Jump to content

Meting aan mijn draaitafel.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Dat informatie overgedragen kan worden, maar dat er een grens is aan de hoeveelheid ervan. Dat wordt bepaald door de bandbreedte en ruisniveau.

Wat betreft die bandbreedte is de Nyquist frequentie van belang (fs/2) en het ruisniveau bepaalt de SNR.

;)

Groet,

Jacco

Hmm weinig antwoord op Werners vraag. Volgens mij bedoeld Werner toch iets anders te vragen Jacco.

Al verdeeld een digitaal systeem de resolutie in 8 stapjes, lineair blijft het mits goed gedithered.

Ook zonder dither blijft het lineair hoor :P Dither maakt alleen maar de quantiseringsruis, die een harmonische structuur heeft, wit. Eigenlijk zou het beter zijn om van quantisringsvervorming te spreken ipv quantiseringsruis, wat sommigen overigens ook doen.

;)

Beste Jacco,

Misschien doe je er verstandig aan om persoonlijke aantijgingen en technische ontboezemingen niet in een 1 adem tegelijk te noemen. Houdt de discussie wat helderder.

Maar doe eens een simpel proefje. Synthetiseer eens sinus van zeg 1kHz @ 48 kHz en quantiseer hem op 8 bits. Neem er nu nu een FFT van en zie. Voeg nu + en - 1 LSB driehoekig verdeelde ruis toe aan het signaal voordat je het quantiseerd en zie nog eens.

Is nu de resolutie verhoogd? Is nu de quantiser meer lineair? Nee, alleen de harmonische structuur is ruis geworden wat gehoormatig aanzienlijk minder hinderlijk is. Alleen omdat die 1 kHz bij fs = 48 kHz zwaar is oversampled kun je zeggen dat de quantisiser gelineairiseerd wordt door dither maar daar krijg je dan wel ruis voor terug. Voor niets gaat alleen de zon op.

Misschien snap ik er dan wel geen ene donder van, jij blijft teveel in je theoretisch ivoren torentje zitten.

Gut het lijkt wel kookkunst.

;)

Beste Jacco,

Lees nog eens goed wat ik schreef:

........

Voeg nu + en - 1 LSB driehoekig verdeelde ruis toe aan het signaal voordat je het quantiseerd en zie nog eens.

Dither na de quantisiser toevoegen heeft geen nuttig effect, daar zijn we het over eens.

;)

Beste Jacco,

Lees nog eens goed wat ik schreef:

........

Voeg nu + en - 1 LSB driehoekig verdeelde ruis toe aan het signaal voordat je het quantiseerd en zie nog eens.

Dither na de quantisiser toevoegen heeft geen nuttig effect, daar zijn we het over eens.

;)

Sorry Pjotr,

Ik las er in de gauwigheid overheen. Maar dan wordt:

"Is nu de resolutie verhoogd? Is nu de quantiser meer lineair? Nee," Ik neem aan dat die "Nee" slaat op de eerste uitspraak, want de resolutie is zelfs gedaald. Maar de quantiser (of het proces van kwantiseren en dus inclusief ruistoevoeger) is wel degelijk lineair geworden. Daarom is ditheren zo belangrijk, het voorkomt dat je heel veel bits nodig hebt om informatie over te dragen.

Groet,

Jacco

Dus hoeveel samples moet ik volgens jou in ogenschouw nemen?

Minder dan oneindig, want de praktijk wijst uit dat dithering ook werkt,

zelfs met echte signalen.

Vorige week nog een stuk muziek tot 8 bit gereduceerd, met en zonder dither.

Zonder klonk bar slecht. Met klonk als een cassettedeck met teveel ruis.

Ik heb hier ook (een foto van) een aangename dame. Zelfs gereduceerd tot 4 armetierige bitten, maar dan wel met een noiseshaper die haar op het lijf geschreven is (in VHDL), is ze het aanschouwen waard.

Beste Jacco,

Als je quantiseert krijg je een foute waarde door de afrondingsfout. Die afrondingsfout is harmonisch tov het signaal. Wat gebeurt er nu met die afrondingsfout als je dither toevoegt bij 1 sample en wat geintegreerd over meerdere samples?

;)

Beste Jacco,

Als je quantiseert krijg je een foute waarde door de afrondingsfout. Die afrondingsfout is harmonisch tov het signaal. Wat gebeurt er nu met die afrondingsfout als je dither toevoegt bij 1 sample en wat geintegreerd over meerdere samples?

;)

De vraag is geintegreerd over hoeveel samples? En juist die waarde? Deze vraag is al eerder aan bod gekomen.

Ik ben graag specifiek en kan daardoor zeurderig overkomen, maar ik denk dat het bezigen als nietszeggende grootheden als "genoeg samples" of "meerdere samples" tot niets leidt. Het maakt de verwarring des te groter!

Groet,

Jacco

Tja, komt idd nogal zeurderig over want het lijkt er op dat je scherpslijpen wilt over iets wat wiskundig er wel toe doet maar niet over het inzicht wat er aan vooraf gaat.

B.t.w. wat doe je als je een FFT bepaalt? Neem je toch ook een bepaalde lengte in ogenschouw ... :rolleyes: En wat doen je oren met al die samples. Even terug naar de aarde... 1 sample is geen sample nietwaar?

Het heeft niet veel meer met draaitafels te maken maar wel alles met waarom dithering werkt. Of dat nu een 1 dimensionale audiostream is of een 2 dimensionaal visueel beeld doet er eigenlijk niet zo veel toe.

;)