Jump to content

welke ringkern?

bees
 Share

Recommended Posts

hoi!

voor mijn zelfbouw project(je) moet ik nog twee ringkern transformators hebben...

kan ik daar beter een ingekapseld of een "open" type voor gebruiken?

en welk(e) merk(en) raden jullie aan??

mocht het van belang zijn 2x30V / 45VA.

groet!

Maar volgens sommigen zijn de trafo's van Talema het beste wat er te vinden is

Als je Talema kan vinden :rolleyes: En dan nog is het een van de duurste. Voor een 45 VA maakt het allemaal weinig uit Bees.

Wat ga je er precies mee bouwen?

;)

kijk maar in mijn handtekening...

en @sodejuu... moet minimaal 45VA zijn dus 50VA zal ook wel goed zijn ;-)

en ik heb een adresje voor talema...

www.rt-audio.nl (site is wel ff down maar goed dat is die van amplimo ook)

bb

Beste,

De talema's zijn helemaal niet zo duur. Ik gebruik ze sinds jaar en dan in al onze modificatie's. De ingegoten versie's wel te verstaan. Ze zijn te verkrijgen bij RS components. Wie daar niet kan kopen mag bij mij bestellen, maar hou er rekening mee dat ik een behoorlijke marge reken!

Groeten,

Bas

Beste,

De talema's zijn helemaal niet zo duur. Ik gebruik ze sinds jaar en dan in al onze modificatie's. De ingegoten versie's wel te verstaan. Ze zijn te verkrijgen bij RS components. Wie daar niet kan kopen mag bij mij bestellen, maar hou er rekening mee dat ik een behoorlijke marge reken!

Groeten,

Bas

waarom kies jij voor de ingegoten versie?

groet!

kijk maar in mijn handtekening...

Oh ja stom, je bouwt alleen 45 VA alephono pre-pre's :P:lol:

Overigens zou ik je voor zoiets toch eigenlijk meer een bloktrafo met U kern aanraden. Hebben een veel beter storingsisolatie tov het lichtnet.

ui30.jpg

;)

Ik kan er best tegen als mensen mij de gek aansteken... (zoals wij dat in drenthe zeggen)... maar helaas ontgaat mij de humor even?:) ik namelijk geen bal verstand van versterkers bouwen..en ben gewoon begonnen met bakken en braden...

feit is wel dat de voeding mij redelijk overdreven overkomt......

2x 2x30V 45VA/50VA ringkernen en een enorme bak met elco's......

neemt niet weg dat het dolle pret is om al die onderdelen op zo'n print te prutsen... ;-)

en het houdt je van de straat en de fles ;-)

ow en over die storings isolatie... ik zet voor iedere ringkern zo'n zelfbouw filter van de conrad... (als je toch alles dubbel doet moet je dat ook dubbel doen ;-) )

Ja hoor eens Bees, ik stelde je die vraag serieus en kan niet raden waar je mee bezig bent. Er hangt hier wel een telepaat rond maar dat ben ik niet ;)

Maar voor vv en laagsignaal spul ben ik van rinkernen afgestapt, die U kern trafo's bevallen mij veel beter. Een netfilter houdt wel hf storing tegen maar niet bv het gepruttel van dimmers en koelkasttikken enzo. En idd voor een phono pre lijkt mij 45 VA ook wat overdreven.

Heb je niet een linkje naar waarvan jij je inspiratie opdoet mbt totdat projectje :P ohw ja http://www.saturnus.nl/~basdevos :D

;)

Ja hoor eens Bees, ik stelde je die vraag serieus en kan niet raden waar je mee bezig bent. Er hangt hier wel een telepaat rond maar dat ben ik niet ;)

Maar voor vv en laagsignaal spul ben ik van rinkernen afgestapt, die U kern trafo's bevallen mij veel beter. Een netfilter houdt wel hf storing tegen maar niet bv het gepruttel van dimmers en koelkasttikken enzo. En idd voor een phono pre lijkt mij 45 VA ook wat overdreven.

