Duck-Twacy Posted 7 september 2006 Author Report Share Posted 7 september 2006 Die B&W kan ik me nog wel herinneren. Welke ik echt lelijk vond waren die faselineaire kangeroe modellen (al waren ze best goed) Haha, die heb ik! Ben net klaar met reviseren. Prachtige speakers, zowel qua geluid als uiterlijk! ... Groet, Matt. Liefde maakt blind (niet doof) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 7 september 2006 Report Share Posted 7 september 2006 Zij zijn van Overkill Audio. bedankt Ome Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 september 2006 Author Report Share Posted 7 september 2006 Btw mijn idee voor deze draad was "foute"speakers die je eigenlijk toch wel wilde hebben. Niet zo maar gedrochten (daar zijn er genoeg van) of but speakers. Wat "fout"is is van de persoon en mode afhankelijk. Die overkills bv zijn audiofiel gezien zeer correct (imo). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Btw mijn idee voor deze draad was "foute"speakers die je eigenlijk toch wel wilde hebben. Niet zo maar gedrochten (daar zijn er genoeg van) of but speakers. Wat "fout"is is van de persoon en mode afhankelijk. Die overkills bv zijn audiofiel gezien zeer correct (imo). ja vind ik ook! Stikjaloers RastaPhil Ik vind het trouwens geen lelijke speakers (form follows function en dan nog mooi -alhoewel vrij barok- afgewerkt), alleen de beeldvorming van de marketing vind ik nogal "simpel" Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Voor 149.500 eurootjes toch wel behooooorlijk vaut! Vooral de prijs is vfautd. Je bouwt ze zelf voor minstens 140.000 euro minder. En dan ben je niet aan dat foute uiterlijk verbonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Vooral de prijs is vfautd. Je bouwt ze zelf voor minstens 140.000 euro minder. En dan ben je niet aan dat foute uiterlijk verbonden. De volledige bouw beschrijving van zo`n kolos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Ik denk dat je flink op je bek gaat met deze opmerking, S39 . Je mag ze voor mij bouwen voor die 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Ik denk dat je flink op je bek gaat met deze opmerking, S39 . Je mag ze voor mij bouwen voor die 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Ik denk dat je flink op je bek gaat met deze opmerking, S39 Ik denk dat je je op je teentjes getrapt voelt, als ik zo je woordkeuze evalueer. Dat vermoeden wordt versterkt met het feit dat je duidelijk gevoelig bent voor de marketing prietpraat waarmee wordt aangeprezen en aangetoond dat een paar duizend euro aan spullen voor 20 keer de prijs verkocht moet worden: Woofer Tuning: Acoustic suspension design yielding the tightest mid-bass and sub-bass reproduction possible, without the added problem of "one note bass", often associated with vented designs. Large subwoofer cabinet design enables accurate sub-bass reproduction down to 10Hz. On-board high power amplification allows for incredible dynamic range, as well as custom-tailoring adjustments for varying room conditions. Enzovoort enzovoort. Het spijt me te moeten melden dat het dikgedrukte in normaal nederlands neerkomt op: 1. Goede kastafstemming. Mag ook prima basreflex zijn (wat daar staat over vented designs is een smerige suggestie dat reflex fout is, je moet gewoon weten wat je doet). 