Jump to content

Platenspeler 2

Odin
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Op dit moment ben ik mijzelf wat meer gaan verdiepen in platenspeler. Vroeger wel eentje gehad maar dat was er meer eentje van het "spijkertype".

Ik ben nu op zoek naar een goede speler, liefst met een MC element.

Ik heb +/- 1000,= te besteden. Heeft iemand een tip qua merk/type?

mvrgr,

Odin

Beste Odin,

Ik heb wel enig idee .

Als je wat meer verteld over de installatie die je hebt en de muziek die je draait en hoe luid ivm acoustische terugkoppeling en de acoustiek van de ruimte.

Dan wil en kan ik wel advies geven welke draaitafel + element daarbij passen.

Je kunt het ook kontroleren op de site Info..................platenspelers daar staat een link.

En ook voor +/- 1000,00 kun je een high-end geluid beleven !

Het beste is dan een occasion vandaag nog iemand heel blij gemaakt met een ATR Thorens met een Mayware arm ( 1 puntslagering ) en een Shure element voor 800,00.

Je moet alleen weten waar je op moet letten.

Met vriendelijke groet,

Haudio

Hallo Haudio,

Ik heb een brede smaak qua muziek. Dus van dansmuziek tot paddo rock. Het is wel de bedoeling dat ik de speler aanschaf voor muziek wat in de richting is en komt van audiofiele muziek met veel dynamiek.

Mijn installatie bestaat uit een marantz versterker sr490 en magnat all ribbon P8 speakers.

Mijn luisterruimte annex woonkamer is rechthoekig waarin mijn speakers aan de lange zijde staan. Ik heb mijn meubels zo neer gezet dat mijn luisterpositie bijna in het midden van de woonkamer is. Het niveau waarop ik mijn muziek beleef is comfortabel tot comfortabel luid.

tot een reaktie,

Odin

Beste Odin,

1 Dus het wordt een nieuwe van Acryl is een erg dood materiaal ivm acoustische terugkoppeling.

2 Of een hele zware 30 kg.

3 Of 1 met een sub-chassis.

1 = vanaf 2000,00

2 = vanaf 5000,00

3 = vanaf 550,00

Alles tot en met hoger en afhankelijk van het gebruikte element.

Wat wel zo is een perfect afgestelde platenspeler met een goedkoop element klinkt beter dan een dure met een duur element die slecht zijn afgesteld en of niet bij elkaar passen.

Zo denk erom de volgende keer ga ik merken noemen.

Met vriendelijke platenspeler groet,

Haudio

Ha die Odin,

Om met de A te beginnen : Ariston,A.R.

Heybrook

Thorens

ATR

Micro Seiki de snaar aangedreven.

Waarom snaar aangedreven omdat de naald van het element direct op de motor ligt, een klein beetje motor gestommel (rumble) en het is mis.

Bovendien als het een kwartsgestuurde motor is corrigeert het ding steeds dit is te horen als onrust in het geluidsbeeld vam de muziek.

Dus Technicks SL 1200 DD prima ding voor snel starten snel remmen ,scratsen levensduur maar niet voor high-end doeleinden slecht is het niet maar het kan veel beter.

Zelf zeg je al Thorens dat is een zeer goede keus omdat het loopwerk prima is en de arm ook natuurlijk zijn er betere armen maar dan ben je ook echt veel meer geld kwijt en als je het goed afsteld dat kun je er heel veel uithalen.

Het begint met de TD 124,125,126,145,150,160 ,166,147,320,318,127,2001,3001 en dan nog alle Mk's 1,2,3,4,5,6 en Jubilee etc.

Dan heb je ze ook nog met verschillende armen.

Een goed loopwerk met een goede arm en een slecht element wat goed is ingesteld klinkt beter dan dezelfde kombinatie met een heel goed element wat slecht is afgesteld.

Voor vrienden ,bekenden,kennissen en mensen die ik graag mag regel ik regelmatig wat dat vind ik nl leuk.

Dus vering goed instellen,azimuth,zenit,overhang,naaldkracht,dwarskracht,resonanties opzoeken en elemineren etc.

Ook het zoeken en vinden van goede platenspelers,nooit een vervangende snaar gebruiken voor een Thorens altijd het origineel ivm elastischiteit van de snaar anders gaat de motor na verloop van tijd lawaai maken en dat gaat niet meer over.

Een mechanische afslag is uit den boze, de naald moet het mechaniek meetrekken en dat is echt nergens goed voor beter geen afslag (je hoort toch wel wanneer de plaat is afgelopen) dan een mechanische een electronische kan natuurlijk wel.

Maar de prijs wordt er wel hoger van.

En soms zijn er mensen die zeggen o jee als hij doordraait in de uitloopgroef danslijt de plaat zo erg punt 1 dat is niet zo en als het wel zo was nou en er zit toch geen muziek in de uitloopgroef.

Of o jee de naald is dan snel versleten, nou ja diamant is het slijtvastste materiaal op deze bol en bikkel hard als het tenminste diamant is want je hebt natuurlijk ook synthetische diamant of afval diamant (industriediamant) maar waar ik over praat is echte diamant.

Bovendien je hoort het toch als de muziek is gestopt , zoniet dat had je geen plaat moeten draaien maar een Cdplaatje als je niet luisterd dan zet je ook geen plaat op !

Dus een Thorens welke ?

En welke arm ?

Met vriendelijke groet,

Haudio

Hai Henk,

Hoe stel je de vering in van een draaitafel met een subchasis zoals een Thorens 160? Is dat voor een amateur te doen ?

Ik leer overigens steeds meer over draaitafels - ga zo door allemaal !

