Jump to content

CD speler/lopwerk/ dac

rienberends
 Share

Recommended Posts

Nu mijn Rotel 980 loopwerk in de reparatie is, heb ik even ter vervanging een doodordinaire Marantz cd 38 er tussen geplaatst. Mijn PS audio dig. link met de dig Siltech hf g9 doen even niet mee. Tussen de CDspeler en de vv. hangt alleen een burmester lila. Tot mijn grote verbazing is het geluid in zijn geheel niet slechter, integendeel : het is rustiger en gedetailleerder. Wie is in de oude situatie de boosdoener. De Rotel, de PS audio , de Siltech of de gehele combinatie??? De Rotel heeft zelfs een superclock en de PS audio is toch ook niet zo n slechte Dac lijkt me. Of zou je bij loopwerk, dig kabel naar Dac en weer een kabel naar de vv. meer signaalverlies hebben??

Het signaalverlies is te verwaarlozen. Dat je minder tussen cd en versterker hebt, kan wel wat uitmaken.

Ik denk zelf dat de eigen klank (analoge trap) van de Marantz je blijkbaar beter bevalt dan de eigen klank van de PS Audio. Meestal zijn daar ook de echte klankverschillen te vinden.

Een dergelijk "fenomeen" heb ik onlangs ook waargenomen. Een geupdate AVM DAC2 met upsample board doet het echt minder dan een ouwe EAD DSP7000 20bitter. Ook hier is het hoofdzakelijk te wijten aan een veel betere analoge sectie in de EAD.

Het signaalverlies is te verwaarlozen. Dat je minder tussen cd en versterker hebt, kan wel wat uitmaken.

Ik denk zelf dat de eigen klank (analoge trap) van de Marantz je blijkbaar beter bevalt dan de eigen klank van de PS Audio. Meestal zijn daar ook de echte klankverschillen te vinden.

Een dergelijk "fenomeen" heb ik onlangs ook waargenomen. Een geupdate AVM DAC2 met upsample board doet het echt minder dan een ouwe EAD DSP7000 20bitter. Ook hier is het hoofdzakelijk te wijten aan een veel betere analoge sectie in de EAD.

Je denkt dat ik het moet zoeken in het analoge gedeelte. Nu wordt mijn Rotel loopwerk gerepareerd (er is een tandwiel stuk) en tevens gemodificeerd (er wordt iets gedaan met de voeding). Maar zou ik dan niet beter de PS audio kunnen laten modificeren in het analoge gedeelte?

Misschien wel. Probeer eens een aantal andere DAC's uit als dat mogelijk is. Het modden van het Rotel loopwerk is wel leuk, maar of je er veel van zult horen waag ik te betwijfelen. Je hebt al aangegeven dat er reeds een ander klok in zit. Als die een aparte voeding krijgt is dat zeker niet verkeerd. Het enige dat je zult merken is dat het geluidsbeeld nog iets stabieler wordt. Aan de klankkleur zal het echter niks veranderen.

Een eigenschap van vrijwel alle Marantzen is dat deze wat rustiger en gedetaileerder klinken.

Waar dit aan ligt weet ik niet. het zou heel goed de analoge trap kunnen zijn.

:)

Haal de mute-torren er maar eens uit. Dan is het meestal gedaan met de rust :P;)

Haal de mute-torren er maar eens uit. Dan is het meestal gedaan met de rust :P;)

en dan, eindelijk muziek...........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:D:D:lol:

Een eigenschap van vrijwel alle Marantzen is dat deze wat rustiger en gedetaileerder klinken.

Waar dit aan ligt weet ik niet. het zou heel goed de analoge trap kunnen zijn.

In b.v. een SA 15S1 zitten geen mutetorren. Ik weet niet hoe het met de andere spelers is.

In een CD38 heel zeker wel. Ik ben ze ook tegengekomen in de CD17 :blink:

Werken ze in hun cd-spelers niet met relais? In mijn (budget) Marantz-versterker doen ze dat namelijk wel, of heeft dat weer een andere reden?

Van de cd-80 weet ik dat ze met relais werken. Daar kan je die tweak dus niet bij doen :rolleyes:

Misschien wel. Probeer eens een aantal andere DAC's uit als dat mogelijk is. Het modden van het Rotel loopwerk is wel leuk, maar of je er veel van zult horen waag ik te betwijfelen. Je hebt al aangegeven dat er reeds een ander klok in zit. Als die een aparte voeding krijgt is dat zeker niet verkeerd. Het enige dat je zult merken is dat het geluidsbeeld nog iets stabieler wordt. Aan de klankkleur zal het echter niks veranderen.

En inderdaad heeft het geluid aan stabiliteit gewonnen na een mod. door P. v.W.. Audiomagic.