2. Goede filterkeuze. (overloop in frequenties, Q, vervorming van passieve componenten) 3. Goede speakerkeuze (power response aansluiting, vervorming) 4. Goede bafflekeuze (afstraaleigenschappen) Het komt neer op zeker minder dan 9.500 euro + twee uur werk per dag voor een paar maanden. Sterker nog, als je dit doet terwijl je zelf veel beter weet wat je mooi geluid vindt en als je ook de eigen akoestiek betrekt in je ontwerp, dan haal je nog veel meer performance uit dat geld. Tuurlijk heb je gelijk dat voor zo'n commercieel gebeuren de prijs omhoog schiet. Maar als klant heb je daar toch niets mee te maken? Je kijkt gewoon naar kosten baten. Met slechts een paar uur per dag een tijd lang 100.000 euro uitsparen zou ik het wel weten. Dat bedrag staat buiten iedere proportie. Ik heb mijn speakers al een paar jaar geleden gebouwd en daarmee (voorzichtige schatting) 15.000 - 20.000 euro uitgespaard (ten opzichte van die 100000 euro schaal die nergens op slaat dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Dit blaast net zo als die commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Ik vind alleen dat je erg hoog van de toren blaast. Ik snap ook wel dat je voor die anderhalve ton veel gebakken lucht en prietpraat krijgt, maar zoiets commercieel op de markt te zetten voor ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Ik vind het niet meer dan redelijk dat ik dan terug mag schoppen. Ik zou het jammer vinden als je niet zou terugschoppen. Daarvoor is het forum. Maar mijn opmerking was niet gebaseerd op de fabrikant die het aanbied (die doet niets fout en zal ongetwijfeld z'n kosten maken), als wel op het feit dat je eigenlijk iets koopt dat je ook op een andere manier 20 keer goedkoper kan krijgen. En dan vind ik de prijs 'vfaudt'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Ik snap je insteek helemaal en daar torn ik ook niet aan. Alleen dat minachtende "140.000 minder" steekt me. Daarom zeg ik ook dat het je niet lukt zoiets voor 10 mille te bouwen met alles erop en eraan. Je mag het proberen en dan neem ik ze graag van je over. Let wel, ik betaal niet meer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Ik vind het niet meer dan redelijk dat ik dan terug mag schoppen. Ik zou het jammer vinden als je niet zou terugschoppen. Daarvoor is het forum. Maar mijn opmerking was niet gebaseerd op de fabrikant die het aanbied (die doet niets fout en zal ongetwijfeld z'n kosten maken), als wel op het feit dat je eigenlijk iets koopt dat je ook op een andere manier 20 keer goedkoper kan krijgen. En dan vind ik de prijs 'vfaudt'. Tsja, niet iedereen heeft nu eenmaal de handigheid waar jij mee getalenteerd bent. En om dan maar tepas en te onpas gaan hakken als iets in de papieren gaat lopen, tsja daar gaan mensen op reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Ik zeg niet dat ik onhandig ben. Het zal mij ook lukken deze dingen na te bouwen, maar niet voor het bedrag waar S39 het voor wil doen. Dan geef ik dat werk graag uit handen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Arbeid is duur, zeker hier in Europa. De afgelopen 3 jaar zijn we met 4 man bezig geweest aan de voorontwikkeling van een LNB voor in schotelantennes. Ofwel 480.000,- euri aan loonkosten (ruim 2 miljoen aan totale kosten). Terwijl je zo'n LNB voor 30 euro in de winkel kan kopen. Dat zijn dan ook andere aantallen. Van zo'n luidspreker worden er niet jaarlijks 50 miljoen van verkocht en zal de prijs hoog blijven. Jammer, maar helaas. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Het zal mij ook lukken deze dingen na te bouwen, maar niet voor het bedrag waar S39 het voor wil doen. Je moet weten waar je de onderdelen vandaan moet halen. Luidsprekerchassis kosten een paar honderd euro per stuk. Voor een grote box heb je dan bijv. 16 nodig ==> 6000 euro. Versterkers / filters 2000 euro. MDF, loodbitumex / zand / pritex en zut kost niet meer dan een paar honderd euro. De boel wordt duurder als je 20 chassis nodig hebt of de allerduurste gebruikt die je kunt vinden, wordt het een keertje 15000 euro. Meer k Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Tsja, niet iedereen heeft nu eenmaal de handigheid waar jij mee getalenteerd bent. Ik? Handig? Ik heb zeker een uur gedaan over het solderen van mijn eerste 2-weg passieve wisselfilter. Handigheid is niet nodig, maar