Jump to content

orgelopname techniek


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

En met fantoomvoeding........maar wel $1000 (slik).

 

Ach, vergeleken met "vroeger" is dat echt niet duur, zeker niet gezien wat je ervoor terugkrijgt.

Voor wie maar af en toe eens iets opneemt lijkt het me aan de prijzige kant, maar wel een prachtmachine hoor!

Nee, vergeleken met mijn Sony TC-D5PRO compact cassette masjien van begin jaren '80 is dat niet duur. Die was toen FL1800,- voor de uitvoering met gebalanceerde mics in, maar zonder phantom. Dat was daarentegen wel een spuitgiet alu kast en redelijk bomvast in vergelijk met de kunststof kasten van het moderne spul. Linkje: sony-Tcd5Pro

 

Maar misschien is dat dan wat: http://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-audio/cat...product-PCMD50/

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Zojuist wat rondgeneusd op http://www.bax-shop.nl/recorder/bekijk-all...75&limit=15

Het blijkt dat de digitale portable recorders van Marantz, uit dezelfde serie als die van Erik, allemaal voorzien zijn van gebalanceerde (XLR) microfoonaansluitingen met fantoomvoeding. Dat is wel gerieflijk.

Erik meldde echter dat er wel wat ruis was. Vreemd, toch, als je de s/r cijfers ziet...

Type PMD660 (dagprijs

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook een DAT. Onkyo DT 2710. (1997)

 

Deze is er ook onder de merknamen Pioneer en Fostex D-5

Het loopwerk is van Pioneer.

 

Toen Maxell met 180 minuten tapes op de markt kwam, kocht ik die tapes. Die waren FL 27,50. CD-R bestond nog niet. Ik heb veel CD's op DAT gezet.

De tapes zijn echter bijna hetzelfde als de DDS-1 90 meter tapes. Door de massa productie van die tapes zijn de tapes goedkoop geworden.

Die DDS 1 tapes kosten nu 3 euro per stuk ofzo. Daarvan heb ik er ook veel, en ik heb er geen enkele problemen mee. ( zolang ze maar niet gebruikt zijn in een DDS backup systeem)

 

Het spoelen van track naar track ( met markers

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Is een antieke Nagra misschien, met 1/4" of zelfs 1/8" analoge tape, dan wat je zoekt?

 

Even een pagina terug gaan Spido, daar geeft Erik een mooi voorbeeld waar je naar zou kunnen omzien in vergelijk met bovengetoonde DAT recorder.

 

;)

Nagra is ook met zijn tijd mee gegaan, heur

 

nagra_lb.jpg

 

Durf de prijs niet op te zoeken.

 

Mooie opnamen Erik. Downloaden kan niet, geloof ik.

Link to comment
Share on other sites

Nagra is ook met zijn tijd mee gegaan, heur

 

nagra_lb.jpg

 

Durf de prijs niet op te zoeken.

Wat een behoorlijk onhandig ding is op lokatie:

 

1/ Hij is scherp en hoekig, niet handig/prettig als je hem met schouderriem wilt gebruiken. Of zit er een rubberen stoothoes bij zoals bij multimeters?

 

2/ Heel veel knopjes die gemakkelijk per ongeluk (stoten) ingedrukt kunnen worden als je hem niet stationair neerzet. En daar is zo te zien niet voor bedoeld.

 

Nagra freakt op high tech design maar niet op praktisch gebruik, ze leren het ook nooit :D

 

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Even dit topic onder het stof vandaan halen :)

 

Heb een setje andere microfoons gekocht.

De B&K 4006

Ben intussen heel erg verknocht aan deze microfoons, en na twee opnames wil ik niets anders meer.

Het is griezelig hoe weinig verschil je hoort als je tijdens de opname beurtelings tussen het live geluid en de koptelefoon luistert.

 

Toch blijft de microfoonopstelling héél belangrijk.

 

Gr. Erik

Link to comment
Share on other sites

Hallo Erik!

 

(Leuk jou weer hier aan te treffen!)

Zijn deze B&K's wellicht eigenlijk DPA-microfoons?

 

http://www.dpamicrop...#specifications

 

Beste Spido,

 

Nee,

eigenlijk zijn DPA microfoons B&K's

DPA is de nieuwe naam, maar de 4006 is heel lang ongewijzigd gebleven.

Tegenwoordig is er de DPA 4006 TL (transformerless) en die kost €2100,- per stuk.

Maar de meningen zijn nog steeds verdeeld of deze mic wel beter is dan de oude B&K 4006.

 

@Ivan 10: mijn standaard microfoonopstelling is ongeveer 80cm breed A-B.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...