Jump to content

Koptelefoon amp. belangrijk of niet

Hoeveel waarde hecht jij aan een compromiseloze topklasse koptelefoon versterker?  

50 members have voted

1. 1. Hoeveel waarde hecht jij aan een compromiseloze topklasse koptelefoon versterker?

• Ik vind dat heel belangrijk en heb daar wel 1000 euro of meer aan uit
      9
    • Ik vind het belangrijk maar heb er niet meer dan 500 euro voor over
      14
    • Ik vind het redelijk belangrijk maar wil er niet veel geld aan uitgeven
      8
    • Ik geef er totaal niet om en zou het nooit kopen
      14

Recommended Posts

Beste Bas,

Misschien lijkt het wat flauw, het was niet zo bedoeld. Je weet van mij dat ik dagelijks complexe elektronica ontwerp voor mijn werk en dat al heel lang doe. Denk dat ik wel zo bescheiden mag zijn om te stellen dat nooit iets perfect is en altijd beter kan.

Het valt mij op dat je erg veel mooie woorden er aan besteedt en weinig concreet bent. Typerend voor de perfectionist waarvan ik er vele heb zien komen en snel weer zien gaan. Vele perfectionisten gezien waarbij eigenlijk nooit wat af kwam. Dat mag natuurlijk voor de hobby maar voor iets waar je je brood mee wilt (of moet) verdienen ligt dat ietwat anders. Het enige concrete wat ik kan lezen is dat je de mooiste en best klinkende headphone amp ter wereld hebt gebouwd.

Ik weet heus wel dat je tot heel wat in staat bent (anders had ik het ook niet geschreven) maar ik heb dan zoiets: Laat maar zien en in dit geval ook horen.

Iig veel succes met je project!

;)

Guest Kraus vonBentinck

Beste Bas,

Je hoeft geen groot econoom te zijn om te weten dat de markt voor een state-of-the-art head-amp van boven de

Beste Bas,

Misschien lijkt het wat flauw, het was niet zo bedoeld. Je weet van mij dat ik dagelijks complexe elektronica ontwerp voor mijn werk en dat al heel lang doe. Denk dat ik wel zo bescheiden mag zijn om te stellen dat nooit iets perfect is en altijd beter kan.

Het valt mij op dat je erg veel mooie woorden er aan besteedt en weinig concreet bent. Typerend voor de perfectionist waarvan ik er vele heb zien komen en snel weer zien gaan. Vele perfectionisten gezien waarbij eigenlijk nooit wat af kwam. Dat mag natuurlijk voor de hobby maar voor iets waar je je brood mee wilt (of moet) verdienen ligt dat ietwat anders. Het enige concrete wat ik kan lezen is dat je de mooiste en best klinkende headphone amp ter wereld hebt gebouwd.

Ik weet heus wel dat je tot heel wat in staat bent (anders had ik het ook niet geschreven) maar ik heb dan zoiets: Laat maar zien en in dit geval ook horen.

;)

Beste Pjotr,

Mijn opmerking over flauw sloeg op je opmerking over mijn marketingproza... Maar zoals ik erbij had gezegd vond ik het ook grappig en kon ik er wel om lachen :D

Voorde rest heb je volkomen gelijk. In je hoofd wil je in je gedrevenheid het uitsterste van je kunnen maken. In ieder geval, als die echt klaar is (en ja ik ga hem zoiezo afmaken! ik moet mezelf daartoe aanzetten) mag iedereen hem vrijblijvend beluisteren en vergelijken. En het moet het apparaat zelf zijn dat mensen versteld doet staan.

Groeten,

Bas

Beste Bas,

;)

Beste Pjotr,

Mijn opmerking over flauw sloeg op je opmerking over mijn marketingproza... Maar zoals ik erbij had gezegd vond ik het ook grappig en kon ik er wel om lachen :D

Voorde rest heb je volkomen gelijk. In je hoofd wil je in je gedrevenheid het uitsterste van je kunnen maken. In ieder geval, als die echt klaar is (en ja ik ga hem zoiezo afmaken! ik moet mezelf daartoe aanzetten) mag iedereen hem vrijblijvend beluisteren en vergelijken. En het moet het apparaat zelf zijn dat mensen versteld doet staan.

Groeten,

Bas

Ik kan me wel in je verhaal vinden Bas.

Ik proef de gedrevenheid de wil om iets perfect te maken en dat is gewoon heel leuk.(en verslavend)

Lang geleden deed ik deze dingen ook met luidsprekers en versterkers.

Met beide is veel te doen om ze nog beter te laten klinken en versterkers zelf bouwen en stap voor stap beluisteren waar het mis gaat is gewoon gaaf zo met een scoop erbij.

Je moet er echter wel de tijd voor hebben en dat heb ik doodeenvoudig niet meer.

Daarbij veel apparatuur vind ik goed zat.

Een hoofdtelefoon versterker is niet aan mij besteedt want ik wil de druk voelen en dat mis je nu eenmaal met zo,n ding op je hoofd en daar komt ook bij dat een goede koptelefoon heel duur is.

Ik wens je derhalve veel suxces met je ontwerp en uiteraard veel luisterplezier.

Grtz Don

Beste Bas,

je moet van goede huize komen, wil je een Stax electrostatische hoofdtelefoon kunnen verslaan. Deze kost met de versterker (de 4040 serie Signature) rond de 1500 euro.

Klinkt fantastisch, direct, zuiver en schitterend transparant. Ondanks de electrostaat is ook de bas zeer strak en natuurlijk.

Maar je moet altijd de lat hoog leggen dus wie weet.

[Hear.nl: Quoten beperken aub]

Ook ik luister zeer regelmatig met de K1000 en ben al een tijdje bezig om te onderzoeken welke hoofdtelefoonversterker een waardig partner voor de K1000 is. op dit moment is het de Musical Fidelity XCan V3. Deze levert (vind ik) net even te weinig vermogen voor deze hoofdtelefoon> Het basfundament mag ook best wat krachtiger zijn. Voor het overige klinkt het zeer overtuigend. De versterker die jij gebruikt ken ik alleen vanuit discussies op het net. Ben jij bekend met de XCan versterkers en kan je iets zeggen over het verschil met de SAC? Deze is ontworpen voor de specifieke eisen van de K1000, maar of het compromisloos is zoals Bas zijn plannen voorstelt?

Toen ik de beschrijving en plannen van Bas las, liep het water al uit mijn mond.

groet,

Henk

Beste Henk,

Ik ken de X-can wel. En hoewel hij wel goed klinkt is hij ver van comrpomiseloos. Om te beginnen al de waardeloze elco's in de uitgangen. Maar er is goed nieuws :D Je hoeft geen technisch wereldwonder te zijn om hem zelf te modifceren. En met wat nuchtere ingrepen maak je hem een stuk beter. Als eerste die verschrikkelijke elco's uit de uitgang! En vervangen voor wat beters.

Groeten,

Bas

Beste Henk,

Ik ken de X-can wel. En hoewel hij wel goed klinkt is hij ver van comrpomiseloos. Om te beginnen al de waardeloze elco's in de uitgangen. Maar er is goed nieuws :D Je hoeft geen technisch wereldwonder te zijn om hem zelf te modifceren. En met wat nuchtere ingrepen maak je hem een stuk beter. Als eerste die verschrikkelijke elco's uit de uitgang! En vervangen voor wat beters.

Groeten,

Bas

Dank voor de suggesties Bas. Het probleem is echter dat ook de XCan V3 net te weinig vermogen levert (+ het basfundament). Mogelijk heeft dat iets te maken met de eigenschappen van de AKG K1000. Deze eist (heb ik gelezen) een wat hogere spanning dan de doorsnee hoofdtelefoon. De importeur van MF (Viertron) heeft mij ooit toegezegd te onderzoeken of er iets gesleuteld kan worden aan de instelling van de XCan. Sindsdien heb ik niets meer van ze gehoord. Wie weet wordt jouw project een serieuze kandidaat...

Groet,

Henk

[Hear.nl: Quoten beperken aub]

Ook ik luister zeer regelmatig met de K1000 en ben al een tijdje bezig om te onderzoeken welke hoofdtelefoonversterker een waardig partner voor de K1000 is. Ben jij bekend met de XCan versterkers en kan je iets zeggen over het verschil met de SAC? Deze is ontworpen voor de specifieke eisen van de K1000, maar of het compromisloos is zoals Bas zijn plannen voorstelt?

groet,

Henk

Welnee Henk, compromisloos is het niet (dat neem ik tenminste aan, ook al is het klasse A) maar neem van mij maar aan dat deze SAC de kwaliteiten van de AKG erg goed tot zijn recht laat komen. De Xcan is aardig maar niets voor de AKG. Herr Meier die ik je eerder tipte kan je ongetwijfeld adviseren over goede matches anders dan met de SAC. Met de SAC heeft hij trouwens ook ervaring.

Ik gebruik een Beyer DT990 en als versterker de headphone amp die in mijn Benchmark DAC-1 zit ingebouwd. Ik had hiervoor een Xcan V3, maar de Benchmark klinkt beter i.c.m. de DT990.

Beste Zee,

Mee eens! De benchmark heeft een geweldige koptelefoon uitgang gebasseerd op de BurrBrown Buf634's (in de feedbackloop) die 0,25 ampere kan leveren!. En die klinken subliem.

Groeten,

Bas