Jump to content

Paradigm reference studio 60


Francois
 Share

Recommended Posts

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben opgedaan met de Paradigm reference studio 60 luidspreker.

Afgelopen weekend ben ik op pad geweest om een paar mooie speakers te kopen en heb ik voor het eerst kennis gemaakt met deze Paradigms.

 

In een directe vergelijking met de duurdere B&W 704 (=ruim 200 Euro per speaker) verbaasde de Paradigm mij in grote mate. Het geluid klonk mij mooi vol in de oren, daar waar de B&W wat dof klonk. Ook was het stereobeeld van de Paradigm breder dan bij de B&W speaker. De 703 van B&W heb ik daarna niet eens meer beluisterd, omdat het prijsverschil tov deze Paradigm enorm zou zijn.

Voor de duidelijkheid, de speakers waren aangesloten op een Arcam A-80 versterker met als bron de Arcam cd93. Ik ging aanvankelijk voor B&W, omdat Arcam B&W als ideale partner adviseert.

Voor de volledigheid; mijn huidige speaker de Dali Suite 2.8 SE werd ook door de B&W 704 volledig weggespeeld.

Link to comment
Share on other sites

Gisteravond heb ik ruim 3 uur nonstop in mijn eigen akoestiek naar de Paradigms zitten luisteren. Een groot genot, ergo geen greintje luistermoeheid.

En inderdaad Ruud, ik volg mijn eigen oren en niet wat een ander vindt. Dat neemt niet weg dat ik wel met belangstelling lees wat anderen aan ervaringen hebben opgedaan met deze speaker.

Algemeenheden daarentegen als "iets dat in het begin open klinkt vaak niets kan zijn" neem ik niet serieus.Sorry Joopus. Vel pas een oordeel over een product als je het kent, dus met jouw oren langer hebt beluisterd dan een paar minuten.

Link to comment
Share on other sites

Hoi luitjes,

 

Ook bij negatieve ervaringen van anderen zou ik wel hebben geluisterd Ruud. Ik vind het gewoon leuk om te horen en te lezen hoe anderen ervaren.

 

Ja Maximonster, De Paradigm is wel even een klasse beter dan de Dali Suite 2.8.

Daarmee wil ik niet beweren dat de Dali niet mooi zou zijn, integendeel. Ik heb daar erg veel plezier mee gehad, maar ik wilde een stap vooruit maken.

 

De Paradigm klinkt niet alleen beter in het hoog, met meer bas, en niet te vergeten meer controlle. Het stereobeeld is breder, maar ook dieper dan bij de Dali. En wat ik nooit eerder gehoord heb is hoogteverschil van artiesten op een podium. Ook klinkt het geluid schoner in verhouding tot de Dali. Bij de directe vergelijking leek het alsof er meer ruis zat in de Dali speaker.

 

Echt vergelijken mag je deze luidsprekers eigenlijk niet, want daarvoor is het prijsverschil gewoon te groot.

Maar iedereen die zoekt en in eerste instantie denkt aan B&W zou ik willen aanraden deze Paradigm tenminste eens te gaan beluisteren.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Maximonster,

 

Sorry, ik had je vraag niet volledig beantwoord. Want je vroeg naar mijn bevindingen met de Dali Suite 2.8.

 

Voor de volledigheid moet ik eerst zeggen dat ik de speciale editie van Hobo hifi had. Deze speaker heeft betere interne bekabeling en betere Bi-wire aansluitingen dan de gewone Suite 2.8.

 

Deze Dali klinkt zoals ik al zei erg mooi. In vergelijking met de Dali 606 die ik daarvoor jaren gebruikte, een mooiere bas en verfijnder hoog. Er was meer ruimte, veel meer zelfs, tussen de instrumenten. Al met al een zeer volwassen geluidsbeeld.

In mijn opinie is de Suite 2.8 voor zijn geld een hele mooie speaker.

Hoop hiermee jouw vraag voldoende te hebben beantwoord, zo niet dan hoor ik het wel.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...