dekkersj Posted 22 mei 2006 Author Report Share Posted 22 mei 2006 blokgolven die in audiosoftware gemaakt is en op de samplemomenten de meest gave blokgolf laten zien, dat juist deze golfvorm de meeste ringing vertoont. Dit had ik met mijn wiskundige blok verwacht. In het eerste geval zie je de ringing van het reconstructiefilter van de CD speler t.g.v. het aanstoten met een illegale blokgolf. In het tweede geval zie je gewoon Gibbs, t.t.z. de gevolgen van een afgekapte Fourierreeks. Tussen haakjes: de WaveLab file is ook gewoon een ideale/illegale hoog/laag blok. Daar wiebelt niets in. Maar wel met een andere frequentie inhoud... Ik heb er eens een slimme scoop bijgehaald. Ook heb ik een extra file gemaakt waarbij ik harmonischen produceer tot fs/4. Leek me veiliger. Wat blijkt: * Wiskundig correcte blokgolf tot fs/2: ringing/overshoot 18.0 % (volgens theorie) * Wiskundig correcte blokgolf tot fs/2: ringing/overshoot 19.2 % (gemeten) * Audition blok: ringing/overshoot 30.8 % (gemeten) * Wavelab blok: ringing/overshoot 29.9 % (gemeten) En dit terwijl de tijdplaatjes in de audiosoftware het tegenovergestelde laten zien/suggereren. Dat is wat ik bedoelde. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts