tim k Posted 12 november 2005 Report Share Posted 12 november 2005 Hoi Mensen, Ik ben nu voor het eerst op dit forum. Ik weet zelf nauwelijks iets van audio-apparatuur. En dat is ook de reden waarom ik hier aanklop. Ik ben in het bezit van de volgende set: Marantz stereophonic tuner, Model 104 Marantz control stereo console, Model 3200 Marantz power stereo amplifier, Model 140 2x Bose 301 type III speakers Ik heb hierbij de volgende problemen: ten eerste is de bekende mooie blauwe displaykleur vervaagd. De lampjes zijn kapot of bijna kapot. Waarschijnlijk kunnen die vervangen worden (neem ik aan). ten tweede is er iets mis met het geluid en met name de linkerkant. Of een van de twee bose speakers is beschadigd, of er is storing op een uitgang, of de kabels zijn niet goed, of er is iets mis met de versterker.... ten derde weet ik eigenlijk niet of deze speakers wel de meest geschikte zijn voor de marantz set en zo niet welke ik dan zou moeten nemen? misschien kan iemand daar iets over zeggen. Ik heb er in ieder geval geen verstand van en ik zou graag willen weten of er iemand is in of nabij eindhoven die mij van advies kan dienen of er eens naar zou willen kijken c.q. repareren. Ik heb echter niet veel geld (student), vandaar dat ik niet de eerste de beste audiozaak in stap met de vraag: maak maar! Ik hoop dat er iemand op dit forum een hobbyist is die mij kan helpen of anders een goedkoop adresje weet waar ze mij kunnen helpen. In ieder geval bedankt voor uw aandacht en nog een prettig weekend. U kunt mij ook telefonisch bereiken (0618079581) of per e-mail (tim@huizedewitte.nl) groeten, Tim Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 13 november 2005 Report Share Posted 13 november 2005 Hallo Tim Met alle respect maar bose is hear ongeveer hetzelfde als vloeken in de kerk. Met bose is er altijd iets mis met het geluid en zeker met de prijs die je er voor moet betalen. Wat je zou kunnen doen is een speakerwissel dus de linker bose verwisselen met de rechter bose dan weet je in iedergeval of het aan de luisprekers ligt of niet. Controleer ook of de bekabeling nog goed (vast)is aangesloten. Verwissel eventueel ook de kabel van plaats. Bied dit geen oplossing dan zal je het waarschijnlijk in de versterker moeten zoeken. Als advies zou ik aanraden om zeker naar andere luidsprekers te gaan luisteren. m.vr.grtjzz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 november 2005 Report Share Posted 13 november 2005 Als je geen geld hebt, zijn die Bose nog niet eens zo slecht. Je kunt ze makkelijk zelf beter maken, mits er geen tweeter defect is. Als je de bas/mid units vervangt door Monacor SP-90 en de interne bedrading opnieuw legt met dikkere speakerkabel, knapt je 301 vanzelf op. Eventueel kun je ook nog een betere condensator voor de tweeters zetten, want dat is het enige filteronderdeel dat erin zit. De Marantzen zijn al tamelijk ouwe beestjes. De kans is tamelijk groot dat er wat elko's droog zijn. Als dat niet gelijkmatig is gebeurd, zal 1 kanaal het minder kunnen doen dan het andere. Elko's zijn een dure hobby. Als je geen emotionele band met je versterker hebt en budgetair ook nog eens beperkt, dan lijkt het mij verstandiger een wat nieuwe 2de handsje aan te schaffen. Doe het spul iig niet weg. Het is leuk vintage spul dat niet verkeerd klinkt. Ooit zul je tijd en geld hebben om ze weer in oude glorie te laten herleven Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 13 november 2005 Report Share Posted 13 november 2005 Gegroet, Van de Bose 301 verteren de foamranden (schuimrubber ophangranden van de conus) na verloop van tijd. Deze dienen vervangen te worden. Ik heb (nog) wel een reparatiesetje liggen, mail mij dan even. Je dient de fronten er even af te halen om het goed te kunen zien. Verder denk ik niet dat hier mensen uit liefdadigheid spullen gaan repareren, de techneuten worden denk ik van alle kanten, ook door bekenden, gevraagd voor allerlei karweitjes. Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts