Jump to content

Hang them high...

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Vrienden,

Aanstaande donderdag reis ik af naar Bulgarije om mij daar onder andere te vermeien in een paar kloosters.

Preluderend hierop ben ik de laatste dagen gaan oefenen in het nadenken (nog een hele kunst) en filosoferen (zo mogelijk nog moeilijker) :rolleyes:

Bij het denken over audio (de meest banale onderwerpen passeren de revue) kwam de briljante gedachte op om luidsprekers op te hangen. Nu weet ik dat in een ver verleden ik geloof Braun luidsprekers in de collectie had, die aan het plafond moesten worden bevestigd, maar dat is kennelijk geen doorslaand succes geworden.

Waarom eigenlijk niet :confused:

Afgezien van het boren van een paar gaten vermijd je verdere overlast met de bovenburen, de benedenburen hebben geen last van contactgeluid, stoot je er per ongeluk tegenaan dan lazeren ze niet om, het getwiek met tegels, spikes, zandgevulde staanders en dergelijke zinvolle bezigheden behoort tot het verleden, kortom alleen maar winst.

Het enige nadeel dat ik zo gauw kan bedenken is dat ik er geen plant of familiefoto op kwijt kan :(

Wie verlicht mijn duisternis in deze :o

Met opgewekte groet,

Het enige nadeel dat ik zo gauw kan bedenken is dat ik er geen plant of familiefoto op kwijt kan :(

Dat lijkt me eerder een voordeel, prullaria als plantjes e.d. vind ik meer op z'n plaats op 'n kast/aan de muur :rolleyes:

Op zich vind ik 't verder niet zo'n rare gedachte.

Eerst (wel met stands) de ideale positie bepalen en dan ophangen.

Vraag me wel af of 't optisch wel zo mooi er uit ziet.

(wellicht met 'n paar bundels van dat transparante vissnoer.

Btw,...wat is "vermeien" en "preluderend" in gewoon Nederlands :unsure::D

Mvg,

Alco

Vriend Dick,

Je kunt gewone speakers toch ook ophangen? Is misschien nog niet zo'n gek idee.

Waar gaat de reis naartoe? Richting Sophia of de andere kant, Varna of Burgas?

Groet,

Jacco

Beste Dick,

Waar wil je ze aan ophangen? Als je ze aan touw bindt, gaan ze bewegen.

Dat moet niet.

Groet,

Jan-Tien

Lieve Jan-Tien,

Dat lijkt een vraag van Spuit-Elf :D:P

Met opgewekte groet,

Dat lijkt me eerder een voordeel, prullaria als plantjes e.d. vind ik meer op z'n plaats op 'n kast/aan de muur :rolleyes:

Op zich vind ik 't verder niet zo'n rare gedachte.

Eerst (wel met stands) de ideale positie bepalen en dan ophangen.

Vraag me wel af of 't optisch wel zo mooi er uit ziet.

(wellicht met 'n paar bundels van dat transparante vissnoer.

Btw,...wat is "vermeien" en "preluderend" in gewoon Nederlands :unsure::D

Mvg,

Alco

Raadpleeg uw woordenboek Nederlands - Drents :D:D:D

Met opgewekte groet,

(...)

Waar gaat de reis naartoe? Richting Sophia of de andere kant, Varna of Burgas?

(...)

Van rechts naar links, van Burgas via de bergen naar Sofia vice versa. Varna ben ik vorig jaar met lief geweest :)

Met opgewekte groet,

Steek je licht eens op bij luidspreker fabrikant U-Vola...

U-Vola website

11_Foto3_u-cumini2.jpg

(...)Het enige nadeel dat ik zo gauw kan bedenken is dat ik er geen plant of familiefoto op kwijt kan  :( (...)

Een ander praktisch nadeel dat ik kan bedenken is dat het kuisen van de bovenkant erg lastig is ;)

Wat bezwaarlijk zal zijn is dat de units zich niet meer zullen bevinden op omstreeks de daartoe door de fabrikant bepaalde hoogte ten opzichte van de grond. Aldus de afstraalkarakteristiek om zeep helpend gaat je geluid omgekeerd evenredig achteruit met de toename van de montagehoogte van de speakers.

Al deducerend denk ik dat je er geluidsmatig niet op vooruit gaat. Over de esthetische kant van de zaak zal ik niet oordelen, da's te persoonlijk.

Ha die Dick,

Tja , die Jan...............Tien vreemde namen vroeger en tegenwoordig, wil de echte Jan ....twintig opstaan ?

Maar Jantien heeft wel een beetje behoorlijk gelijk , lage tonen membraam vooruit, kast achteruit en zo swingt de luidspreker de kamer door als het touw lang genoeg is.

In Bulgarije moet je dus vragen om 1 of meerdere Bulka's wat krijg je dan ?

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Het is op zich idd nog niet eens zo'n slecht idee. De ontkoppeling met de vloer is optimaal. Ophangen in veren ipv touw is een andere mogelijkheid. Het is wel zo dat je druk in het laag minder wordt, omdat de speaker (zij het minimaal) geen tegendruk krijgt en dus veel energie verloren gaat door een zich horizontaal bewegende speaker (overdreven voorgesteld). Je zou dit op kunnen vangen door de speaker zo op te hangen, dat deze wel van boven en beneden vrij hangt maar een bevestiging heeft naar achteren, om de ontstane vrije horizontale beweging te elimineren. Dat kan dmv een stel geleiders die aan de achterzijde van de speaker gemondeerd worden die alleen een vertikale beweging toestaan. Al met al zal het geheel een aardige constructie worden. :blink::rolleyes:

Het idee is al oud en ik heb er ook foto's van gezien met monitor speakers (die in die tijd nog gewoon boekenplankspeaker genoemd werden). Speakers waren aan 4 kabels opgehangen waarvan er 2 als speakerkabel dienden.

Maar ja het is wel lastig schuiven zo met de speakers en dat is wat de highender toch graag wil.

En idd, zit iedereen te klooien met spikes en betontegels om te voorkomen dat de kast beweegt wil je hem vrij gaan ophangen ... :rolleyes:

;)

Ik houd niet zo van orkesjes aan 't plafond.... :(

Wanneer de de speakers aan drie kettingen ophangt, is dat schommelen wel over.

Trouwens Haudio... de speaker moet wel in resonantie komen in zo'n geval. En ik denk dat de resonatiefrequentie van de kast aan kettingen veel te laag is. De massa van de kast vangt de krachten van de conus dus op.

Wanneer de luidsprekers op Aurios ontkoppelaars staan bereik je trouwens hetzelfde effect, en kun je nog eens wat schuiven met je speakers.

:)

Ik vind er toch wel nadelen aan zitten.

Wat me te binnen schiet is,dat als je de speakers wilt verplaatsen,je met gaten in het plafond zit.

De speakerkabel hangt naar beneden,vrij in de ruimte,of omhoog,dan weer via de achterwand naar beneden,dus is lange kabel vereist.

Bevestiging aan een soort antenne systeem lijkt dan het handigst,dan is de speaker eenvoudig op oorhoogte te hangen,en hangt stabiel,en kan gewenst naar binnen worden gredraaid,is weer een pluspunt.

Ik woonde op de bovenverdieping van een zeer gehorig huis (1905) en heb mijn Kef 104.2's opgehangen. Een plaatje multiplex (MDF) aan 4 kabeltjes waarvan 3 met wartels (watersportzaak), ongeveer een duim boven de vloer. Werkt uitstekend.