Jump to content

Hear luister- en test cd


Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Misschien is het niet zo verstandig om daar al te gedatailleerd op in te gaan. Het is veel moeilijker om aan te geven dat iets goed is dan om aan te geven dat iets niet goed is. Als ik bijvoorbeeld op een aspect ga luisteren, dan ben ik heel anders bezig dan wanneer ik gewoon naar een stuk muziek luister, met als gevolg dat ik wel eens tot een heel andere oordeel kan komen. Je kunt wat mij betreft de verschillende aspecten van weergave nu eenmaal niet los van elkaar zien.

 

Eigenlijk zou je een verzameling stukken moeten hebben die boven elke twijfel verheven zijn en die gebruiken. Klinkt er dan iets niet goed, dan kun je gaan zoeken naar het waarom en proberen dat te benoemen. En daar kan een varieteit aan heel goede opnames een erg belangrijk hulpmiddel bij zijn.

Link to comment
Share on other sites

Misschien is het niet zo verstandig om daar al te gedatailleerd op in te gaan. Het is veel moeilijker om aan te geven dat iets goed is dan om aan te geven dat iets niet goed is. Als ik bijvoorbeeld op een aspect ga luisteren, dan ben ik heel anders bezig dan wanneer ik gewoon naar een stuk muziek luister, met als gevolg dat ik wel eens tot een heel andere oordeel kan komen. Je kunt wat mij betreft de verschillende aspecten van weergave nu eenmaal niet los van elkaar zien.

 

Eigenlijk zou je een verzameling stukken moeten hebben die boven elke twijfel verheven zijn en die gebruiken. Klinkt er dan iets niet goed, dan kun je gaan zoeken naar het waarom en proberen dat te benoemen. En daar kan een varieteit aan heel goede opnames een erg belangrijk hulpmiddel bij zijn.

gedetailleerd joboton. :D:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja, het is nogal betrekkelijk. Wat is nu een goede opname en wat niet? Vaak ervaak ik het dat echt goed gemaakte opnamen ook op een wat mindere set toch goed klinken, ze maskeren min of meer de gebreken van de set (tot opzekere hoogte dan). Slechte opnamen klinken op een goede set juist meestal dubbel zo slecht.

 

Wat wel een goede test voor midden en hoog is een echt goede sopraan en dan ook een echte en niet een opgerekte mezzo sopraan waarvan er veel meer zijn.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Misschien is het niet zo verstandig om daar al te gedatailleerd op in te gaan. Het is veel moeilijker om aan te geven dat iets goed is dan om aan te geven dat iets niet goed is. Als ik bijvoorbeeld op een aspect ga luisteren, dan ben ik heel anders bezig dan wanneer ik gewoon naar een stuk muziek luister, met als gevolg dat ik wel eens tot een heel andere oordeel kan komen. Je kunt wat mij betreft de verschillende aspecten van weergave nu eenmaal niet los van elkaar zien.

 

Eigenlijk zou je een verzameling stukken moeten hebben die boven elke twijfel verheven zijn en die gebruiken. Klinkt er dan iets niet goed, dan kun je gaan zoeken naar het waarom en proberen dat te benoemen. En daar kan een varieteit aan heel goede opnames een erg belangrijk hulpmiddel bij zijn.

gedetailleerd joboton. :D:lol::lol:

flauw h

Link to comment
Share on other sites

GEEN SOPRAANTJES AUB :o  :(

 

(uitleg staat in het topic "Vleugels van Steen")

:lol::lol::lol:

 

Ja ja, sopraantjes zagen een versterker/mid/tweeter dwars doormidden als het niet goed is.

