Jump to content

Muziekverzameling indelen


olivetti
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn muziekverzameling ingedeeld naar genre. Dit doe ik om het wat overzichtelijk te houden. Maar soms weet ik niet waaronder ik een bepaald muziekstuk moet categoriseren. Sommige muziekanten, bijvoorbeeld Meshell Ndgeocello, bewegen zich van jazz naar hiphop en weer terug, dus dat wordt in 1 categorie ook erg moeilijk. Doe je het op alfabet dan heb je weer andere problemen. Een soundtrack onder de regiseur van de film, onder de s van soundtracks of onder de uitvoerenden? Klassieke muziek idem, de componist of de uitvoerenden? enzovoorts.

 

De vraag is dus: Hoe doen jullie dit?

 

ps. Ik heb ooit in een interview met Han Bennink gelezen dat hij al zijn platen stomweg op datum van aankoop heeft staan. Prachtig, maar na al die jaren van verzamelen voor mij niet meer haalbaar.

Link to comment
Share on other sites

Mijn verzameling is ingedeeld op hoe vaak ik iets draai.

 

De albums die ik vaak draai staan vooraan, de albums die ik minder vaak draai staan achteraan. Af en toe vindt hier een verschuiving in. Verder heb ik albums die niet goed klinken of kwa muziek niet goed (meer) zijn te pruimen in een aparte kast opgeborgen (die luister ik praktisch nooit meer).

Link to comment
Share on other sites

Op alfabet en dan chronologisch.

Idem, maar dan wel met een scheiding tussen klassiek, verzamel, en alle andere stijlen.

Daarbij hebben SACD's wel een aparte plaats. Ik heb een tijdje CDtrustee gebruikt om te categoriseren, maar ik zoek nog een progje die met een zgn handscanner ( EAN-code ) de goede gegevens van het internet plukt......

Link to comment
Share on other sites

Ik heb m'n CD's ook voornamelijk op genre gerangschikt en welke ik vaak/minder vaak draai.

 

Voorbeeld via foto:

 

my_cd_lp_collection.JPG

 

De onderste 3 rijjen zijn gereserveerd voor wat klassiek, audiofiele CD's (yep, begin jaren '90 kocht ik nog weleens wat van die behangmuziek ala Tom Rotella, en meer van dat GRP,Sheffield Lab HiFi demo-muziek) en enkele oude pop CD's die ik niet vaak meer draai.

Vanaf de 3e t/m grotendeels de 6e rij van onderen staat de 'betere' pop + 1 vakje jazzy stuff. Dan nog een vakje of 2 met Iers (getinte) muziek.

Dan 2 rijen met blues(y) muziek, en de bovense 2,5 rij daar staan de Americana + singer/songwriter CD's nu.

 

That's about it :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Ik heb de cd's en lp's gescheiden opgeborgen in 1 grote kast in vakken.

Heb dus 9 vakken vol met cd's (+/- 500 stuks) en 7 vakken vol met lp's (+/- 1100 stuks) en zijn ingedeeld in blues/jazz ; pop ; klassiek ; diversen/overigen.

Elke categorie staat verder in alfabetische volgorde,beginnend bij de achternaam.

Ik ben al jaren bezig om het in de computer opnieuw te krijgen.

Heb alles in het oude DBase programma staan,maar het is mij nog nooit gelukt om zoiets gelijk weg te kunnen schrijven naar wordperfect 9.

Ik zal dus alles opnieuw erin moeten gaan zetten en da's heel veel werk.

 

 

Hoi Ome Henk,

 

ook jij heb een prachtige verzameling,als ik zo kijk op je lijstje en ook wel jaloers ook nog.Jaloers vanwege dat je al alles in je computer heb staan. :);)

Maar ook prachtige lp's en cd's ertussen.

Toch mis ik er eentje en dat is op symphonische rock gebied.

Ik zie dreamtheater en Genesis onder andere,maar geen CAMEL helaas.

Toch kan ik je 2 albums van harte aanbevelen en dat zijn The Snow Goose (a live record)met Philharmonisch orkest in Royal Albert Hall.Dit is Camel op z'n hoogtepunt en de tweede is het album Nude.Beiden zijn conceptalbums en zeer interresant om eens te beluisteren.

 

 

Met groet, :cool2:

Link to comment
Share on other sites

Heb alles in het oude DBase programma staan,maar het is mij nog nooit gelukt om zoiets gelijk weg te kunnen schrijven naar wordperfect 9.

Ik zal dus alles opnieuw erin moeten gaan zetten en da's heel veel werk.

Kun je geen ASCII output maken en deze weer importeren in Excel of Access. Zou volgens mij wel moeten lukken.

