Jump to content

Horn-loaded electrostatic loudspeaker

spido
 Share

Recommended Posts

In principe - let wel: IN PRINCIPE - is een electrostaat natuurlijk superieur aan een spreekspoelluidspreker.

En in principe - let wel: IN PRINCIPE - geeft een hoorn natuurlijk de beste koppeling van een membraan aan de lucht.

De praktische nadelen en belemmeringen zijn echter legio... maar waarom zouden we niet openstaan voor de IN PRINCIPE geweldige mogelijkheden die de combinatie van electrostatisch membraan met hoornbelasting kan bieden?

In 1971 publiceerde J. Merhaut zijn artikel "A Horn-Loaded Electrostatic Loudspeaker" (Journal of the Audio Engineering Society,19 no. 10, 804-806.

Heeft iemand hear ooit zo'n systeem gebouwd? En zo ja...hoe was/is 't?

Het membraan van een ESL heeft van zich zelf al een uitstekende akoestische koppeling. Ik zie niet wat een hoorn daaraan toevoegt. Een hoorn vergroot natuurlijk wel weer de afstand tussen voor- en achterzijde van het membraan maar daarvoor heb je niet per se een hoorn nodig.

In principe - let wel: IN PRINCIPE - is een electrostaat natuurlijk superieur aan een spreekspoelluidspreker.

En in principe - let wel: IN PRINCIPE - geeft een hoorn natuurlijk de beste koppeling van een membraan aan de lucht.

De praktische nadelen en belemmeringen zijn echter legio... maar waarom zouden we niet openstaan voor de IN PRINCIPE geweldige mogelijkheden die de combinatie van electrostatisch membraan met hoornbelasting kan bieden?

In 1971 publiceerde J. Merhaut zijn artikel "A Horn-Loaded Electrostatic Loudspeaker" (Journal of the Audio Engineering Society,19 no. 10, 804-806.

Heeft iemand hear ooit zo'n systeem gebouwd? En zo ja...hoe was/is 't?

Ja, leuk.

Hoorn rendement 100 db ? Moet kunnen toch?

Nu nog zo`n even snel electrostaatje. :D

Het membraan van een ESL heeft van zich zelf al een uitstekende akoestische koppeling. Ik zie niet wat een hoorn daaraan toevoegt. Een hoorn vergroot natuurlijk wel weer de afstand tussen voor- en achterzijde van het membraan maar daarvoor heb je niet per se een hoorn nodig.

Het membraan van een electrostaat levert de slechtste koppeling op die je je kunt voorstellen, wat blijkt uit het bijzonder lage rendement per watt/cm2 membraanoppervlak. De geringe belastbaarheid - of anders gezegd: de zeer beperkte dynamiek - van electrostaten houdt daar verband mee.

Hoornbelasting zou het rendement - en daarmee de dynamiek - aanmerkelijk kunnen vergroten, en bovendien de akoestische kortsluiting bij lage frequenties bestrijden. Kan een electrostaat

Op magnostatic gebied is men daar al mee bezig geweest.

Decca ribbon London, 1 van de mooiste hoogtoners ooit(?),

tis/was een begin. ;)

Beste Pietje,

Dat was inderdaad een juweel: ik heb er jaren mee gespeeld, in combinatie met ondermeer Jordan Watts modules.

In principe kon je hem inzetten vanaf 1 kHz. Via een 18 dB/oct. high-pass filter zou je dan een redelijke belastbaarheid moeten hebben. Maar het was veel veiliger om hem pas een paar octaven hoger te laten beginnen. Ik heb vrij vaak bandjes moeten verwisselen... Birgit Nilsson en Kirsten Flaegstaed zongen ze regelmatig aan flarden.

De Decca's (Kelly en London) waren

Het membraan van een electrostaat levert de slechtste koppeling op die je je kunt voorstellen, wat blijkt uit het bijzonder lage rendement per watt/cm2 membraanoppervlak.

Wat je daar beweert is nogal tegenstrijdig met wat er zoal over ESL's gepubliceerd is. De akoestische koppeling van een ESL membraan zou volgens de literatuur die ik hier heb juist zeer goed zijn. Dat het rendement van een ESL laag is schijnt te worden veroorzaakt door de noodzakelijke beperking van de veldsterkte tussen membraan en statoren.

Het membraan van een electrostaat levert de slechtste koppeling op die je je kunt voorstellen, wat blijkt uit het bijzonder lage rendement per watt/cm2 membraanoppervlak.

Wat je daar beweert is nogal tegenstrijdig met wat er zoal over ESL's gepubliceerd is. De akoestische koppeling van een ESL membraan zou volgens de literatuur die ik hier heb juist zeer goed zijn. Dat het rendement van een ESL laag is schijnt te worden veroorzaakt door de noodzakelijke beperking van de veldsterkte tussen membraan en statoren.

Klopt!

Daarnaast speelt de afstand tussen membraam en statoren een belangrijke rol. Door de uislagen in het basbereik kan deze niet te klein worden of het element wordt natuurlijk heeeeeel erg groot. B)

Wim heeft b.v. een redelijk hoog rendement van rond de 88db. Hoger kan wel, maar dan wordt in mijn oren de klank minder. Een mid/hoog element kan best een rendement van >90db halen (0.8 mm afstand, 1:175 trafo, 3500volt).

