dekkersj Posted 9 oktober 2005 Report Share Posted 9 oktober 2005 ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Doodnormaal. De pieken op 50, 100, 200, ... Hz zijn doorbraak van de netspanning (brom). Boven 3kHz een boel harmonische vervorming. Inherent aan het afspelen van LPs door de talloze fouten die de arm en het cantilever maken t.o.v. wat er eigenlijk nodig is. Het enige mysterie is die piek op 28Hz. Waarschijnlijk een harmonische van de arm-element resonantie. Er zit inderdaad ook een piek op 14Hz, als je goed kijkt. De hele bult in het laag heb je dankzij de RIAA-correctie die een versterking van 20dB bij 20Hz vergt. Niet zo goed voor de signaal-ruisverhouding daar ;-) Laat ons de kanaalscheiding eens zien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 En een beduidende piek op iets van rond 7 Hz wat de werkelijke arm resonantie is. Klopt ook wel gezien de ruisafval onder de 7 Hz. Overigens let bij dit soort metingen er op dat de interlinks naar je PC uit de buurt van het netsnoer ervan blijft. Die interlink kan behoorlijk wat 50 Hz harmonische herrie van het PC-netsnoer oppikken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Kun je met hoge frequentieresolutie inzoomen op een frequentiegebied van 2900 tot 3100 Hz (zoom FFT)? Zoals je nu al ziet is er rond de component bij 3000 Hz nogal wat rommel aanwezig Uhh Ravon, wat voor rommel dan? Zie alleen wat harmonischen die vrij logisch zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Kun je met hoge frequentieresolutie inzoomen op een frequentiegebied van 2900 tot 3100 Hz (zoom FFT)? Zoals je nu al ziet is er rond de component bij 3000 Hz nogal wat rommel aanwezig Uhh Ravon, wat voor rommel dan? Zie alleen wat harmonischen die vrij logisch zijn. Het gaat mij nu even om het gebiedje rond 3000 Hz, niet om de harmonischen van de testtoon die overigens ruimschoots buiten dit gebied vallen. Die testtoon wordt op allerlei manieren gemoduleerd (armresonantie, koppelvariaties, slippende riem, excentrisch gat in de testplaat, etc,) en dat zie je in dat kleine frequentiegebiedje gebeuren. Althans, als je weet waar je naar moet kijken. Beste Ravon, Kun je dat wat nader uitleggen. Ik kan met de beste wil van de wereld die effecten die je noemt daar niet uit halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 De verbreding onderaan de 3kHz piek. De kleine piekjes daarin ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Hallo Jacco, Welke windowing functie heb je voor de FFT's toegepast? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Hallo Jacco, Welke windowing functie heb je voor de FFT's toegepast? Oh ja, dat is ook een belangrijke parameter. De Hanning window gebruik doorgaans. Groet, Jacco Ok, is wel belangrijk. Vaak wordt een Blackman-Harris gebruikt omdat ie lekker smal is op lage niveau's. Die heeft dips en pieken naast de hoofdnaald en dat wordt nog wel eens mis geinterpretreteerd. Jouw eerste plaatje zou dus net zo goed artefacten van de windowing kunnen laten zien ipv het signaal zelf bij een BH window. Hier een AP app.note waarin eea nog eens aan de orde komt met een mooi plaatje van de windowing effecten: fig. 14. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Het lijkt erop dat die 0.55 Hz additief een effect is van een kromme plaat. De naald wordt door verticale bolling van de plaat verplaatst waardoor de DC instelling van de amp verloopt. Blijkbaar zit er geen subsonic schakeling in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Jacco, Volgens mij laat jij matlab los op de hele set data, waar Ravon een 'running-average' op een bepaalde grootte subset (bv 0.1 seconde) loslaat. Daardoor blijven bij hem pieken staan die jij uitmiddelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Inderdaad, middelen na het omrekenen naar het spectrum is wat de oren (beter: hersenen) doen. En Ravon's (en mijn) analyzers ook. Het fourieren van de hele set doet dat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Je gebruikt bij overlapped fourier transform de autocorrelatiefunctie van het signaal in je voordeel, wat je bij een normale fft niet doet. Bij mijn analyzer zat een hele leerzame manual die uitlegt hoe je met het middelen van spectra signalen van onder de ruisvloer plukt die een normale fft geeft. edit: een quote hieruit voor Ravon: Regardless of the type of signal processing which is to be performed, it is good practice to first observe the raw data signal in the time domain. