Jump to content

Waarom altijd weer Krell, ML en Bryston


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste S39,

 

Je hebt gelijk dat Bryston relatief best wel duur is. Echter moet je dan wel weten dat je 20 jaar onvoorwaardelijke garantie hebt. De amp is opgebouwd uit alleen maar 1e klas componenten, en helemaal met de hand gebouwd. De printen gaan dus niet in soldeer ovens maar worden allemaal met de hand gesoldeerd om thermische schokken te voorkomen. Ja ik vind het een hoop geld maar ik heb nog niets anders voor hetzelfde geld gehoord dat qua klank in de buurt komt.

 

Ik heb vele  PA versterkers thuis gehad. (Crest, Australian monitor, Crown) en deze zijn zeker veel beter dan menig audiofiel zou denken. Maar niet zo goed als Bryston ;)

 

Overigens zijn de uitgangs vermogens van Bryston ook niet mis. Vertel jij me maar waar ik voor 8000 euro twee monoblokken nieuw van een kilowatt vind. En geloof het of geloof het niet, maar al dat vermogen blaas ik er soms door thuis :D

 

Al deze metingen bevestigen wat ik dus altijd al hoorde. Bij Pass kon ik al exact voorspellen dat ze zo maten bijv ;)

 

@Henk,

Die bult bij 5Khz. is volgens mij bij een 1ohm belasting maar kan het nu neit zient erwijl ik deze message type :D

 

Groeten,

Bas

Heb ik toch een goede keuze gemaakt met mijn Bryston :-)

 

Waar ik me enkel zorgen om maak is hoe mijn 14b zich gaat houden met dippen ver onder de 4 Ohm. De testgegevens daarvan zijn namelijk aanzienlijk minder gunstig, een Krell is daar aanzienlijk stabieler.

Beste Arjen,

 

Daar hoef je je geen zorgen om te maken hoor. De krells lijken in de specs stabieler, omdat ze gewoon minder vermogen opgeven aan 8 en resp. 4 Ohm zodat het lijkt dat ze bij 2ohm nog steeds verdriedubellen (nee dat zeg ik niet om Krell af te kraken want ik respecteer krell ;)).

 

Echter als je de metingen onder elkaar zet:

 

Krell FPB350:

Fpbfig7.jpg

"Krell FPB 350mc, distortion (%) vs continuous output power into (from bottom to top at 2kHz) 8 ohms. 4 ohms, and 2 ohms."

 

Stort dus ook in bij 2ohm.

 

De Bryston 14B SST:

B14FIG7.jpg

Bryston 14B-SST, distortion (%) vs continuous output power into (from bottom to top at 1W): 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms.

 

Beide amps kunnen makkelijk lagere impedantie's aan met hun enorme voedingen. Al stort ie in bij 1Kwatt. dat punt bereik je thuis nooit.

 

Om je gerust te stellen. We hebben de meest zieke dingen gedaan met een van mijn 7BSST monoblokken op een groot PA subwoofer systeem met parallel geschakelde woofers van mijn buurman speakerbouwer. Impedantie was 2 Ohm. We hebbend e Bryston tot het uitsterste gemarteld en getergt maar hij ging veel verder dan een Yamaha PA versterker, en bleef maar drukken en leveren zonder enig probleem. Met geluidsdrukken tot 126dB. :D Nee ik was er zelf niet bij in die ruimte :D Dus maak je maar geen zorgen.

 

Mocht het echt een probleem geven, moet je gaan voor 7BSST's in Parallel mode. Zie zijn zog eschakeld dat ze absurd veel stroom kunnen leveren tussen 1 en 3Ohm.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Voor de heren techneuten is dit best wel heel interessant. Het quad complementair principe van Bryston. (heeft niets te maken met het merk Quad!!) Ik heb dit nog nooit elders zo gezien. Ik denk enerzijds voor DIY-ers erg tricky om zoiets te maken. Maar ik denk wanneer eenmaal begrepen en de rustroom stabiel ingesteld is het een prachtig concept. dat blijkbaar werkt.

