in rusttoestand.

Geluid: wil ik nog weinig van zeggen aangezien hij nog niet optimaal afgesteld is. Dat laat ik doen :) . Meer een geheel, bas is anders, gaat verder door.

Zo staat het er nu bij

TR%20DV501.JPG

De arm zelf

dv%20501-1.JPG

Wordt vervolgd... :):)

Mark