 

B)

Als ik een vrouw had met een dergelijke stem, zou ik 'r op slag verzuipen :blink:

En er zijn al zo weinig echte sopranen :blink::(

Link to comment
Share on other sites

Er zijn weinig dingen in de audio die mij echt bezighouden, waar ik echt wakker van kan liggen zogezegd. Maar 1 ding wil ik wel eens opgehelderd zien en dat is of er leven is boven de 20 kHz. We zijn nu lekker bezig met een cd, dus dat zal niet echt gaan. Is het geen leuk idee om een DVD-Audio te maken (of een DVD-Video, hoewel die beperkt is tot 48 kHz) met daarop "materiaal" om once-and-for-all uit te maken of we supersonisch kunnen "horen". Het is natuurlijk moeilijker om aan muziekfragmenten te komen, maar technische signalen kan wel.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Voor de uitwisseling van samples stel ik voor om een loss-less aanpak te volgen. Mijn voorkeur gaat uit naar Monkey's audio 3.99. Scheelt zo'n 40 procent aan data opslag ruimte. En werkelijk het beste "out there, as far as I know". Die mp3's hebben een averechts effect.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Er zijn weinig dingen in de audio die mij echt bezighouden, waar ik echt wakker van kan  liggen zogezegd. Maar 1 ding wil ik wel eens opgehelderd zien en dat is of er leven is boven de 20 kHz. We zijn nu lekker bezig met een cd, dus dat zal niet echt gaan. Is het geen leuk idee om een DVD-Audio te maken (of een DVD-Video, hoewel die beperkt is tot 48 kHz) met daarop "materiaal" om once-and-for-all uit te maken of we supersonisch kunnen "horen". Het is natuurlijk moeilijker om aan muziekfragmenten te komen, maar technische signalen kan wel.

 

Groet,

Jacco

Jacco,

 

Er bestaat een verschil tussen "horen" en "waarnemen". Dat zou je eigenlijk ook moeten weten. Fysiek horen doen we tot 20kHz (gemakshalve aangenomen, omdat we in de praktijk die waarde niet halen).

Waarnemen doe je met meer dan alleen je oren. Zelfs je huid en botten doen mee bij de muziekwaarneming. Juist die zintuigen spelen mee als het er op aan komt boven de 20kHz waar te nemen. Blijkbaar is de mens op eoa manier toch gevoelig voor dergelijke trillingen.

 

Het is wel zo dat de ene persoon dit beter kan dan de andere (er dus gevoeliger voor is) en dat je met training dit ook nog enigszins kunt ontwikkelen als je weet waar je op moet letten.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Er zijn weinig dingen in de audio die mij echt bezighouden, waar ik echt wakker van kan  liggen zogezegd. Maar 1 ding wil ik wel eens opgehelderd zien en dat is of er leven is boven de 20 kHz. We zijn nu lekker bezig met een cd, dus dat zal niet echt gaan. Is het geen leuk idee om een DVD-Audio te maken (of een DVD-Video, hoewel die beperkt is tot 48 kHz) met daarop "materiaal" om once-and-for-all uit te maken of we supersonisch kunnen "horen". Het is natuurlijk moeilijker om aan muziekfragmenten te komen, maar technische signalen kan wel.

 

Groet,

Jacco

Jacco,

 

Er bestaat een verschil tussen "horen" en "waarnemen". Dat zou je eigenlijk ook moeten weten. Fysiek horen doen we tot 20kHz (gemakshalve aangenomen, omdat we in de praktijk die waarde niet halen).

Waarnemen doe je met meer dan alleen je oren. Zelfs je huid en botten doen mee bij de muziekwaarneming. Juist die zintuigen spelen mee als het er op aan komt boven de 20kHz waar te nemen. Blijkbaar is de mens op eoa manier toch gevoelig voor dergelijke trillingen.

 

Het is wel zo dat de ene persoon dit beter kan dan de andere (er dus gevoeliger voor is) en dat je met training dit ook nog enigszins kunt ontwikkelen als je weet waar je op moet letten.