Link to comment
Share on other sites

ik heb alles ook in een excel sheet staan met 3 tabs voor resp

cd

dvd's muziek

dvd film

 

allen te selecteren op artiest of jaartal of what ever gewoon de geneugten van excel

de hele meuk staat in een home made kasten 2x ca 1000 mm x 2100 mm x 145 mm

( b x h x d )

en dan weer van links naar rechts van boven naar beneden

 

gerangschikt op

 

blues

rock

hard rock

pop

ladies ( heather nova texas alanis enz)

diversen

 

dan rijen met de groep verzamelinge

pink floyd neil young stones enz

 

 

en het leuke is dat ik door de jaren heen precies weet waar wat staat :P

Link to comment
Share on other sites

ik heb mijn verzameling ook in excel staan. (hoe upload je een file in dit forum?)

 

 

 

 

Maar het programma cdwinder is een veel mooier programma. Haalt ook automatisch de cdinfo van het internet. Gratis demo bij www.cdwinder.

 

Jammer alleen dat het geen excel importeert.

 

De MAC variant cdfinder gebruik ik al jaren op het werk. Leest en catelogiseert ook dvd's, harde schijven etc.

Link to comment
Share on other sites

Ik deel in in soorten zowel bij LP als CD:

 

- pop/jazz/blues (op artiest)

 

- klassiek (op componist)

 

- Klassiek algemeen

 

- Nederlandstalig cabaret e.d. (op artiest)

 

- Test materiaal

 

 

Ik heb net mijn wijn op computer en hoop dat bij muziek nooit te hoeven doen.

Link to comment
Share on other sites

Hier staat alles op alfabetische volgorde met een scheiding tussen klassiek en populair verdeeld over twee forse kasten voor CD's en een aparte kast voor elpees. De verzamelcd's staan apart op zolder.

Ik had al heel wat in Acces gezet maar dat werkt toch lastig wanneer je een bepaald nummer nodig hebt. Ik heb nu een programma gerkegen (uw audiotheek) dat gebruikt maakt van Freedbase en de CD's scant zodat ieder nummer terug te vinden is.

Maar het is wel lastig iedere Cd apart in te lezen. Hebben jullie hier nog goede ervaringen met programma's die bijv. met een aparte scanner werken?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb net mijn wijn op computer en hoop dat bij muziek nooit te hoeven doen.

Hou je dan ook bij wanneer en in welke entourage je iets op maakt :rolleyes:

 

Nee hoor maar eens per jaar leg ik de wijn door en tel dan wat ik heb en bij moet kopen. Ik koop meestal 5 tot 6 maal 12 goede rode wijn om te laten liggen en een stuk of 5 maal 12 rode en witte die redelijk snel op kan. We drinken niet meer dan 2/3 flessen per week. Kwaliteit boven kwantiteit

 

Valt mee of niet?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb net mijn wijn op computer en hoop dat bij muziek nooit te hoeven doen.

Hou je dan ook bij wanneer en in welke entourage je iets op maakt :rolleyes:

 

Nee hoor maar eens per jaar leg ik de wijn door en tel dan wat ik heb en bij moet kopen. Ik koop meestal 5 tot 6 maal 12 goede rode wijn om te laten liggen en een stuk of 5 maal 12 rode en witte die redelijk snel op kan. We drinken niet meer dan 2/3 flessen per week. Kwaliteit boven kwantiteit

 

Valt mee of niet?

2 tot 3 flessen per week? :blink: Nou, dat vind ik eigenlijk best veel. Nou hou ik niet van wijn en/of sterke drank, maar dan nog... Dat komt neer op zo'n 2 liter per week of zo? Dat is dus elke dag gemiddeld 286cc. Meer dan een kwart liter dus... Voor iemand zoals ik, die door de weeks niet drinkt, wordt het al snel een liter op vrijdag en een liter op zaterdag :D

 

Vorige week 5 zware biertjes op 1 avond gehad trouwens. De 'lichtste' was 8% (La Trappe Tripel). De zwaarste 11,5% (Rochefort 10). Dat was me iets te veel van het goede... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Heb alles in het oude DBase programma staan,maar het is mij nog nooit gelukt om zoiets gelijk weg te kunnen schrijven naar wordperfect 9.

Ik zal dus alles opnieuw erin moeten gaan zetten en da's heel veel werk.

Kun je geen ASCII output maken en deze weer importeren in Excel of Access. Zou volgens mij wel moeten lukken.

@ Gruiter,

 

Ik zou niet weten hoe je dat moest doen.

Laat staan dat ik weet waar je het over hebt.