Gelukkig dat Sipdo eindelijk in PRINCIPE door krijgt wat het mooiste klinkt. ;)

Persoonlijk ben ik nu nog meer fan van magnetostaten, omdat hier ook geen trafo meer tussen zit, dus weer een component minder!

(...) Gelukkig dat Sipdo eindelijk in PRINCIPE door krijgt wat het mooiste klinkt. ;) (...)

Beste JeroenKV,

IN PRINCIPE klinkt niets! En zeker geen membraam.

De hybride electrostaten van Beveridge behoren al tientallen jaren tot mijn favoriete luidsprekers, zoals ik al eerder schreef. Acoustat g

Hallo Spido,

Die ouwe gasgevulde Dayton Wrights van 1 vierkante meter ken ik nog ja.

Hadden voornamelijk in het laaggebied een behoorlijke output, +- 25 Hz -4dB !

Leuk dat je door gasvulling de EHT spanning kon verhogen voor een hoger rendement,zonder gevaar voor overslag.

De Beveridges SW 1 met de 2 subs die wij toen als unicum in Nederland samen met Sound Systems International importeerden, zijn idd nog steeds een v/d beste ESL systemen ooit gebouwd.

Zoals je weet heb ik zelf m'n full range esl's in een ahw opgevouwen pijp a/d achterzijde belast,(soort transmissionline) met een totale afstand van +- 3,8 meter van voor tot achterzijde membraam.Als ik met een kwart v/d golflengte kan volstaan,zou ik theoretisch nog 22Hz kunnen reproduceren ?(o ja,het systeem weegt+- 150 kg per esl).

Toen er bij mij werd gemeten,haalde ie nog 31 Hz +- 5dB, en 40Hz +- 2dB.

Erik had toen ook z'n rta-meter meegenomen en kwam ook tot ongeveer dezelfde

cijfers.

Ik heb nu zijn Acoustats bij mij in de "kast" op zolder, en het laag is ook behoorlijk krachtig en strak,letterlijk een druk in het laag zoals het af en toe zijn moet als het in de opname zit. Tot beneden in de eetkamer trillen de voorwerpen op tafel als er flink hard wordt gespeeld.Een sub is bij mij absoluut overbodig.

Laag is laag en niks anders.Als ex-drummer kan ik nog steeds genieten van mijn oude opnames met drumsolo's.

Maar met een hoorn a/d voorkant heb ik nog niet geexperimenteerd.

Ik verwacht toch een zekere onbalans,en nog meer beeld verspringing.

De binnenste zijkanten heb ik ooit 1,5 meter naar voren verlengd,maar dit beviel niet echt.

Het idee is misschien helemaal niet zo gek.

Het werkt ook bij de Lowthers en familie. Dit zijn luidsprekers die ook een erg kleine uitslag hebben en dankzij een hoorn tot zeer luidruchtige prestaties in staat zijn. Bij deze luidsprekers is de massa van jet membraan[/n] erg laag en het rendement in het laag (zonder hoorn) ook niet bijzonder.

Misschien zou een kleine ronde elektrostaat met een toeter (zoals Bert Doppenberg ze levert) volstaan:

ultra.jpg

De achterzijde zou je eventueel kunnen belasten met een gevouwen hoorn voor de lage tonen.

A. (...) Zoals je weet heb ik zelf m'n full range esl's in een ahw opgevouwen pijp a/d achterzijde belast, (soort transmissionline) met een totale afstand van +- 3,8 meter van voor tot achterzijde membraan. Als ik met een kwart v/d golflengte kan volstaan, zou ik theoretisch nog 22Hz kunnen reproduceren ? (o ja, het systeem weegt +- 150 kg per esl).

Toen er bij mij werd gemeten, haalde ie nog 31 Hz +- 5dB, en 40Hz +- 2dB. Erik had toen ook z'n rta-meter meegenomen en kwam ook tot ongeveer dezelfde cijfers.

B. Ik heb nu zijn Acoustats bij mij in de "kast" op zolder, en het laag is ook behoorlijk krachtig en strak, letterlijk een druk in het laag zoals het af en toe zijn moet als het in de opname zit. Tot beneden in de eetkamer trillen de voorwerpen op tafel als er flink hard wordt gespeeld. Een sub is bij mij absoluut overbodig. (...)

Beste Jerry,

Ad A. Wat een formidabel bereik heb jij dan verkregen! Ja, in principe is een electrostaat (

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt Spido, een te grote mate van perfectie apelleert niet aan een brein wat voortdurend met imperfecties wordt geconfronteerd. Daarom vinden muziekliefhebbers moderne opnamen ook vaak tegenvallen - perfect maar niet natuurlijk.

Carl

Ja joh :D moderne opnames perfect :blink: nou wat ik van mensen hoor uit de studio/opname wereld dan waren de opnames vroeger beter, simpelweg omdat er tegenwoordig te veel beunhazen zonder opleiding denken wel even een CD op te nemen :ph34r:

Marcel