Heb je niet een linkje naar waarvan jij je inspiratie opdoet mbt totdat projectje :P ohw ja http://www.saturnus.nl/~basdevos :D

;)

ow, sorry mijn excuses ;-)

was niet lullig bedoeld :P

elk geval...

de inspiratie komt her en der van het net...

maar groten deels van Bouke van der Weerdt (bakmeel)

en uiteraard van www.passdiy.com

ik heb mijn set overigens op een eigen groep hangen dus ben niet zo bang voor koelkast gepruttel... desalniettemin ben ik wel benieuwd naar die u kern gevallen...

merken?, websites? iemand anders ervaringen meningen???

we zijn hier toch met DIY bezig, overdreven bezig zijn is daarbij niet aan de orde :lol:

bij de pearl phono heb ik gekozen voor twee ringkernen van 50VA, een voor elk kanaal, die komen in een apart kastje ver weg van de pearl, met daarin de eerste twee (van de in total 8 stuks) 10.000uF elco's.

en nee, hij is nog steeds niet klaar :(:ph34r:

maar daar zal ik binnenkort wel tijd voor hebben, ik kan op zoek naar ander werk, vanaf maandag zit ik thuis (reorganisatie).

en nee, hij is nog steeds niet klaar :(  :ph34r:

maar daar zal ik binnenkort wel tijd voor hebben, ik kan op zoek naar ander werk, vanaf maandag zit ik thuis (reorganisatie).

Ben je mooi klaar mee in deze tijd! :unsure::(

idd, al ben ik wel bij om bij dat Kaa Uuu Tee bedrijf weg te zijn, het enigste wat me er nog hield tot nu toe waren de collega's.

maar goed komt tijd, komt raad en baan ;)

@ dhfreakie: Ik wens je met beide veel succes....

De voedingen zoals ik ze nu bouw zijn volgens mij uitgedacht door Bouke...

En zoals je op de website kan zien... ook rijkelijk voorzien van elco's....

6 stuks van 1000uF

6 stuks 2200uF

4 stuks 4700uF

En daar heb ik er dan twee van...

ik heb mijn set overigens op een eigen groep hangen dus ben niet zo bang voor koelkast gepruttel... desalniettemin ben ik wel benieuwd naar die u kern gevallen...

Hallo Bees,

Die trafo's zijn oa te krijgen bij Farnell onder de naam low profile transformer. Overigens hebben die trafo's wel weer een hoger strooiveld dan een ringkern, dus in een apart kastje zetten is soms wel nodig. Hoger dan 2 x 24V heb ik ze standaard niet gezien. Dat is wel te krijgen maar alleen op bestelling en in aantallen.

Trouwens hoeveel spanning heb je eigenlijk nodig op de pre zelf? Op de site van Bouke is weinig te vinden aan schema's.

;)

Hallo Bees,

Die trafo's zijn oa te krijgen bij Farnell onder de naam low profile transformer. Overigens hebben die trafo's wel weer een hoger strooiveld dan een ringkern, dus in een apart kastje zetten is soms wel nodig. Hoger dan 2 x 24V heb ik ze standaard niet gezien. Dat is wel te krijgen maar alleen op bestelling en in aantallen.

Trouwens hoeveel spanning heb je eigenlijk nodig op de pre zelf? Op de site van Bouke is weinig te vinden aan schema's.

;)

<knip en plak uit een e-mail>

Ik gebruik 2 trafo's van 2x30V / 45VA. Je kan 1 trafo gebruiken, maar dan zou ik een 60VA type gebruiken.

Uiteindelijk consumeert mijn Aleph Ono 60W continu, inclusief de blauwe verlichting.... of ie nu muziek maakt of niet... :S Ik zet de m meestal uit als ik m niet gebruik, en opwarmen doet ie binnen een half uurtje...

