Jump to content

Super audio starter

Ocean
 Share

Recommended Posts

Ik heb net de receiver Onkyo TX-SR601E met Infinty Oreus speakerset gekocht, ben nog veel aan het uitproberen, coax of optisch (denk zelf ik coax)een paar kleine vraagjes:

- de receiver zelf vind ik dat de volume best hard (ongeveer 50) moet zetten voor goed geluid, voorheen met ander versterker was bij 20 al veel te hard. Is dit normaal of heb ik misschien iets niet goed ingesteld.

- Wat is nou de beste instelling bij de receiver om muziek te luisteren en bij films te kijken. Staat het misschien ergens op een site met de beste mogelijkheden? cool.gifcool.gifcool.gifcool.gif

Kan het zijn dat de volume anders wordt gemeten bij je nieuwe Onkyo ?

Vaak wordt gebruik gemaakt van een aflopende schaal die terugloopt van -120 tot 0 en waarbij -120 het zachtste is en 0 het hardst. Zo zit je bij 50 idd nog niet aan het volle vermogen. Wellicht dat je 'oude' versterker opliep van bv 0 naar 40 oid.

De beste instellingen kun je volgens mij het beste uit de handleiding van de Onkyo halen. Zo wordt je daarin stap voor stap uitgelegd hoe het werkt en wat de beste opstelling en instelling is / zijn.

Als je de keuze hebt tussen optisch en coax, dan zou ik voor coax gaan. (ik neem aan van je DVD speler naar je versterker). Bij optisch is er een extra schakeling nodig om van het stroompje weer licht te maken en weer andersom in de versterker.

Echter het is een zeer klein verschil en je zal als je naar de Matrix gaat kijken en hem flink hard zet, vast wel geen verschil horen.

Overigens als je een CD speler aan wil sluiten op je versterken, dan zou ik deze nog met ouderwetse tulp kabels aansluiten.

In principe kun je er van uitgaan dat de DA converters (om van het digitale CD signaal weer een analoog signaal te maken) in de CD spelers beter zullen zijn dan die van je versterker. Een voorbehoud is hier wel te maken want dit gaat niet altijd op en is afhanklijk van de kwaliteit van de spullen.

In geval van een super audio CD speler, die zal je altijd moeten aansluiten met losse tulp kabels (interlinks ook wel genoemd). Deze kun je nl. niet anders aansluiten dan met interlinks.

Let wel dat je voor multi chanel SACD playback 3 setjes interlink nodig hebt (3 x 2 kanalen). Bij een dure kabelkeuze kan dit aardig oplopen.

In ieder geval suc6 met aansluiten en proberen. :)

- de receiver zelf vind ik dat de volume best hard (ongeveer 50) moet zetten voor goed geluid, voorheen met ander versterker was bij 20 al veel te hard. Is dit normaal of heb ik misschien iets niet goed ingesteld.

QUOTE]Dat is inderdaad normaal!!Mijn buurman heeft de zelfde!!Je kan hem ook doordraaien naar 90 of meer zelfs!!