Jump to content

statische elektricitiet

Guest bril12
 Share

Recommended Posts

Met enige regelmaat heb ik last van tikkende en spetterende lp's; ook na grondig schoonmaken. Dat getik en gespetter kan komen door statische elektriciteit of door mechanische defecten in het vinyl zelf.

Statische elektriciteit is te verhelpen, denk ik. Overigens hoe doen jullie dat?

Maar hoe weet ik nu of die spetters en tikken hierdoor komen? Klinken 'elektrische' spetters anders dan 'mechanische' spetters?

Als ik het goed heb, hebben de meeste vinylcleaners (althans degene die ik tot nu toe heb gebruikt) ook een antistatische werking. Al mijn LP's (oud of nieuw) worden voor het gebruik gewassen, waarna ze keurig worden opgeborgen in een antistatische hoes.

Ik zou een spetter veroorzaakt door statische electriciteit niet kunnen onderscheiden van een spetter die door een vuiltje in de plaat wordt veroorzaakt. Ik heb daar nooit zo over nagedacht.

Heb je die spetters vnl bij oude of ook bij nieuwe LP's?

Heb je die spetters vnl bij oude of ook bij nieuwe LP's?

Meestal toch wel bij oud vinyl, hoewel soms ook bij nieuw.

Ik verbaas me er soms over dat platen die er op het oog perfect uitzien

• 8 months later...
Met enige regelmaat heb ik last van tikkende en spetterende lp's; ook na grondig schoonmaken. Dat getik en gespetter kan komen door statische elektriciteit of door mechanische defecten in het vinyl zelf.

Statische elektriciteit is te verhelpen, denk ik. Overigens hoe doen jullie dat?

Maar hoe weet ik nu of die spetters en tikken hierdoor komen? Klinken 'elektrische' spetters anders dan 'mechanische' spetters?

Sommige platen zijn op een verkeerde temperatuur geperst.

Deze platen kan je poetsen wat je wil, maar die gaan nimmer goed klinken.

Bekijk het vinyl eens bij goed licht. Het moet diep egaal zwart zijn.

Soms zie je exemplaren waarbij je enige tekening, puntjes of stipjes waarneemt. Dit nu zijn platen die nooit door de "kwaliteits controle" mogen komen.

Andere mogelijkheid is dat platen in het verleden "nat zijn afgespeeld" deze kan je na veelvuldig reinigen weer wel in orde krijgen.

Een plaat die statisch geladen is knapt na een wasbeurt absoluut op.( wel in een zo kort mogelijke tijd de vloeistof afzuigen)

Vind je het gek, komt door die tiet

Wat betreft "egaal" heb je gelijk, maar het hoeft niet zwart te zijn :rolleyes:

Mijn ervaring is wel dat andere kleuren vinyl minder slijtvast zijn. Vooral de "picture disks" zijn eigenlijk niet te draaien.

Ik moet ook bekennen dat ik geen last het van statische elektriciteit. Spetters worden (werden) vaak meegeperst.... :(

:)

Ik moet helaas bekennen dat ik met af en toe nieuwe LP's ontvang die ahw een witgrijze waas hebben.

Ik kan dan wasssen wat ik wil (Okki Nokki), maar het gaat er nooit helemaal af. Vaak zijn er dan toch wel wat spetters te horen. Ik heb wel het idee dat het ahw er uit slijt naarmate ik zo'n plaat vaker draai.

Hoe kan statische elektriciteit invloed hebben op het geluid? Springen er dan vonken over van het pvc naar de cantilever of geleid de diamant de spanning? Op een of andere mannier moet de spanning van de cantilever overspringen naar de spoeltjes en vervolgens versterkt door de versterkertrapjes. Misschien dat de cantilever verbonden kan worden met de aarde, het lijkt me dat de spanning dan minder snel in de spoeltjes terecht kan komen.

Mijn ervaring is wel dat andere kleuren vinyl minder slijtvast zijn.

Weet jij welke kleur de hoofdsubstantie van vinyl heeft Hans :rolleyes:

Juist, NIET zwart :D

a. Weet jij Henk wat de hoofdkleur van natuurrubber is....???

b. Waarom zijn autobanden dan zwart...???

(antw a. bruin transparant)

(antw b. omdat de kleurstof (roet) de slijtageeigenschappen verbetert)

Zou het met platen anders zijn...???

:confused:

Bedankt Oom Henk blij dat jij mij er op attendeert, ook ik heeft een aantal gekleurde vinyl platen. maar overwegend zijn het toch echt roet zwarte platen. :)

Blijf derhalve maar uitgaan van het "zwarte goud" alhoewel die gekleurde rakkers ook zeer goed klinken. ;)