Jump to content

reanimeren of afdanken?

Paars
 Share

Recommended Posts

Beste audio-experts,

Als nieuw lid van dit forum, zou ik zeer graag een vraag willen stellen over mijn oude versterker "Philips FA960".

Het probleem:

Deze versterker heeft sinds een aantal maandjes het probleem dat

Allereerst, welkom op dit forum.

Ik heb het vermoeden dat je versterker een nieuwe volumeregelaar nodig heeft. Dit is absoluut betaalbaar en ook niet zo moeilijk om te doen. Zelfs Ome Henk kan dat ;). Ik weet niet wat en waar je studeert. Als er in de buurt iemand is die een soldeerbout kan hanteren, dan kan die dat klusje wel klaren.

Klinkt als een vuile volume- of balansregelaar.

Met een beetje geduld maak je deze voorzichtig open en maakt de koolstofbanen schoon.  Zonder kosten speelt hij waarschijnlijk dan weer als nieuw!

Bedankt voor de snelle reaktie ... dat is zeker iets wat ik zelf zou kunnen doen. Hoe kan ik dit het beste schoonmaken/aanpakken?

PS: ik studeer en woon in eindhoven

Je kunt het eerst eens proberen met Kontakt60. Die is een spuitbusje met contactreiniger. Kast openschroeven, regelaars inspuiten en dan flink op en neer draaien. Kwartiertje wachten en dan kun je de versterker weer aanzetten. Is het dan verholpen, dan waren de potmeters (regelaars) alleen vies. Is het probleem dan nog steeds aanwezig, kan het zijn dat de koolbanen ingebrand zijn. Of uitelkaarhalen van de potmeters en dan grondig schoonmaken met alcohol dan nog soelaas biedt, vraag ik me af. In ieder geval is het zo dat na verloop van tijd de werking van Kontakt60 achteruit kan gaan en het euvel terug komt. Als de oplossing met Kontakt60 werkt, dan is het toch nog verstandig over een tijdje (binnen een maand of 3) de potmeters uit elkaar te halen en handmatig te reinigen.

Als handmatig reinigen het probleem niet oplost, dan is vervanging de enige oplossing. In Eidhoven zijn er genoeg studenten die met een soldeerbout overweg kunnen. Er is tenslotte een technische universiteit, met in de buurt een HTS en MTS. Een MTS-er EK zou dit zo moeten kunnen.

Als je niet weet waar je Kontakt60 kunt kopen, Coditronix (Kleine Berg 41) zal het wel hebben of iets dergelijks verkopen.

Kontact 60 alleen gebruiken is vaak erger dan de kwaal al kan ik uit je verhaal opmaken dat dit eigenlijk niet meer kan.(kontact 60 is aggressief en blijft dit ook lange tijd waarna corrosie volgt van de metalen delen)

Wanneer je 60 gebruikt dien je de resten van vuil en van 60 te verwijderen met kontact WL.

2 spuitbussen dus.

Minder problemen geeft kontact gold welke ik gebruik voor connectoren bij lcd techniek zonder daar nog repeats van te zien.

kontakt gold hoef je niet te verwijderen na gebruik.

Uiteraard is de beste methode zoals al gezegd de potmeters open maken.

De oplossing komt doorgaans niet vaak in dergelijke gevallen uit een spuitbusje.