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Als ik met een resolutie van 1/20 Hz meet, heb ik een datablok van 20 seconden nodig. Die meettijd is exclusief eventuele middelingen die door overlap natuurlijk nog in elkaar geschoven worden. Daarom kan ik mijn geposte metingen moeilijk beschouwen als "running average". Overlap kan dan nog steeds flinke winst geven. Er zijn heel wat blokken van 20 seconden uit een 30 seconden set te halen. Kun je wat details geven over de analyzer (type / specs / link)? Zonder dat zit ik natuurlijk ook maar wat te gokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Ik gebruik een CSI vibration analyzer, type 2120. Zal je wellicht niet bekend in de oren klinken, het is een draagbaar instrument. 16 bit A/D, gaat van bijna DC tot 80 kHz realtime tot 20 kHz. DFT, zoom DFT en scoop. Heeft een hoop truukjes aan boord voor triggering en middeling en er zit een heel goede digitale AM detector in. Mogelijkheid tot laden van extra $$$$ software voor bijvoorbeeld analyse van transi Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Hoho, leg me geen woorden in de mond - ik kan op het blote oog die addtieve component vinden maar geen fm uitsluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Lijkt me zeer goed mogelijk dat er een fm component is. Als de plaat omhoog komt wordt de arm effectief korter (L' = L cos(phi)) waar phi bij benadering arcsin(h) is met h de hoogteverandering. Door deze verandering van armlengte treedt door het Doppler effect een frequentiemodulatie op: d(lamda)/lambda = v/c. c is de inmiddels beruchte 2 * pi * 0.55 radialen per seconde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Voor kanaalscheiding kun je de HFN testplaat gebruiken. Dan krijg je plaatjes zoals dit (Denon DL-103, 120 euro ;-) : Als de overspraak L -> R, R->L asymmetrisch is moet je eens nagaan of het element wel recht in de groef staat (azimuth). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Nu we toch bezig zijn: een oud en goedkoop MM-element met een recente maar niet-originele vervangnaald: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Jazeker, en bovendien laat het zien dat mijn stroboscoop nog gelijk heeft: het plateau draait te langzaam. Zo'n 1.5 % kennelijk. Ik ben zo blij als een klein kind! Groet, Jacco Ja zo'n scroboscoop is toch wel een erg fraaie demodulator voor weinig geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Jazeker, en bovendien laat het zien dat mijn stroboscoop nog gelijk heeft: het plateau draait te langzaam. Zo'n 1.5 % kennelijk. Ik ben zo blij als een klein kind! Groet, Jacco Ja zo'n scroboscoop is toch wel een erg fraaie demodulator voor weinig geld. Beste Pjotr, Tja , dom van mij ik heb nl een Nakamichi Audio Analyzer aangeschaft met testplaten om de snelheid exact te kunnen meten. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Beste Pjotr, Tja , dom van mij ik heb nl een Nakamichi Audio Analyzer aangeschaft met testplaten om de snelheid exact te kunnen meten. MvG, Haudio Je wilt toch helemaal niet weten hoe snel een draaitafel loopt, alleen of ie goed loopt en dan is zo'n stroboscoop een wonder van techniek. Voor het geld van die nakkamukkie had je ook lekker uit eten kunnen gaan Maar zonder gekheid, is dat nog zo'n nakkamukkie T-100 met van die neon bargraphs? Dat is wel een verdraaid handig ding. Ook bijzonder handig om tapedecks af te regelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Beste Pjotr, Tja , dom van mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 20 oktober 2005 Report Share Posted 20 oktober 2005 Waarom zou in een analoog systeem de resolutie worden bepaald door de S/N ratio? Waardoor wordt de resolutie dan wel bepaald bij analoog? En zijn bij digitaal je 2048 stapjes echt wel de limiet? Denk hier eens goed over na. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 oktober 2005 Report Share Posted 20 oktober 2005 Ja zo'n scroboscoop is toch wel een erg fraaie demodulator voor weinig geld. Nou heb je me toch nieuwsgierig gemaakt . Lach je nou om onze doorgeschoten maar volstrekt onschuldige mierenneukerij of ontwaar ik bij jou een schaapachtig lachje omdat je er geen moer van begrijpt? Of is het een schaterlach omdat jij denkt dat wij er geen moer van begrijpen? Geen van 3-en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 oktober 2005 Report Share Posted 20 oktober 2005 Al heeft die niet het laatste woord, je zou op zijn minst eens bij Shannon kunnen beginnen............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts