Jump to content

Meesterlijk

hansko
 Share

Recommended Posts

zeg ravon, wil je ook zo'n filetje? 2x versturen is immers geen moeite.

(30 sec is ruim 1200KB, dus dat valt over de email nog wel te doen.)

Nou, Kraus,

Ik ben wel geinteresseerd. Ben net veilig geland in eindjehoven en heb nog 6.5 GB aan Pinkpop voor de boeg om te monteren... Ik heb alle tijd.

Groet,

Jacco

Hoi Jacco,

Nou jij hebt het ook druk!

als je mij per PB je e-mailadres stuurt dan mail ik je ergens aan het eind van de week de files, voor jou worden het er dan 3.

Oke, ik zal een PB sturen. Maar als iemand het nu al kan sturen, graag. Waarom 3 files?

Groet,

Jacco

Beste Ravon,

Voorgaande experiment toont iig een meetgrens van de meting aan van een w&f van 0,001% met simpele ter beschikking staande middelen. En het is ook nog eens gedaan met een oude testplaat. Zou je een goede speciaal daarvoor bedoelde testplaat met een standaard calibratietoon van 3150 Hz gebruiken dan denk ik dat de resultaten beter zouden kunnen zijn.

Nou ja, simpel op de software na dan want dat is experimenteel en voor een leek niet makkelijk te hanteren. Was het dat wel dan zou dat mooi zijn want het doet wel realtime processing en kun je op het scherm direct oorzaak en gevolg zien.

Dat het 10x of 100x beter/nauwkeuriger kan ben ik met je eens. Maar wat wil je daar dan mee laten zien? Dat TR nog betere lagers/motoren/voedingen moet gaan maken?

De spulletjes van Kraus zijn niet misselijk en zitten al op het randje van wat er te krijgen valt qua performance.

Btw. Haudio,

Hier http://www.dr-jordan-design.de/index.htm is commerci

(...) Of die rimpel ondanks die weging toch meetbaar (en hoorbaar) is is een andere vraag. (...)

Beste Ravon,

De hoorbaarheid en meetbaarheid zijn an sich toch niet afhankelijk van de weging?

Je bedoelt kennelijk dat de hoorbaarheid van wow en flutter niet alleen afhankelijk zal zijn van de sterkte (amplitude), maar ook van de toonhoogte (frequentie): volgens de gehoorgevoeligheidskromme.

Vroeger was het o-zo-simpel: een draaitafel was "clavecimbel-vast", of hij was dat ni

Is er iemand die weet heeft van een nog verkrijgbare Test-LP met daarop een (langere) toon van 3150kHz? Of, wel een beetje gevaarlijke vraag, is er anders iemand, in het gelukkige bezit van zo'n fijne zwarte schijf, bereid om deze voor een korte tijd uit te lenen?

Ook nog een mogelijkheid: wil iemand met zo'n test-LP daar een digitaal sample van ter beschikking stellen?

Nu er ter zake kundig gemeten kan worden is het heel interessant meerdere metingen te verrichten.

Beste Kraus,

Als jij er heel erg goed op past , want volgens mij zijn ze erg schaars en niet zomaar te koop dan mag je mijn testplaat wel lenen , ik heb hem wel nodig voor mijn werk dus is het belangrijk dat hij heel blijft .

MvG,

Haudio

Dat zou mooi zijn :)

Altijd goed om vergelijkingsmateriaal te hebben want eerlijk gezegd vertrouw ik die Cardas plaat niet zo. Terugerekend kom ik op een slinger van de plaat van 0,3%. Heb ik meer vertrouwen in een orginele CBS testplaat.

Daarnaast blijft een vergelijk met een pulsencoder zoals Ravon voorstelt ook zeer nuttig als absolute referentie. Alleen is dat wat lastiger te verwezenlijken. Heb je toch al gauw een encoder met 2000 - 5000 lijnen nodig voor een vergelijk en dat zijn dure jongens. Dat brengt ook nogal wat mechanisch werk met zich mee want zo'n ding moet dan wel heel nauwkeurig centrisch op de spindel gemonteerd worden en is een stabiele en trillingsvrije bevestigingsconstuctie nodig die op de basis afsteunt. Dat maak je niet zo even 123 en is zeker niet haalbaar voor de gemiddelde TR bezitter. Maar misschien kan Haudio TR zelf eens polsen voor zoiets? Zij zijn lijkt mij de aangewezen persoon bij uitstek om dat goed te verwezenlijken.

;)

Een periode van 14 seconden kan ik niet plaatsen, althans, niet mechanisch. Ik zou denken dat het de plaat is, het kan eventueel ook nog een instabiele motorregeling zijn.

Dacht ik eerst ook aan, maar dan krijg je een slingerende off-set te zien. De frequentie van de periode verandert niet maar de piek_piek amplitude lijkt te worden gemoduleerd. Dat duidt op een variatie in de exentriciteit. Dacht eerst aan interferentie ergens in de demodulatot maar een met 0,55 Hz gemoduleerde FM-referentietoon vertoont dat verschijnsel niet. Hoogst merkwardig want als het in de plaat zou zitten, hoe zou het daar dan in gekomen zijn?

Overigens bij de pulsencoders moet je eens naar de specs kijken. Die fasetolerantie per puls kan aanzienlijk zijn. Meestal zijn ze zo gespecificeerd dat je nog net betrouwbaar de twee fasen in quadratuur kan detecteren. Dus je krijgt met die dingen ook een behoorlijke fase/frequentie ruis die periodiek is per omwenteling. Daarom heb je er eentje nodig met een hoog lijnaantal. Afgezien van de tikken van een plaat vraag ik mij af of dat wel betere resultaten geeft dan een plaat. Maar meten is weten ... :D

;)

Vreemd verschijnsel. Mischien deugde de bron al niet?

Het enige hoe ik het kan verklaren zijn krimpvariaties in de plaat bij het afkoelen na het persen. Het zit in 1 track met toch vrij dicht naast elkaar liggende groeven. Als dat zo zou zijn dan ben ik bang dat het iets normaals is want dan zal de Cardas niet de enige plaat zijn.

Afijn eerst maar vergelijken met andere platen. Zal je die file van Kraus wel mailen, kun jij er ook naar kijken.

;)

Ehhh, als er naast Jacco mensen zijn die mij een PB hebben gestuurd ivm toesturing van het testsignaal, mijn postbus was vol en ik weet niet of ik berichten gemist heb. Dus probeer het svp nog een keer.

Hallo Ravon,

Heb je net een berichtje gestuurd via de e-mail van het forum. Als het goed is heb je dan ook automatisch mijn e-mail als returnadres. Laat maar even weten.

;)

Even kijken of we op 1 lijn zitten. Alleerst dank voor de file, ravon. Ik schrok van de enorme hoeveelheid THD (8 %) en ik heb de hogere harmonischen eerst weggefilterd. Dan hou ik een toon over van 3346 Hz en de FM demodulatie ziet er zo uit:

FMdemodulatie3346Hz_Layer%201.png

Een component op 0.5312 Hz en wat harmonischen. Opvallend ook een toon op 8.3 Hz.

Groet,

Jacco

Ja, ik heb ook gezocht naar 50 Hz. Die is er, maar de harmonische is op 99.93 Hz. Die 50 Hz lijkt van de opname en die 99.93 Hz van de plaat. Ik zal eens zoeken naar 49.965 Hz.

FMdemodulatie3346HzTot160Hz_Layer%201.png

En, voor wat het waard is de AM demodulatie:

AMdemodulatie3346HzTot160Hz_Layer%201.png

Groet,

Jacco

Ja, ik heb ook gezocht naar 50 Hz. Die is er, maar de harmonische is op 99.93 Hz. Die 50 Hz lijkt van de opname en die 99.93 Hz van de plaat. Ik zal eens zoeken naar 49.965 Hz.