 

:)

Jazeker, dat bedoel ik ook. Waarnemen en horen zijn voor mij 2 verschillende dingen. Ik wil het breder plaatsen en (vooral) ook het waarneembare effect in ogenschouw nemen. Daarom heb ik "horen" tussen aanhalingstekens gezet, bewust. Ik ben mij terdege bewust van het feit dat we niet kunnen horen met de oren boven de 20 kHz, maar dat we op een andere wijze toch bewust kunnen zijn van activiteit in het supersonische. Ik zou zo graag een test willen ontwikkelen voor deze these. Of voor de antithese... Ik weet alleen nog niet hoe.

 

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj
Link to comment
Share on other sites

Ik hoop er het beste van.

Zoiets moet je niet al te ingewikkeld / complex maken, gewoon een aantal interessante stukken muziek pakken die een aantal van de gewenste aspecten bezitten. Probeer gewoon een leuk gevarieerd "radioprogramma" te maken. Focus niet al te veel op de "perfecte opnames" (zoals helaas wel gedaan wordt bij de eerder genoemde Chesky cd).

 

Hier een aftrap van vele manen geleden: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=4998

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp je heel goed Beunky maar wat jij hier aanhaalt is een CD voor persoonlijk gebruik. Het gaat hier nou juist om een CD voor algemeen gebruik.

 

Als we de CD-spelervergelijking hadden willen doen en we hadden nog moeten zoeken naar fragmenten dan waren we er niet eens aan toe gekoemen om twee spelers te vergelijken en was achteraf alle kritiek gegaan naar de fragmenten die uiteindelijk wel gedraaid werden.

Het was bovendien zo dat al na 1 x de lange versie men bij de tweede korte al meer moeite moest doen om de concentratie te bewaren.

Hadden we nog moeten zoeken naar muziek dan was de luistersessie 12 keer zo lang geworden en had zeker tot niets geleid.

Wel een andere vraag komt naar voren: hoeveel gewicht moet je toekennen aan de uitslag/"gemiddelde" mening van een luisterpanel???

 

Heel weinig in je individuele geval, maar vergeet niet dat het omgekeerde ook dubbel en dwars geldt: wat heeft "men"in zijn algemeenheid aan de mening van 1 luisteraar ;)

Tsja, het is een futiele hobby :unsure:

Toch hoorde ik de verschillen beter toen er alleen met de NS en JK gespeeld werd. De karakters kwamen tijdens het draaien van gewone muziek veel beter over.

 

Dat ligt waarschijnlijk aan mij, ik kan n.l. slecht tegen A-B vergelijkingen. En zeker in de zin zoals dat afgelopen zaterdag gebeurde.

 

Ik zou de fragmenten dan ook zeker niet te kort maken. Bovendien moet de muziek het aanhoren waard zijn.

 

Ik heb gisteravond samen met jerry die Chesky Cd doorgelopen. Over het algemeen begrijp je heel snel wat wordt bedoeld. Er staan echter ook enkele stukken op die voor mij kwa muziek niet hoeven.

 

Audiofiel gezien een snelle manier om apparatuur te vergelijken. Ik wil tijdens zo'n vergelijk echter ook wel graag "doorluisterbare" muziek horen. En niet alleen audiofiel gepingel.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Zo heeft Ruud Jonker voor Array 'n keer 'n CD samengesteld met verschillende muziek erop. Ik gebruik deze vaak om een eerste indruk van een set te krijgen.

 

Het voordeel van deze CD is dat Ruud bij elk nummer wat kreten erbij heeft geschreven.

 

Hij zou m.i. heel goed als vergelijkings CD kunnen dienen.

Speedy Andr

Link to comment
Share on other sites

Zo heeft Ruud Jonker voor Array 'n keer 'n CD samengesteld met verschillende muziek erop. Ik gebruik deze vaak om een eerste indruk van een set te krijgen.

 

Het voordeel van deze CD is dat Ruud bij elk nummer wat kreten erbij heeft geschreven.

 

Hij zou m.i. heel goed als vergelijkings CD kunnen dienen.

Speedy Andr

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...