Carl

Beste Carl,

Tijd en Geduld !

Bodemplaat eronderweg zorgen dat de platenspeler waterpas staat .

Voelen of het sub-chassis niet boven aanloopt en ook niet onder op geen enkel punt is dat wel het geval dan net zolang bijstellen tot dat het geval niet meer is .

Dan moeren borgen met nagellak.

Dan binnenin de veren schuimrubber plaatsen en klaar is Carl.

Als er al schuimrubber inzit eruithalen voor het instellen is het schuimrubber oud dan nieuwe erin.

Met schuimrubber moet ook alles vrij liggen is alles goed gegaan dan moet de draaitafel laterale bewegingen omzetten in axiale.

Neem er de tijd voor en je beloning zal een beter geluid zijn.

Met vriendelijke groet,

Haudio

Hallo,

Ik ben nu mijn geduld aan het uit proberen zodat ik voor weinig geld vooraan kan gaan zitten.

Dus merk is bekend, arm???

PS, maakt niet uit waar de reacties uitkomen als ze er maar zijn.

Odin

• 4 weeks later...

Hallo Haudio,

ik ben toch een beetje confused.gif door wat je over een sl1200 verteld.

Ik zal niet proberen om de sl-1200 mooier te maken dan hij is, maar vind dat je wel erg negatief bent over deze TT.

Wat ik kwijt wil is het volgende; In het blad HIFI-news uit '96 stond een artikel over mijn sl-1200 Limited edition, en geschreven door een - zoals hij zichzelf noemde - direct-drive hater. in eerste instantie kraakte hij het ding af, maar heft hem wel getest, en met een mc-element, hij had het over een lyra of zoiets ( nooit van gehoord ) Zijn conclusie in een notedop, het geluid was schitterend, detailrijk , rustig, geen bijgeluiden e.d. Net alsof het mc element op een voor jou "gewone, snaaraangedreven" platenspeler zat.Hij begreep niet dat zo'n ding al jaren voor housemuziek gebruikt werd. Ik heb nooit een mc element gehad dus ik weet niet hoe dat bij mij zou klinken, maar met mijn huidige speakers haal ik het er waarschijnlijk niet uit.

Heb je er wel eens een op die manier op je set beluisterd, dat je dat zo zeker weet?

Just curiosity Haudio :-)

Doei!!

Beste Keesie,

Wat wil je horen ?

Wat moet ik vertellen ?

Wat wil jij wat ik vertel ?

Wat wil ik vertellen ?

MvG,

Haudio

Hoi Haudio,

Je hoeft er ook helemaal niet zwaar aan te tillen, maar ik wil graag van jou weten wat er uit jouw test kwam met de 1200.

Laten we zeggen, zoals je je leonardo getest hebt, hij is zeer mooi trouwens, dat heb je dan toch ook met de 1200 gedaan lijkt me??

Doei!!

Beste Keessie,

Nee , ik til er niet zwaar aan maar ik wil ook niet mensen van hun plezier afhelpen !

Het is juist andersom !

Het is een Hobby onze hobby.

Ook heb ik niet gezegd dat hij slecht is , in principe heb ik gezegd dat hij goed is maar er is beter.

Dat is dus positief ,denk ik.

En in zijn prijsklasse is het echt een goede platenspeler .

Ook van de SL 1200 van Technicks heb ik er verschillende onder handen gehad.

De Lyra het element waar jij het over hebt is een puur topklasse element ( erg goed) en hoort bij v.d. Hul Kolibri en Jean Allearts ook Ortofon ,Benz Micro etc .

horen in die klasse.

Pak de Kolibri maar eens die zal ongetwijfeld zeer hoogstaand klinken in een Technicks SL 1200 , maar als je hetzelfde element monteerd in een Simon York dan zul je moeten beamen dat het toch een behoorlijk stuk verbetering geeft.

Onderschat de arm en het loopwerk niet !

Wij hebben deze week een Goldring Eroica MC low eerst beluisterd in een gemodificeerde Rega RB 250 en daarna in een gemodificeerde SME 3009 type 2 improved en mijn kollega is inmiddels overstag om dus toch maar een SME aan te schaffen want het verschil is best groot.

Dus het is niet echt gemakkelijk , maar als je een gemodificeerde Rega pakt en je stelt het zo af als het moet + nog wat trukjes en je ddoet dat niet bij de SME dan klinkt de Rega beter.

Dus de Technicks is niets verkeerd mee en of aan dus geniet ervan !

Maar er is altijd beter en dat beter kost meer geld.

Een paar jaar geleden , iets meer jaren,nog meer jaren geleden was er in Frankfurt een show !

De best klinkende set daar, waren een paar Mordaunt Short luidsprekers ( echt niet de beste luidsprekers ter wereld) ik weet niet meer exact welke prijs maar het was in de buurt van 1500,00 per stuk !

Alleen er stond een Julius Futterman versterker voor van 500.000,00 gulden dus de electronica bepaalde hoe mooi of het klonk !

MvG,

Haudio

Hoi Haudio, bedankt voor de uitleg. Je hoeft je ook niet te verontschuldigen naar mij hoor, dat doe je volgens mij ook niet :-)

In ieder geval heb ik het geld ook niet om zulke dure draaiteafels te kopen. Ik vind die 2200 piek duur zat voor die enkele plaat in de week. Ik had eerst een SL-BD22!!! jou dan ook wel bekend, maar dat gaat dan helemaal nergens over.

Ben zeer tevreden met mijn 2 1200's en ik hou het zo. Hoewel ik als ik nog eens geld heb voor nieuwe speakers, toch wel eens een mc element zal aanschaffen.

Doei Haudio !!