spido Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 In principe - let wel: IN PRINCIPE - is een electrostaat natuurlijk superieur aan een spreekspoelluidspreker. En in principe - let wel: IN PRINCIPE - geeft een hoorn natuurlijk de beste koppeling van een membraan aan de lucht. De praktische nadelen en belemmeringen zijn echter legio... maar waarom zouden we niet openstaan voor de IN PRINCIPE geweldige mogelijkheden die de combinatie van electrostatisch membraan met hoornbelasting kan bieden? In 1971 publiceerde J. Merhaut zijn artikel "A Horn-Loaded Electrostatic Loudspeaker" (Journal of the Audio Engineering Society,19 no. 10, 804-806. Heeft iemand hear ooit zo'n systeem gebouwd? En zo ja...hoe was/is 't? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 het lijkt mij prachtig om een rearloaded horn aan een electrostaat te koppelen, dan zou je echt laag uit een ESL halen Groet Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Prop een 989 in een hoorn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Het membraan van een ESL heeft van zich zelf al een uitstekende akoestische koppeling. Ik zie niet wat een hoorn daaraan toevoegt. Een hoorn vergroot natuurlijk wel weer de afstand tussen voor- en achterzijde van het membraan maar daarvoor heb je niet per se een hoorn nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 In principe - let wel: IN PRINCIPE - is een electrostaat natuurlijk superieur aan een spreekspoelluidspreker.En in principe - let wel: IN PRINCIPE - geeft een hoorn natuurlijk de beste koppeling van een membraan aan de lucht. De praktische nadelen en belemmeringen zijn echter legio... maar waarom zouden we niet openstaan voor de IN PRINCIPE geweldige mogelijkheden die de combinatie van electrostatisch membraan met hoornbelasting kan bieden? In 1971 publiceerde J. Merhaut zijn artikel "A Horn-Loaded Electrostatic Loudspeaker" (Journal of the Audio Engineering Society,19 no. 10, 804-806. Heeft iemand hear ooit zo'n systeem gebouwd? En zo ja...hoe was/is 't? Ja, leuk. Hoorn rendement 100 db ? Moet kunnen toch? Nu nog zo`n even snel electrostaatje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Op magnostatic gebied is men daar al mee bezig geweest. Decca ribbon London, 1 van de mooiste hoogtoners ooit(?), tis/was een begin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Op magnostatic gebied is men daar al mee bezig geweest. Decca ribbon London, 1 van de mooiste hoogtoners ooit(?), tis/was een begin. Pietje,hoogtoner? Die electrostaat moet bij 400Hz beginnen en die bas moet alleen maar bassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 Het membraan van een ESL heeft van zich zelf al een uitstekende akoestische koppeling. Ik zie niet wat een hoorn daaraan toevoegt. Een hoorn vergroot natuurlijk wel weer de afstand tussen voor- en achterzijde van het membraan maar daarvoor heb je niet per se een hoorn nodig. Het membraan van een electrostaat levert de slechtste koppeling op die je je kunt voorstellen, wat blijkt uit het bijzonder lage rendement per watt/cm2 membraanoppervlak. De geringe belastbaarheid - of anders gezegd: de zeer beperkte dynamiek - van electrostaten houdt daar verband mee. Hoornbelasting zou het rendement - en daarmee de dynamiek - aanmerkelijk kunnen vergroten, en bovendien de akoestische kortsluiting bij lage frequenties bestrijden. Kan een electrostaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 Op magnostatic gebied is men daar al mee bezig geweest. Decca ribbon London, 1 van de mooiste hoogtoners ooit(?), tis/was een begin. Beste Pietje, Dat was inderdaad een juweel: ik heb er jaren mee gespeeld, in combinatie met ondermeer Jordan Watts modules. In principe kon je hem inzetten vanaf 1 kHz. Via een 18 dB/oct. high-pass filter zou je dan een redelijke belastbaarheid moeten hebben. Maar het was veel veiliger om hem pas een paar octaven hoger te laten beginnen. Ik heb vrij vaak bandjes moeten verwisselen... Birgit Nilsson en Kirsten Flaegstaed zongen ze regelmatig aan flarden. De Decca's (Kelly en London) waren Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Birgit Nilsson en Kirsten Flaegstaed zongen ze regelmatig aan flarden. Waarom moet ik toch denken aan: Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Spido, Als jij nog eens een keer een subwoofer maakt dan ga ik hem proberen. Je hebt de juiste instelling op dit gebied. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Het membraan van een electrostaat levert de slechtste koppeling op die je je kunt voorstellen, wat blijkt uit het bijzonder lage rendement per watt/cm2 membraanoppervlak. Wat je daar beweert is nogal tegenstrijdig met wat er zoal over ESL's gepubliceerd is. De akoestische koppeling van een ESL membraan zou volgens de literatuur die ik hier heb juist zeer goed zijn. Dat het rendement van een ESL laag is schijnt te worden veroorzaakt door de noodzakelijke beperking van de veldsterkte tussen membraan en statoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 2 april 2006 Report Share Posted 2 april 2006 Het membraan van een electrostaat levert de slechtste koppeling op die je je kunt voorstellen, wat blijkt uit het bijzonder lage rendement per watt/cm2 membraanoppervlak. Wat je daar beweert is nogal tegenstrijdig met wat er zoal over ESL's gepubliceerd is. De akoestische koppeling van een ESL membraan zou volgens de literatuur die ik hier heb juist zeer goed zijn. Dat het rendement van een ESL laag is schijnt te worden veroorzaakt door de noodzakelijke beperking van de veldsterkte tussen membraan en statoren. Klopt! Daarnaast speelt de afstand tussen membraam en statoren een belangrijke rol. Door de uislagen in het basbereik kan deze niet te klein worden of het element wordt natuurlijk heeeeeel erg groot. Wim heeft b.v. een redelijk hoog rendement van rond de 88db. Hoger kan wel, maar dan wordt in mijn oren de klank minder. Een mid/hoog element kan best een rendement van >90db halen (0.8 mm afstand, 1:175 trafo, 3500volt). Gelukkig dat Sipdo eindelijk in PRINCIPE door krijgt wat het mooiste klinkt. Persoonlijk ben ik nu nog meer fan van magnetostaten, omdat hier ook geen trafo meer tussen zit, dus weer een component minder! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 april 2006 Author Report Share Posted 2 april 2006 (...) Gelukkig dat Sipdo eindelijk in PRINCIPE door krijgt wat het mooiste klinkt. (...) Beste JeroenKV, IN PRINCIPE klinkt niets! En zeker geen membraam. De hybride electrostaten van Beveridge behoren al tientallen jaren tot mijn favoriete luidsprekers, zoals ik al eerder schreef. Acoustat g Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 4 april 2006 Report Share Posted 4 april 2006 Hallo Spido, Die ouwe gasgevulde Dayton Wrights van 1 vierkante meter ken ik nog ja. Hadden voornamelijk in het laaggebied een behoorlijke output, +- 25 Hz -4dB ! Leuk dat je door gasvulling de EHT spanning kon verhogen voor een hoger rendement,zonder gevaar voor overslag. De Beveridges SW 1 met de 2 subs die wij toen als unicum in Nederland samen met Sound Systems International importeerden, zijn idd nog steeds een v/d beste ESL systemen ooit gebouwd. Zoals je weet heb ik zelf m'n full range esl's in een ahw opgevouwen pijp a/d achterzijde belast,(soort transmissionline) met een totale afstand van +- 3,8 meter van voor tot achterzijde membraam.Als ik met een kwart v/d golflengte kan volstaan,zou ik theoretisch nog 22Hz kunnen reproduceren ?(o ja,het systeem weegt+- 150 kg per esl). Toen er bij mij werd gemeten,haalde ie nog 31 Hz +- 5dB, en 40Hz +- 2dB. Erik had toen ook z'n rta-meter meegenomen en kwam ook tot ongeveer dezelfde cijfers. Ik heb nu zijn Acoustats bij mij in de "kast" op zolder, en het laag is ook behoorlijk krachtig en strak,letterlijk een druk in het laag zoals het af en toe zijn moet als het in de opname zit. Tot beneden in de eetkamer trillen de voorwerpen op tafel als er flink hard wordt gespeeld.Een sub is bij mij absoluut overbodig. Laag is laag en niks anders.Als ex-drummer kan ik nog steeds genieten van mijn oude opnames met drumsolo's. Maar met een hoorn a/d voorkant heb ik nog niet geexperimenteerd. Ik verwacht toch een zekere onbalans,en nog meer beeld verspringing. De binnenste zijkanten heb ik ooit 1,5 meter naar voren verlengd,maar dit beviel niet echt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 april 2006 Report Share Posted 4 april 2006 Het idee is misschien helemaal niet zo gek. Het werkt ook bij de Lowthers en familie. Dit zijn luidsprekers die ook een erg kleine uitslag hebben en dankzij een hoorn tot zeer luidruchtige prestaties in staat zijn. Bij deze luidsprekers is de massa van jet membraan[/n] erg laag en het rendement in het laag (zonder hoorn) ook niet bijzonder. Misschien zou een kleine ronde elektrostaat met een toeter (zoals Bert Doppenberg ze levert) volstaan: De achterzijde zou je eventueel kunnen belasten met een gevouwen hoorn voor de lage tonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 april 2006 Author Report Share Posted 6 april 2006 A. (...) Zoals je weet heb ik zelf m'n full range esl's in een ahw opgevouwen pijp a/d achterzijde belast, (soort transmissionline) met een totale afstand van +- 3,8 meter van voor tot achterzijde membraan. Als ik met een kwart v/d golflengte kan volstaan, zou ik theoretisch nog 22Hz kunnen reproduceren ? (o ja, het systeem weegt +- 150 kg per esl).Toen er bij mij werd gemeten, haalde ie nog 31 Hz +- 5dB, en 40Hz +- 2dB. Erik had toen ook z'n rta-meter meegenomen en kwam ook tot ongeveer dezelfde cijfers. B. Ik heb nu zijn Acoustats bij mij in de "kast" op zolder, en het laag is ook behoorlijk krachtig en strak, letterlijk een druk in het laag zoals het af en toe zijn moet als het in de opname zit. Tot beneden in de eetkamer trillen de voorwerpen op tafel als er flink hard wordt gespeeld. Een sub is bij mij absoluut overbodig. (...) Beste Jerry, Ad A. Wat een formidabel bereik heb jij dan verkregen! Ja, in principe is een electrostaat ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Ik begrijp heel goed wat je bedoelt Spido, een te grote mate van perfectie apelleert niet aan een brein wat voortdurend met imperfecties wordt geconfronteerd. Daarom vinden muziekliefhebbers moderne opnamen ook vaak tegenvallen - perfect maar niet natuurlijk. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Ja joh moderne opnames perfect nou wat ik van mensen hoor uit de studio/opname wereld dan waren de opnames vroeger beter, simpelweg omdat er tegenwoordig te veel beunhazen zonder opleiding denken wel even een CD op te nemen Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now