dekkersj Posted 21 augustus 2006 Report Share Posted 21 augustus 2006 (edited) Hi allen, Ook hear wil ik jullie dit eenvoudige testje niet onthouden. Het gaat in principe over de grens van wat het menselijk oor horen kan en de technische grens van bijvoorbeeld een cd speler. Je kunt dit testje ook beschouwen als een manier om te bepalen of high resolutie formaten nodig zijn voor jouw luisterruimte op normaal luisterniveau. Of dat cd voldoende is. Het is allemaal kinderlijk eenvoudig: brand deze cd-image en ga maar luisteren naar track 1. Als je duidelijk een in frequentie oplopende pieptoon (sweep) hoort bij normaal luisterniveau (stand van de volumeknop), dan ben je toe aan high-resolutie zoals sacd of dvda. De amplitude van de 3 tracks is achtereenvolgens -89 dBFS, -99 dBFS en -109 dBFS. Als je duidelijk track 2 en/of track 3 hoort, ben je zeker toe aan high-res... Groet, Jacco Edited 21 augustus 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2006 Report Share Posted 21 augustus 2006 Na een fout in het adres te hebben gecorrigeerd, krijg ik - na downloaden - de melding dat het geen valid cue bestandje is ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2006 Report Share Posted 21 augustus 2006 Wat ik overigens niet begrijp is de link tussen een frekwentiesweep en dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2006 Author Report Share Posted 21 augustus 2006 Na een fout in het adres te hebben gecorrigeerd, krijg ik - na downloaden - de melding dat het geen valid cue bestandje is ? De url is aangepast, maar welk brandprogramma gebruik jij? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2006 Author Report Share Posted 21 augustus 2006 Wat ik overigens niet begrijp is de link tussen een frekwentiesweep en dynamiek. De frequentiesweep is op een bepaald level (minimum signaalsterkte) en stelt de ondergrens voor van het cd systeem. Als je op normaal luisterniveau de track afspeelt en je hoort niets, dan is het cd systeem beter dan je gehoor. Hoor je duidelijk een deel van of de gehele track, dan is je gehoor beter dan cd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2006 Author Report Share Posted 21 augustus 2006 Hi, Ik heb de image omgezet naar een Nero versie. Deze moet direct werken. Hear dus. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2006 Report Share Posted 21 augustus 2006 Na een fout in het adres te hebben gecorrigeerd, krijg ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 ben je zeker toe aan high-res... Als je thuis naar dit soort tests luistert klopt dat. Maar hoe representatief is deze test voor muziekweergave? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 augustus 2006 Author Report Share Posted 23 augustus 2006 ben je zeker toe aan high-res... Als je thuis naar dit soort tests luistert klopt dat. Maar hoe representatief is deze test voor muziekweergave? Weet niet, maar je kunt dan niet uitsluiten dat het misschien toch mogelijk is. Dat je iets bij "gewone" muziek hoort op deze diepten. Technisch gesproken bewegen de haartjes en wat daarmee verder gedaan wordt weet ik niet en is ook moeilijk te voorspellen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts