Jump to content

JBL LX-1000 technisch pimpen?

zwoerdkop
 Share

Recommended Posts

Beste HiFi-vrienden,

ik ben redelijk tevreden over mijn enorme LX-1000 luchtpompen, echter het geluid van de tweeters (metaldome 1 inch) bevalt me toch iets minder. Ik wil ze graag vervangen door andere (high end) tweeters. Heeft iemand een suggestie voor een bepaald merk en type? Het kantelpunt van het filter voor de tweeter ligt op 3000 Hz.

Met dank voor jullie reacties!

Axel

Beste HiFi-vrienden,

ik ben redelijk tevreden over mijn enorme LX-1000 luchtpompen, echter het geluid van de tweeters (metaldome 1 inch) bevalt me toch iets minder. Ik wil ze graag vervangen door andere (high end) tweeters. Heeft iemand een suggestie voor een bepaald merk en type? Het kantelpunt van het filter voor de tweeter ligt op 3000 Hz.

Met dank voor jullie reacties!

Axel

Koekje...........

Gentlemen,

omdat ik me hier bevind in een nest van gerespecteerde deskundigen, ging ik me na verloop van tijd afvragen waarom een bruikbare reactie op mijn simpele vraag uitbleef. Uiteindelijk kwam dan het 'aha!' Ik heb een hypothese! Leest u even mee?

Stel dat mijn vraagstelling als volgt was geweest:

"De PN-overgangen in japanse darlingtontransistoren zijn wat ruwer aangezet vergeleken met die van amerikaanse. Deze verschillen op atomair niveau hebben naar mijn smaak een hoorbare invloed op het timbre van contemporaine muziek. Ik had een verschilervaring bij Gorecki. Kan iemand deze ervaring met mij delen en een verklaring hiervoor geven?"

Ik vermoed dat niemand hiervoor een verklaring had kunnen geven, maar dat het aantal reacties talrijk geweest zou zijn. Een bonte mengeling van pseudowetenschappelijke hypothesen waren waarschijnlijk over mij uitgestort.

De bottom line, u voelt hem al aankomen: ondanks het feit dat het een simpele vraag is, en ondanks het feit dat ik me bedien van termen zoals 'luchtpompen' en 'pimpen' vind ik dat u onterecht uw neus ophaalt voor mijn vraag.

Axel

vind ik dat u onterecht uw neus ophaalt voor mijn vraag.

Axel

Waarom vindt je dat? Op een paar flauwiteiten na geeft niemand er blijk van zijn neus hiervoor op te halen. Sterker nog, ze laten je gewoon links liggen ( :lol: Sorry, ikke ook grapje maken, nu weer serieus)

Weet je wat, volgens mij heeft niemand hier verstand van, vandaar! (Ik heb nog wel effe gegoogeld op je luchtpompen, maar niks gevonden, en ik heb daar ook helemaal geen verstand van..)

Het valt geloof ik niet mee om inhoudelijk op de vraag te reageren, of wel? <_<

En nee, ik zou ook geen antwoord weten, maar om dan maar wat loze berichtjes te gaan posten... :mad2:

Maar om toch wat te proberen: ik denk dat het veranderen van een tweeter niet zondermeer kan. Volgens mij heeft de tweeter zelf namelijk ook invloed op cross over-frequenties van het filter. Ik weet niet in welke mate, maar ik kan me voorstellen dat het toepassen van een andere tweeter problemen kan opleveren. Bijvoorbeeld een middentoner die ineens meer werk moet doen? En misschien heeft de nieuwe tweeter wel een ander rendement waardoor ie harder, dan wel zachter klinkt dan de oude. In dat eerste geval is dat wel op te lossen door een L-pad (ff googlen ;) ), maar als ie zachter klinkt, moet je met je filter gaan rommelen (denk ik), dus dan wordt het wel erg gecompliceerd... Kortom, volgens mij is het niet ff simpel een nieuwe tweeter erin en weer spelen (tenzij je mazzel hebt)...