Beste Bas,

 

Grappig. Leuke manier om de positieve kant en negatieve kant gelijk te krijgen maar verder is het principieel een vrij standaard versterker. En tricky is het ook beslist niet hoor. Het blijft een AB versterker die het van veel tegenkoppeling moet hebben.

 

Een goede versterker maken zit 'm echt niet speciaal in dat soort grappen.

 

;)

Beste Pjotr,

 

Ik bedoel het feit dat een stuur tor een groep van 4 eindtorren aanstuurt. En met name de rustroom schakeling lijkt em wat tricky.

 

Op de een of andere maneir krijgen ze het toch voor elkaar de vervorming zo laag te houden.

Tuurlijk zijn het meer factoren. Ze doen een hoop meer slimme dingen die ik nergens terug zie.

 

-Discrete klasse A ingangstage

-DC direct gekoppeld zonder DC servo of elco's in de signaal weg

-Geen relais in de signaalweg

-Een brugcel/elco gelijkspanning blokker op de 230v. ingang

-Elco's direct opd e eindtrapprint nog geen 2 cm. van de torren

 

allemaal dat soort dingen dus :D

 

Zeg ik niet dat geen enkele andere fabrikant het beter kan. Natuurlijk zij die er ook. Een ook Krell en ML hebben hun eigen specifieke dingen die ze zo goed maken.

 

Echter ik ben heel erg gepassioneerd over Bryston. Totdat ik iets vind wat beter klinkt en dus ook beter meet en ik kan betalen.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Meettechnisch? wat heb je inderdaad aan grafieken en cijfertjes, het gaat toch uiteindelijk toch om de klank , ik denk nog ff terug naar de indroduktie in 1982 ven de cd+ spelers , superieur tegen over de lp, en de grafieken en cijfertjes waren helemaal fantasties, we weeten nu wel beter, h. groeten MR. Guzzi.

Oh ja? Ik ben blij dat die cd is uitgevonden. Maar goed, ieder zijn heug.

 

Aardig schema trouwens van die Bryston. Niet zo ingewikkeld en verdacht veel lijkend op bestaande topologieen.

 

Waar ik me wel over verbijsterd heb, is het abominabele gedrag van sommige andere versterkers. Zo veel uitgeven voor een vervormingsmachine. Ik kan er nog niet van slapen...

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Daar hoef je je geen zorgen om te maken hoor. De krells lijken in de specs stabieler, omdat ze gewoon minder vermogen opgeven aan 8 en resp. 4 Ohm zodat het lijkt dat ze bij 2ohm nog steeds verdriedubellen (nee dat zeg ik niet om Krell af te kraken want ik respecteer krell ;)).

Dat is maar gedeeltelijk waar, want als je een

Link to comment
Share on other sites

Meettechnisch?  wat heb je inderdaad aan grafieken en cijfertjes, het gaat toch uiteindelijk toch om de klank ,  ik denk nog ff  terug  naar de indroduktie in 1982 ven de cd+ spelers , superieur tegen over de lp, en de grafieken en cijfertjes waren  helemaal fantasties, we weeten nu wel beter, h. groeten MR. Guzzi.

Oh ja? Ik ben blij dat die cd is uitgevonden.

Anders ik wel... Dat LP je persoonlijke voorkeur heeft, ok, maar om nou te zeggen 'we weten nu wel beter', dat vind ik wel erg overdreven...

Link to comment
Share on other sites

Toen dat ding arriveerde wilde ik hem natuurlijk direct aansluiten, maar de aardlek springt er per direct uit zodra ik de stekker in het stopcontact duw van dat ding, zelfs met de circuitbreaker switch op de off-stand.

Link to comment
Share on other sites

Ik bedoel het feit dat een stuur tor een groep van 4 eindtorren aanstuurt. En met name de rustroom schakeling lijkt em wat tricky.

Beste Bas.

 

Het is in feite 2 transistoren als darlington, business as usual. Maar het is wel grappig hoe ze de effectiviteit van de aansturing van de eindtorren verdubbelen. Dat gaat overigens wel wat ten koste van de headroom maar who cares met zo'n bak vermogen in de huiskamer :)

 

De ruststroom is wat complex uitgevoerd maar is niet ingewikkeld en zie je wel vaker zo. Kwestie van goed dimensioneren. En beetje analoog ontwerper moet daar geen moeite mee hebben.

 

Overigens gaat deze versterker goed de mist in bij clippen, zowel in de spanningsbegrenzing als de stroombegrenziing. Gewoon knalhard met een flinke bak "herstel"delay. Als ie clipt gaat ie ook meteen krijsen. Dat heb ik wel eleganter gezien.

 

Begrijp me goed, het is een goed uitgedacht ontwerp maar om er nu zo'n halleluja over te roepen is wat overdone. Dat zul je mij trouwens zelden zien doen over een versterker, daarvoor moet er toch wel iets echts creatiefs te zien zijn.

 

Dit is gewoon een goed down to earth powerhouse ontwerp zoals ze er al 40 jaar zijn.

 

Een Krell KSA zit dan toch echt vernuftiger in elkaar.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik bedoel het feit dat een stuur tor een groep van 4 eindtorren aanstuurt. En met name de rustroom schakeling lijkt em wat tricky.

Beste Bas.

 

Het is in feite 2 transistoren als darlington, business as usual. Maar het is wel grappig hoe ze de effectiviteit van de aansturing van de eindtorren verdubbelen. Dat gaat overigens wel wat ten koste van de headroom maar who cares met zo'n bak vermogen in de huiskamer :)

 

De ruststroom is wat complex uitgevoerd maar is niet ingewikkeld en zie je wel vaker zo. Kwestie van goed dimensioneren. En beetje analoog ontwerper moet daar geen moeite mee hebben.

 

Overigens gaat deze versterker goed de mist in bij clippen, zowel in de spanningsbegrenzing als de stroombegrenziing. Gewoon knalhard met een flinke bak "herstel"delay. Als ie clipt gaat ie ook meteen krijsen. Dat heb ik wel eleganter gezien.

 

Begrijp me goed, het is een goed uitgedacht ontwerp maar om er nu zo'n halleluja over te roepen is wat overdone. Dat zul je mij trouwens zelden zien doen over een versterker, daarvoor moet er toch wel iets echts creatiefs te zien zijn.

 

Dit is gewoon een goed down to earth powerhouse ontwerp zoals ze er al 40 jaar zijn.

 

Een Krell KSA zit dan toch echt vernuftiger in elkaar.

 

;)

Beste Pjotr,

 

Mijn halleluja is gebasseerd op op de klank. De Krell KSA-100 heb ik ook gehad evenals de zwaardere KMA monoblokken met dezelfde topologie. Sorry ik vind dat het er niet bij in de buurt komt in mate van transparantie, rust en natuurlijkheid. Wel is het Krell uit de KSA tijd het mooiste krell ooit geweest vind ik. Daarna is het er in mijn optiek niet mooier op geworden.

 

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb mijn hele audioleven hetzelfde gedacht. Bryston was nieteens een optie in mijn optiek. Ik dacht ook altijd.. simpel powerhouse ontwerp niets bijzonders verder. Totdat ik het daadwerkelijk eens thuis had.

 

In twee jaar tijd dat ik op zoek was en zoveel eindterapen de revu hebben gepasseerd (Classe, Krell, ML, Tact, Jungson, Accuphase etc.) was er altijd wat, en bij Bryston wist ik het in 3 minuten naar de eerste tonen al.

 

Misschien is mijn geval wat complexer met wat complexe weergevers, maar der was gewoon geen amp te vinden die zulk los zwart en doortekend laag uit mijn b&w's kon krijgen en tegelijkertijd zo subtiel los, zwart en diep kon klinken. Bovenal de natuurgetrouwheid en de rust zijn ultiem. Nogmaals geen enkele andere eindbak heeft dat ooit voor elkaar gekregen. Daar basseer ik dus mijn halleluja op, en ik vind het echt iets bijzonders. Maar geloof me... daar kun je alleen over oordelen als je het zelf eens hebt gehoord.

 

Wat jij verteld over het clippen heb ik zo toch niet ervaren. Ik heb ze geregeld laten clippen. Zowel in realiteit als op de meetbank aan een dummyload. Maar dat krijssen valt allemala reuze mee. Hij loopt gewoon tegen de voedingspanning aan zoals bij elke andere eindtrap en voordat het echt mis gaat gaat de beveiliging er al in.

 

Maargoed, als jij iets weet voor hetzelfde geld wat beter klinkt sta ik er zeker open voor ;)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste Bas,

 

Zei niet dat een KSA beter klinkt maar vernuftiger is. Over de opvolgers van de KSA serie heb ik niets gezegd :D

 

'Tis dat jij het zo op techniek gooit en dat vind ik erg betrekkelijk. Het gaat 'm om hoe het beestje klinkt. Nou in jouw oren het beste wat je ooit gehoord hebt...

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Vooral deze vond ik erg leuk leesvoer, maar vooral iets om van te leren en over na te denken.

 

Vooral omdat je de karakterestiek van een klasse A amp bereikt zonder de hoge rustroom, themische hitte en andere nadelen.

 

Quad complementair outputstage

 

Groeten,

Bas

Hee leuk, dat heb ik dus ook in mn amp :D , klinkt iig superschoon en transparant.

Link to comment
Share on other sites

Beste Bas,

 

Zei niet dat een KSA beter klinkt maar vernuftiger is. Over de opvolgers van de KSA serie heb ik niets gezegd :D

 

'Tis dat jij het zo op techniek gooit en dat vind ik erg betrekkelijk. Het gaat 'm om hoe het beestje klinkt. Nou in jouw oren het beste wat je ooit gehoord hebt...

 

;)

Beste Pjotr,

 

Lees nog even mijn laatste PDF over hun circuit. Enja ik blijf hun topologie wel bijzonder vinden, al vind jij van niet. Vertel jij me maar in welke amp je dit zo terug vind. Ik heb het nog nooit gezien. Ik leer daar heel veel uit, ook qua manier van denken in Electronica. Hun circuit werkt gewoon. En niet vanwege de vele power maar vanwege hun extreem lage vervorming en daarmee ook klank. Tevens is het de stilste amp die ik ooit heb gehoord. Echt totaal doodstil zonder enige ruis.

 

Het "beste" is natuurlijk relatief. En vernuftig of niet. De KSA's kennen vele problemen en burn outs. Bij Bryston gebeurt dat zelden. Maar ik moet niet flauw doen. De KSA serie was denk ik een statement voor die tijd. En vandaag de dag 20 jaar verder nog steeds tijdloos goed in klank.

 

Tot dusver is Bryston het mooiste wat ik heb gehoord. Maar als er iets anders komt wat beter is sta ik daar direct open voor en ben ik de eerste die het toegeef. Ik ben in dat opzicht niet zo merkgebonden. Ik denk dat Halcro ook heel mooi is maar niet te betalen :(.

 

Bijzonder zijn ook de de QSC PA amps, met name hun voeding in combinatie met lineare uitgangsstage. Klinken ook erg goed ;)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Vooral deze vond ik erg leuk leesvoer, maar vooral iets om van te leren en over na te denken.

 

Vooral omdat je de karakterestiek van een klasse A amp bereikt zonder de hoge rustroom, themische hitte en andere nadelen.

 

Quad complementair outputstage

 

Groeten,

Bas

Hee leuk, dat heb ik dus ook in mn amp :D , klinkt iig superschoon en transparant.

jaja dat zeg je nu hier... maar op MSN altijd maar zeiken hoe ruk die wel niet klinkt....... :D en hoe geweldig die Classe wel niet was...... :D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Vooral deze vond ik erg leuk leesvoer, maar vooral iets om van te leren en over na te denken.

