Jump to content

Rest waarde Element

siep
 Share

Recommended Posts

• Members
De vraag was hoeveel je terug krijgt bij inruil. Is dat echt maar 25% wat Jitze zegt?

Daar komt het bij een versleten Jubilee wel op neer. Die 400 euro heet dan ook ''statiegeld''. Officiele nieuwprijs was 1735 euro, dus iets minder als 25 %. Op het moment dat hij nog goed is, en je wilt gewoon iets anders, zul je bij een dealer ongetwijfeld wel iets meer terug krijgen. Bij de duurdere Benz elementen zal het naar ik mag aannemen om een wat hoger bedrag gaan, omdat deze in eigen huis worden geretipped. In principe heb je dan weer een nieuw element. Iets wat natuurlijk altijd valt te overwegen bij de aanschaf van een 2e hands element. Geen idee wat dit op het ogenblik bij Benz Micro kost. Bij vd Hul is dat 400 euro voor een vreemd element, en 300 euro bij een element uit eigen huis...

NB, volgens mij is het trouwens zo dat die 400 euro statiegeld alleen van toepassing is op de aanschaf van een nieuwe Jubilee. Bij een goedkoper of ander element zal dit wel weer afwijken. In Amerika krijg je bij Needle Doctor 1200 dollar inruil voor een willekeurig element, spelend of niet spelend, op een Benz LP. Dit wordt zelfs 1500 dollar als je hier een Benz of Koetsu op inruilt. Zo zal iedereen aan het eind van het verhaal wel een formule hebben bedacht, en is het ongetwijfeld gewoon spelen met de marge...

zou je voor een denon dl103 ook nog wat terugkrijgen?

Robin

Denon heeft wel een inruilpolicy, echt schokkend is die niet voor de DL-110/DL-160 elementen (ik geloof iets van EUR 25 bij remplace). de DL-103 zit natuurlijk in een andere leage dus wellicht gelden hier andere bedragen.

Je kunt contact zoeken met Look&Listen (Penhold) - ze zijn doorgaans erg behulpzaam met dit soort kwesties.

• Members

Naar aanleiding van het topic ''Nieuwe Hoofdonderwerpen'' ben ik weer eens gaan rondkijken op het HT-forum. Gezien mijn voorkeur voor stereo, en dan vooral analoog, deze fora ook even bekeken, en vind ik op een gegeven moment deze opmerking in een Ortofon Jubilee-topic...

Ik weet dat het een goed element is (was eens zo ongeveer de top in hun lijn), Ortofon heeft echter wel de neiging tot een vrij analytisch geluid. Zal heel open zijn met veel details, zeker met een v.d. Hul tip. Vaak wordt het ook echt beter met een re-tip door v.d. Hul. Ik prefereer de Kontrapunkt modellen, die zijn wat zijiger.

Dus compleet anders dan de Denon die je had.

...met als reactie...

Ja dat geloof ik graag. Zeker na jouw Kikker gehoord te hebben. Maar ik heb de Ortofon inmiddels geprobeerd en hij gaat als een Kreidler over mijn LP's heen, veel te laag dus. Nee, ik ga maar eens naar een ZYX vissen...

Dat is dus de 4e Jubilee met dit probleem (zie een eerdere reactie in dit draadje). Het begint er op te lijken, dat dit wel een heel erg zwak punt is bij dit element. Er zullen er vast geen honderden van verkocht zijn (in deze klasse hebben we het toch over een vrij kleine markt). Geeft toch te denken.

Misschien moet ik toch maar eens een mailtje naar Ortofon sturen. Eens zien wat hun reactie hierop is...

Zal heel open zijn met veel details, zeker met een v.d. Hul tip. Vaak wordt het ook echt beter met een re-tip door v.d. Hul.

Zonder daaraan meteen conclusies te willen verbinden, ik ken diverse berichten over Orthofons met vdH retips en modificaties waarbij het element na enige tijd door z'n hoeven zakt. Mogelijke oorzaak, ander, zwaarder materiaal voor de cantilever. Nogmaals, ik weet niet wat ik daar voor waarde aan moet hechten, vdH is nou niet bepaald bij iedereen geliefd.

