Jump to content

reanimeren of afdanken?

Paars
 Share

Recommended Posts

Beste audio-experts,

Als nieuw lid van dit forum, zou ik zeer graag een vraag willen stellen over mijn oude versterker "Philips FA960".

Het probleem:

Deze versterker heeft sinds een aantal maandjes het probleem dat

Allereerst, welkom op dit forum.

Ik heb het vermoeden dat je versterker een nieuwe volumeregelaar nodig heeft. Dit is absoluut betaalbaar en ook niet zo moeilijk om te doen. Zelfs Ome Henk kan dat ;). Ik weet niet wat en waar je studeert. Als er in de buurt iemand is die een soldeerbout kan hanteren, dan kan die dat klusje wel klaren.

Klinkt als een vuile volume- of balansregelaar.

Met een beetje geduld maak je deze voorzichtig open en maakt de koolstofbanen schoon.  Zonder kosten speelt hij waarschijnlijk dan weer als nieuw!

Bedankt voor de snelle reaktie ... dat is zeker iets wat ik zelf zou kunnen doen. Hoe kan ik dit het beste schoonmaken/aanpakken?

PS: ik studeer en woon in eindhoven

Je kunt het eerst eens proberen met Kontakt60. Die is een spuitbusje met contactreiniger. Kast openschroeven, regelaars inspuiten en dan flink op en neer draaien. Kwartiertje wachten en dan kun je de versterker weer aanzetten. Is het dan verholpen, dan waren de potmeters (regelaars) alleen vies. Is het probleem dan nog steeds aanwezig, kan het zijn dat de koolbanen ingebrand zijn. Of uitelkaarhalen van de potmeters en dan grondig schoonmaken met alcohol dan nog soelaas biedt, vraag ik me af. In ieder geval is het zo dat na verloop van tijd de werking van Kontakt60 achteruit kan gaan en het euvel terug komt. Als de oplossing met Kontakt60 werkt, dan is het toch nog verstandig over een tijdje (binnen een maand of 3) de potmeters uit elkaar te halen en handmatig te reinigen.