 

Vooral omdat je de karakterestiek van een klasse A amp bereikt zonder de hoge rustroom, themische hitte en andere nadelen.

 

Quad complementair outputstage

 

Groeten,

Bas

Hee leuk, dat heb ik dus ook in mn amp :D , klinkt iig superschoon en transparant.

jaja dat zeg je nu hier... maar op MSN altijd maar zeiken hoe ruk die wel niet klinkt....... :D en hoe geweldig die Classe wel niet was...... :D

 

Groeten,

Bas

haha nou ik mis wel druk in het laag nog steeds, vraag me niet hoe het kan :D

Maar dat ga ik met de UC wel goed krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Vooral omdat je de karakterestiek van een klasse A amp bereikt zonder de hoge rustroom, themische hitte en andere nadelen.
Thus the transfer function meets almost seamlessly at zero-crossing, virtually eliminating crossover distortion.

Dat klopt simpelweg niet. Maar dat neemt niet weg dat de vervorming erg laag kan zijn.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

En ja raar genoeg had ik met de Classe meer druk in het laag, korter zeg maar, maar het mid/laag met bv Precussie was ruk en ook het tophoog was bij de Classe gewoon helemaal niet aanwezig, ik hoor nu 10x meer detail.

Maargoed dat wisselt per dag met jou. Volgens mij moet jij eens goed gaan meten met de UC ;):D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

En ja raar genoeg had ik met de Classe meer druk in het laag, korter zeg maar, maar het mid/laag met bv Precussie was ruk en ook het tophoog was bij de Classe gewoon helemaal niet aanwezig, ik hoor nu 10x meer detail.

Maargoed dat wisselt per dag met jou. Volgens mij moet jij eens goed gaan meten met de UC ;):D

 

Groeten,

Bas

Ja weet ik, ik moet die meetzooi allemaal nog kopen :D

Die mic standaard bv, is dat ook een behringer ?, kan geen goeie vinden nm.

Link to comment
Share on other sites

Beste Henk,

 

Uiteindelijk was die niet kapot maar was het een sluiting in mijn ls. filter door een doorgeslagen condensator.

 

 

Nou, ik weet het nog net zo niet. :D

 

 

Groeten

 

 

Edwin

Edwin,

 

Hij was niet defect.. eerlijk waar ;) je kent me als dat wel zo zou zijn zou ik dat hier heus wel posten, net als al die dramas toen met de IRS systemen. :D

 

Een van mijn blokken klapte er op een dag uit.. Ik heb hem direct naar d importeur gebracht. Daar deed ie het wel. bij mij thuis weer BOEF!!

 

Ja ik heb ook vele chineze eindbakken thuis geprobeerd waaronder Jungson.

 

Echter ziet de situatie er nu wel wat anders uit.. :D kijk zelf maar.

 

Bas Luisterruimte

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Tss Edwin smiegt!! Je hebt je berichtjes alweer verwijderd.. Zeker bang voor een virtual pak slaag van de hear modurator :D :D

 

schijterd! :D

 

Groeten,

Bas

Sorry Bas :D

 

Ik dacht van, laat ik de berichtjes maar verwijderen, want ze zijn tegenwoordig zo streng hear. :D

 

 

Het IRS systeem, dat kan ik mij nog heel goed herinneren. Dat was echt een ommekeer van een prachtig spelend luidsprekersysteem naar een groot drama. Toen had je ook die 2 bakbeesten van Krell nog staan die samen 2200 Watt van het lichtnet trokken. :D

 

Ik volg de site van je vader met regelmaat. Ik vind het prachtig om te zien hoe de ontwikkelingen gaan met de studio en jouw nieuwe luisterruimte. Ook het afbreken van de B&Ws inclusief een kijkje in het scheidingsfilter is mooi om te zien.

 

Groeten van de smiegt en schijterd {en ik maar denken dat je mijn berichtjes niet had gezien, omdat het al zo laat was. :D }

 

 

Edwin

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...