Daarnaast heb ik ook meerdere berichten gezien/gehoord over ongemodifceerde Jubilee's met dit probleem.

• Members
... ik ken diverse berichten over Orthofons met vdH retips en modificaties waarbij het element na enige tijd door z'n hoeven zakt. Mogelijke oorzaak, ander, zwaarder materiaal voor de cantilever.

Daarnaast heb ik ook meerdere berichten gezien/gehoord over ongemodifceerde Jubilee's met dit probleem.

Zwaarder materiaal zou weinig tot niets uit moeten maken, dat compenseer je ten aller tijden met het instellen van de naald-druk. Ik vermoed wel dat het iets te maken met diezelfde naald-druk, deze moet volgens Ortofon namelijk 2,3 gram zijn, wat ik toch wel aan de hoge kant vind. E

2,3 gram naalddruk is in eerste opzicht inderdaad erg veel maar als de fabrikant dat adviseert, dan zou dat niet tot problemen mogen leiden.

Ortofon geeft op hun site een range aan van 2,0 - 2,5 dus als jij het op 2,3 hebt gehouden zit daar zelfs nog marge in!

Ik blijf bij mijn standpunt dat wat jou is overkomen botweg niet mag bij normaal gebruik , ik denk daarbij aan een zwak punt c.q. constructiefout. Te hopen valt dat Ortofon je tegemoet komt in de kosten, daar heb je m.i. wel recht op.

Verschillende fabrikanten gaan ook heel verschillend om met inruil/retippen, kun je bij Ortofon inruilen, bij ZYX kun je laten retippen, kost je iets minder dan de helft van de nieuwprijs van het element, geen idee hoelang dit gaat duren.

Retippen kun je ook door anderen laten uitvoeren, echter ben je erg aan het element gehecht zou ik het orgineel proberen te houden, zelfde naaldje dus, hieromtrent - retippen dus - is met googlen wel wat informatie te vinden.

Best nuttig gezien de uiteenlopende ervaringen hiermee.

:huh:

Het is een aanbeveling om bij aanschaf van een nieuw mc-element de kwetsbaarheid met de verkoper te bespreken. Ik denk aan de volgende vragen:

1. Van welk materiaal is het cantilever gemaakt? Hoe sterk is dat en kan dat worden hersteld na een ongelukje?

2. Is retippen mogelijk? Tegen welke kosten?

3. Wat is de eventuele restwaarde van het element?

4. Is het mogelijk deze schade te verzekeren? Bij welke maatschappij?

Een ongelukje zit in een klein hoekje en zal altijd geld kosten. Echter, bij voldoende voorkennis is het risico in te schatten en te beheersen. Het gaat immers al snel om honderden euro's of meer schade. :(

...en inderdaad een speciale verzekeringsmogenlijkheid.

Waar het echter spaak gaat lopen, is vermoedelijk de handel via het net.

Afspraken zullen vast tot de mogenlijkheden behoren, maar dan waarschijnlijk alleen via erkende dealers, die dus ook de montage moeten verzorgen.

Zou dat niet het verschil moeten zijn tussen scoren via internet en kopen via de vakman?

Een verzekeraar zou, in samenwerking met de vakhandel, een passend product kunnen ontwikkelen. Een mc-element is immers het meest kwetsbare onderdeel van het setje en vaak ook 1 van de meer kostbare. Extra zorg is dus wenselijk.

Maar ach, deze oplossing is eigenlijk to mooi om waarheid te kunnen worden...

Afspraken zullen vast tot de mogenlijkheden behoren, maar dan waarschijnlijk alleen via erkende dealers, die dus ook de montage moeten verzorgen.

Zou dat niet het verschil moeten zijn tussen scoren via internet en kopen via de vakman?

Een verzekeraar zou, in samenwerking met de vakhandel, een passend product kunnen ontwikkelen. Een mc-element is immers het meest kwetsbare onderdeel van het setje en vaak ook 1 van de meer kostbare. Extra zorg is dus wenselijk.