Succes met de bouw verder en ik zie het resultaat wel! :)

Groeten,

Bouke

</knip en plak>

is dat genoeg info?????

de schema's heb ik verder alleen op papier...

edit: inmiddels worden mij ook sedlbauer trafo's aangeboden.. (ik ga in elk geval voor de ringkern optie....)

ik kan dus kiezen tussen amplimo, talema, sedlbauer.... talema levert ook ingegoten exemplaren......

die sedlbauer is overigens iets goedkoper dan amplimo.....

Hoi Bees,

Hier staat het service manual van de oorspronkelijke aleph ono:

http://www.passlabs.com/downloads/old%20pr...t/aonoserv0.pdf

Daar geven ze op dat ie 20 W gebruikt en dat amp zelf op een gestabiliseerde voeding loopt van plus en min 32V. Je hebt dus zeker wel een trafo van 30V - 32V nodig van 35 - 50VA als je de kerstverlichting achterwege laat. In dat geval is een toroid van 50 VA wel de handigste optie denk ik.

;)

Hoi Bees,

Hier staat het service manual van de oorspronkelijke aleph ono:

http://www.passlabs.com/downloads/old%20pr...t/aonoserv0.pdf

Daar geven ze op dat ie 20 W gebruikt en dat amp zelf op een gestabiliseerde voeding loopt van plus en min 32V. Je hebt dus zeker wel een trafo van 30V - 32V nodig van 35 - 50VA als je de kerstverlichting achterwege laat. In dat geval is een toroid wel de handigste optie denk ik.

;)

een rigekern wordt het dus...

was net mijn post aan het editten toen jij reageerde:)

maar nu nog de keuze van het merk....

en afgeschermd of niet....

ik hoop dat bas nog een motivatie post over het waarom afgeschermde te gebruiken....

(pfff, wat een vreemde zin.....)

Er zijn twee soorten afscherming. Een afscherming tussen de primaire en de secundaire van de trafo en een metalen doosje om de trafo. Dat laatste is minder belangrijk als je de trafo en gelijkrichter in een aparte kast zet, wat ik je zeker zou aanraden met dit project. Als je aan een trafo kan komen met een scherm tussen de wikkelingen in, zou ik dat zeker doen. Scherm dan aan de massa leggen bij de netentree en randaarde gebruiken. Zonder scherm heeft aarden weinig zin denk ik.

Ziet er trouwens al wel mooi uit op je site Bees.

;)

Er zijn twee soorten afscherming. Een afscherming tussen de primaire en de secundaire van de trafo en een metalen doosje om de trafo. Dat laatste is minder belangrijk als je de trafo en gelijkrichter in een aparte kast zet, wat ik je zeker zou aanraden met dit project. Als je aan een trafo kan komen met een scherm tussen de wikkelingen in, zou ik dat zeker doen. Scherm dan aan de massa leggen bij de netentree en randaarde gebruiken. Zonder scherm heeft aarden weinig zin denk ik.

Ziet er trouwens al wel mooi uit op je site Bees.

;)

De trafo en de gelijkrichter in een aparte kast??

Dat werpt alweer een heel ander licht op de zaak.

Ik was van plan om de hele voedingssectie gelijkrichter en ringkernen en ontstoring filters in

Nog minder strooiveld dan een gewone toroide al heeft. Eerlijk gezegd vind ik dat meer iets voor audioextremisten. Stop je de trafo al in een aparte kast ver weg van je gevoelige elektronica dan lijkt het mij sowieso van weinig nut.

Waar het wel nut heeft is bij audiotrafo's zoals bij lijntrafo's en (buizen)uitgangstrafo's

;)

Trafo's met een tussenafscherming zijn lastig te vinden. Ik weet niet of de Talema's dat hebben, maar de "gebruikelijke" Amplimo en BSAB hebben dat niet. Op het werk heb ik wel van die dingen, maar dat zijn enkel trafo's 30V 60VA en 120VA. Voor dit project zou je er dan 4 moeten gebruiken. Wordt een zwaar gevalletje trafo's :P:D;)