FMdemodulatie3346HzTot160Hz_Layer%201.png

En, voor wat het waard is de AM demodulatie:

AMdemodulatie3346HzTot160Hz_Layer%201.png

Groet,

Jacco

Met 'n tweepolige motor lijkt mij 100 Hz heel goed mogelijk. :unsure:

Zow, even wat tijd gehad om wat met Ravon zijn file te doen. Om in de stijl van Ravon zijn Word file te blijven heb ik de kleurtjes aangepast tov die van Kraus. De thumbs zijn klikbaar voor een afbeelding op ware grootte.

Dit is het spectrumplaatje:

Picolo_jitter_red.gif

Dat komt vrij aardig overeen met wat Ravon zelf gevonden heeft. Die piek die Jacco gevonden heeft bij 100 Hz, meet bij mij 99,98 Hz. Het is wel meer feest dan bij de TR maar zo dramatisch is het ook niet. Boven de 10 Hz liggen de pieken nog onder de 0,01%

Ter referentie: -80 dB komt hier overeen met een deviatie van 0,1%, iedere 20 dB lager is dan een factor 10 kleiner. De gain van mijn FM detector is bij 3,35 Khz een factor 3,35 groter dan bij de 1 kHz meting zoals bij Kraus. Vandaar het 10 dB verschil tov de TR plaatjes. (Dit voor de techneuten ;) )

En hier het plaatje uit de FM detector in de tijd gezien:

Picolo_time_red.gif

Met een beetje goede wil is daar de 0,55 Hz wel uit te vissen :D Bij Kraus zijn TR levert dit een vrijwel sinusvormig plaatje op met wat ruis er op.

Btw Jacco waar om zit er bij jou zo'n rare bocht in de ruisvloer?

;)

[...]Die piek die Jacco gevonden heeft bij 100 Hz, meet bij mij 99,98 Hz.

[...]

Bij mij 99.93 Hz.

Groet,

Jacco

Ja, dat had je al vermeld ... :rolleyes: En verder?

;)

Wat verder? Ik reageer louter op de uitspraak van jou dat ik 100 Hz had gevonden. Hetgeen ik nog niet gevonden heb...

Groet,

Jacco

Ik schreef "bij 100 Hz" en niet "op 100 Hz" :rolleyes:

Excuses, ik ben met teveel dingen bezig. Pinkpop monteren, tegenkoppelingsimulaties, MatLab scripts en 3 fora...

Groet,

Jacco

Op 1 of andere manier vind ik dit waanzinnig spannend maar hoe je het plaatje uit de FM-demodulator nou precies lezen moet is mij niet helemaal duidelijk; zijn die fluctuaties nu snelheidsvariaties/ de wow en flutter dus?

Ja idd Kraus, het is het niveau van de fluctuatie in de snelheid verticaal gezien tov de frequentie van de fluctuatie die horizontaal staat.

De schaal verticaal is logarithmisch en iedere 20 dB omlaag is een factor 10 kleiner.

Bij jouw files komt -90 db overeen met een W&F van 0,1% en bij de file van Ravon komt - 80 dB overeen met een W&F van 0,1%. Dat verschil zit hem de frequentie van de meettoon. (Althans bij de files die ik gepost heb)

Die waarden geven de piekwaarden aan. Dat is wat anders dan de W&F die de fabrikant opgeeft, daar zijn alle waarden bij elkaar opgeteld met meestal een weegfactor er overheen. Uit dat getal kun je niet de afzonderlijke frequentiecomponenten halen.

;)

Ravon, in het plaatje in de Word document bespeur ik een beperkte resolutie. Van 0.52 Hz naar 0.55. Ik vind dat vrij grof. Kan de echte waarde daar niet ergens tussen liggen?

Groet,

Jacco