Beste Bellavista,

Volgens mij bestaat dat er al , alleen hij is sinds vandaag op vacantie.

Ik zal je zijn adres of telefoonnummer geven in overleg met hem, als hij terug is van vacantie.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Hallo Haudio!

Goed dat deze mogelijkheid er is gekomen, maar ook voor mij sowieso ...te laat. :lol:

Over mijn huidige element maak ik mij minder zorgen.

(Overigens is via een goede dealer aan elk probleem wel een mouw aan te passen.) ;)

Beste Bellavista,

Volgens mij bestaat dat er al , alleen hij is sinds vandaag op vacantie.

Ik zal je zijn adres of telefoonnummer geven in overleg met hem, als hij terug is van vacantie.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Ik ga al jaren op vakantie. :);)

• Members

Kan er hier eventueel iets over zo'n verzekering uit de doeken worden gedaan ?

Ik ben hier wel nieuwschierig naar, en dan vooral naar het stukje verwijtbaar/uitsluitingen. Alles is altijd zo mooi omschreven in de polisvoorwaarden, maar 9 van de 10 keer is er op miraculeuze wijze altijd precies sprake van zo'n uitsluitsel, of is de verzekerde degene die maar moet bewijzen dat dit niet aan de orde is.

Mocht er wel degelijk een mogelijkheid zijn om een element ''all-risk'' te verzekeren, dan zou ik, gezien de aanstaande vervanging van het huidige element, dit toch wel graag in overweging willen nemen...

Het is al lastig om bijvoorbeeld fotoapparatuur goed - all-risk - verzekerd te krijgen, maar hier zijn een aantal beroepsverenigingen en assuradeuren in gesprongen gezien de omvang van de markt, stellen hierbij aardig wat eisen, minimum premies liggen ook redelijk hoog.

het lijkt mij dat verzekeraars niet echt op dit soort postjes zitten te wachten, klein en kwetsbaar als ze zijn.

Voor de transportassuradeuren is het te klein, voor de provinciale verzekeraars te bewerkelijk en onoverzichtelijk, lijkt mij.

:(

• 1 month later...
  • Members
... ik ken diverse berichten over Orthofons met vdH retips en modificaties waarbij het element na enige tijd door z'n hoeven zakt. Mogelijke oorzaak, ander, zwaarder materiaal voor de cantilever.

Zwaarder materiaal zou weinig tot niets uit moeten maken, dat compenseer je ten aller tijden met het instellen van de naald-druk. Ik vermoed wel dat het iets te maken met diezelfde naald-druk, deze moet volgens Ortofon namelijk 2,3 gram zijn, wat ik toch wel aan de hoge kant vind. E

Even een kleine update, we zijn nu bijna 2 maanden verder, en nog steeds geen duidelijk antwoord. Toegegeven, er zit ook een vakantie periode tussen, maar het is toch wel een flinke periode die er overheen gaat voor een eventuele oplossing. Ondertussen weet ik wel dat ik niet de enige ben die via Acson hetzelfde probleem probeerd op te lossen.

Dank je voor de update. Ik kwam net weer een opmerking over het probleem tegen:

http://forum.audiogon.com/

"(one note: The Jubilee tracks extremely low...This drove me nuts...)"

• 4 weeks later...
  • Members

We zijn nu drie maanden verder, en nog steeds alles moeilijk en onduidelijk. Nu wil Ortofon het element eigenlijk weer naar Denemarken hebben, waarschijnlijk omdat ze niet geloven dat de cantilever nog kaarsrecht is (is 'tie krom is het mijn pakkie-an, is 'tie recht dan... waarschijnlijk ook).

Het duurt mij allemaal te lang, ik heb hem gisteren voor een retip aangeboden bij vd Hul, kan ik in ieder geval over een week of drie weer spelen. Ik geloof dat Acson er niet blij mee is, maar al de tijd en moeite die ze er ingestoken hebben, die leverden tot nu toe ook niets op. Ruim drie maanden, en dan nog geen oplossing, ik lik mijn wonden wel, en zorg er dan zelf wel voor...