Kortom,wellicht wat verdere uitleg zou welkom zijn.

 

Met groet,

:cool2:

Link to comment
Share on other sites

Heb alles in het oude DBase programma staan,maar het is mij nog nooit gelukt om zoiets gelijk weg te kunnen schrijven naar wordperfect 9.

Ik zal dus alles opnieuw erin moeten gaan zetten en da's heel veel werk.

Kun je geen ASCII output maken en deze weer importeren in Excel of Access. Zou volgens mij wel moeten lukken.

@ Gruiter,

 

Ik zou niet weten hoe je dat moest doen.

Laat staan dat ik weet waar je het over hebt.

Kortom,wellicht wat verdere uitleg zou welkom zijn.

 

Met groet,

:cool2:

In Dbase 'save as' txt of een andere extentie.

Dag Ome Henk en Gruiter,

 

Dat lijkt gemakkelijker dan het is.

 

Ik krijg het SDW bestand niet geopend.

Niet met wordpad,word,wordperfect.

Ik ben bang dat het gehele bestand verloren is gegaan.

 

In ieder geval dank voor de aanwijzingen.

 

Met groet,

 

:cool2:

 

P/S @ Ome Henk,het stemt mij zeer dat ik idd nu ook heb gezien dat je wel CAMEL hebt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik krijg het SDW bestand niet geopend.

Niet met wordpad,word,wordperfect.

Ik ben bang dat het gehele bestand verloren is gegaan.

Ik kan me vergissen, maar sdw is iets anders dan Dbase files (dbf). Wellicht kun je met deze LINK iets :huh:

 

Voor dbf bestanden is software gemaakt: LINK

Dank je Ome Henk.

Ik zal eens kijken wat ik daar mee kan.

 

Met groet,

:cool2:

Link to comment
Share on other sites

Guest cve

Ik knutsel al een paar jaar aan een eigen relationele muziekdatabase in Filemaker (bestaat zowel voor Apple als voor pc). Ik hanteer de volgende genre-indeling die voor mijn collectie prima voldoet:

 

1 = klassiek

2 = jazz

3 = blues

4 = soul/r&b/girls/motown

5 = world

6 = folk/country

7 = nederpop

8 = pop

9 = cabaret/film

10 = divers

 

Het voordeel van een echte (relationele) database ten opzichte van bijvoorbeeld Excel is dat je veel meer doorsnijdingen kunt maken en functionaliteit kunt toevoegen.

Ik had twee pdf-fen als voorbeeld willen toevoegen, maar dat lukt me niet. Kan ze anders wel mailen.

Link to comment
Share on other sites

  • 14 years later...

Ik heb 5000 klassieke, 300 pop, en 100 jazz-CD's; daarbij nog 500 klassieke en 300 pop-LP's.

De klassieke muziek- die gewoon mijn grote liefde is- rangschik ik gewoon chronologisch, dus per periode in de kunstgeschiedenis, en dan (voor zover mogelijk) per land.

Ik heb een bijzonder goed geheugen en heb daar dus geen enkel computersysteem voor nodig.De soms dikke verzamelbanden (zoals b.v. de Ring van Wagner) geven natuurlijk een houvast om alles iets makkelijker terug te vinden.

Mijn CD- verzameling klassiek begint dus bij muziek van voor onze jaartelling, over middeleeuws, renaissance, barok, klassiek, romantiek, impressionisme, expressionisme, hedendaags...

't Is dus een klassement voor kenners.

Maar ook de andere genres staan gerangschikt volgens de tijdsperiode, maar aangezien dat aantal CD's/LP's kleiner is, is dat helemaal geen probleem om iets terug te vinden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb 100-150 klassiek cd's en t staat allemaal door elkaar (n zooitje dus)

 

Mn rond 600 pop cds zijn alfabetisch in bennoos/billies (weet nooit welke) en op discogs. Verzamelaars (zijn meestal krijgertjes) in n apart vakje

 

Damn, Benno/billie heet nu anders. Weet iemand of het nog hetzelfde is? Ik wil een 5e bijkopen (want je hebt altijd wat open ruimte nodig voor nieuwe aanwinsten)

 

https://www.ikea.com/nl/nl/p/gnedby-wandmeubel-wit-40277143/

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Ooit wel begonnen aan een catalogus van mijn vooral klassieke cd's, op papier, met de typemachine. Maar toen ik lucht kreeg van machines die de indeling voor je konden regelen, ben ik die weg opgegaan, en heb er geen spijt van gehad. Kostte nog steeds een hoop werk, maar daarvan liggen hier een aantal backups. Niets heeft het eeuwige leven, pappen en nathouden (droog eerder).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...