dan heb je er gewoon meer tijd voor nodig (of je hebt dan wat lelijke lijm-plekken die nog uit je boxen uitsteken ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Het zal mij ook lukken deze dingen na te bouwen, maar niet voor het bedrag waar S39 het voor wil doen. Je moet weten waar je de onderdelen vandaan moet halen. Luidsprekerchassis kosten een paar honderd euro per stuk. Voor een grote box heb je dan bijv. 16 nodig ==> 6000 euro. Versterkers / filters 2000 euro. MDF, loodbitumex / zand / pritex en zut kost niet meer dan een paar honderd euro. De boel wordt duurder als je 20 chassis nodig hebt of de allerduurste gebruikt die je kunt vinden, wordt het een keertje 15000 euro. Meer k Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 professioneel dat is voor een stel luidsprekers niet nodig. Een berg tijd, een goede lege garage wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 [....................] zand / pritex en zut kost niet meer dan een paar honderd euro. hap. Kloar. Volgens mij heb je aan alleen zut ook wel genoeg voor zo'n speaker en dat hoeft echt niet meer dan zut te kosten hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 professioneel dat is voor een stel luidsprekers niet nodig. Een berg tijd, een goede lege garage wel. Waar haal je die berg tijd vandaan? Jij misschien wel, je ging toch promoveren? Even serieus, je moet die lab's en technische mogelijkheden van grote speakerbouwers niet onderschatten. Daar kun je als zelfbouwer niet tegenop alhoewel sommige dingen als DIY een voordeel kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat ze niet stupid-proof hoeven te zijn, dat scheelt componenten in de signaalweg. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 Het zal mij ook lukken deze dingen na te bouwen, maar niet voor het bedrag waar S39 het voor wil doen. Je moet weten waar je de onderdelen vandaan moet halen. Luidsprekerchassis kosten een paar honderd euro per stuk. Voor een grote box heb je dan bijv. 16 nodig ==> 6000 euro. Versterkers / filters 2000 euro. MDF, loodbitumex / zand / pritex en zut kost niet meer dan een paar honderd euro. De boel wordt duurder als je 20 chassis nodig hebt of de allerduurste gebruikt die je kunt vinden, wordt het een keertje 15000 euro. Meer k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 [....................] zand / pritex en zut kost niet meer dan een paar honderd euro. hap. Kloar. Volgens mij heb je aan alleen zut ook wel genoeg voor zo'n speaker en dat hoeft echt niet meer dan zut te kosten hoor. Zut, wat nou zut? Daar geeft mijn Dikke(n) van Dale geen uitsluitsel over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 september 2006 Report Share Posted 8 september 2006 BTW, is de "f" kapot van je knoppenplank? "vreesmachine" en "vineer" ken ik alleen als "freesmachine" en "fineer". Bovendien vraag ik me af wat je op ebay gaat aanbieden. "Veilen" is echt iets anders dan "vijlen" Jaah geweldig dit. Weet ik veel hoe je dat allemaal schrijft. Voor iemand anders kan ik het natuurlijk niet goedkoop maken. Maar diY heeft een Y. Ofwel je rekent jezelf toch geen kosten? Wat ook waar is is dat je de boel wilt kunnen doormeten (electrisch en akoestisch). Zelfbouwzaken bieden meetapparatuur en meetruimtes aan tegen een huurprijs. Kost veel tijd en geld. Op 100.000 euro kom je echter echt niet... Waar haal je die berg tijd vandaan? Ik was toen nog een student.... Studenten hebben in Nederland alle tijd van de wereld. Het zal ongetwijfeld langer duren als je werkt (ik heb nu ook geen tijd voor zoiets) maar het hoeft ook geen 200 kilo wegend 5-wegmonster te zijn. Ik weet inderdaad niets van productieprocessen. Maar dat is toch niet relevant als je thuis aan een stel luidsprekers werkt? Je werkt op je eigen manier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts