Jump to content

peerless subwoefer.

mordante
 Share

Recommended Posts

Ik zit nog altijd te broeden op het plan om een keer een subwoofer zelf te bouwen, eerst zat ik te denken aan Adire, daarna aan Visaton maar die laaste is niet geschikt voor een gesloten kast. Dus ben ik nu bij Peerless aangekomen en dan et namen deze 2 modellen.

Heeft iemand ervarin met deze modellen en zo ja hoe waren deze?

Dan nog een vraag ik had ergens gelezen dat als je een kast bouwd en deze vult met een een dempings materiaal dat je kast dan minder groot hoeft te zijn klopt dit? Onger 0.75 keer zo groot.

Dit wvraag ik omdat de kast anders wel erg groot wordt want met de 308/8 met stuffing heb ik (excel) berekend dat eem kast van 90 liter goed is. Klopt dit?

En is een groter de 308 tov 269 altijd beter of niet, had laatst in een artiekel gelezen dat voor huiskamer gebruik een 10" al groot zat is maar zeelf zat ik toch meer aan de 12" (308) te denken.

En ik wil hier de Hypex DS 2.0 bij gaan gebruiken heeft iemand met deze ervaring?

Dan de belangrijkste vraag, ik ben zelf nog wat huivering om aan de "project" geld uit te geven want ik weet niet of het mij wel zou bevallen een sub en zo niet dan heb iik toch veel geld uitgegeven.

Als het doorgaat wil ik het liefst met een high-pass filter werken wat zijn hier de mogelijkheden? Is actief of passief beter wat is er op de markt wat kost het etc etc. help me pls :rolleyes:

Een sterk gedempte kast "vergroot" het volume, echter het door jouw gegeven getal is tamelijk positief. De XLS en XXLS modellen zijn ontworpen om samen met een passieve radiator in een zo'n klein mogelijk kastje te gooien. De 830845 uit de XXLS reeks is speciaal voor een gesloten kast bedoeld. In dat geval haal je ca. 35 Hz -3 dB in ~85 liter. Lang niet zo indrukwekkend vergeleken met een BR afstemming van de 830847 met bijbehorende PR wat in 33 liter makkelijk ~25 Hz kan halen.

Je zou in de gesloten kast het laag wat kunnen corrigeren met een Linkwitz Transform, helaas heb je daar behoorlijk wat versterkervermogen voor nodig.

Wat betreft de Hypex zoals ik al vaker vermeld heb de nieuwe UCD techniek van philips is in deze modules verwerkt wat in mijn ogen bovengemiddeld goede versterkers zijn in het laag. Daarnaast hebben deze modules actieve filtering om de low-pass en fase in te stellen.

De woofers zijn vnl. bedoeld om veel druk en veel laag uit een klein kastje te pompen, met de kwantiteit zit het wel goed (bij lage vervorming). De definitie en de staprespons van deze jongens is daarom ook navenant. In HT en car-audio zijn ze daarom ook tamelijk veel ingezet. Past in mijn ogen minder thuis in een stereo set.

Om een beetje de smaak van deze subs te proeven zou je bij S&Co of speakerland de peerless sub (met XLS12 + slave) eens (thuis) moeten beluisteren. Hier zit het oude model (van zowel woofer als PR als module) in, maar qua performance ontloopt het niet zoveel.

Om gerichter antwoord te kunnen geven (ondermeer alternatieven) zou ik graag weten wat je huidige hoofdluidsprekers zijn. Want een 11" Eton of een 12" Eton per kant bijvoegen actief gefilterd met een UCD400 stereoversterker is in mijn ogen niet te versmaden.

heel even een kort antwoord op de2 vragen, de sub is uitsluitend voor hifi en niet voor cinema gebruik.

Mijn speakers zijn Impulse Aria SE.

En de Peerless units waar ik op doel zijn speciaal voor gesloten systemen. Ze hebben van de 269 en 308 elk 2 modellen 1 voor vented en 1 voor sealed . Het zijn de XXLS waar ik op de doel.

Deze units.

ik gebruik de XXLS12/8 ofwel de 830845 in een 62 ltr kast met de 66% filling voorgeschreven door peerless met een 200 watt subamp en ben hier zeer tevreden over, perfect voor muziek( en beter dan de xls10/slave die het veld heeft moeten ruimen) met een test cd met 20/25/30 hz tonen zijn allen duidelijk waarneembaar en ook voelbaar, mijn fronts zijn scanspeak ultimo met focal tweeters, die zelf tot -3db tot 35 hz gaan , toch voegt de sealed sub echt iets toe

heb nu de XXLS12 83047 besteld en deze komt in een 70 ltr basreflex kast

hierop een 310 w subamp en later de Linkwitz transform om het laag beneden de 30 hz iets op te halen, deze sub wordt voor LFE/film gebruikt

Een "grote" kast is niet echt een probleem waarschijnlijk. Een 100L kast zou ik wel moeten kunnen.

Maar ik ga inderdaad eens vragen of ik een keer bij speaker &Co een sub kan lenen eens kijken hoe dat bevalt.

kijk ook eens op zelfbouwforum.nl

hier is iemand een peerless xxls12/4ohm ofwel de 830844 aan het bouwen in een 47 ltr kast, wil de hypex ds 2.0 gaan gebruiken en een Linkwitz Transform

om een bass boost te geven rond de 20-30 hz

anders is de 83087 in een 96 ltr kast met basreflex afstemming een optie

heb je wel een 250 w subamp nodig

anders de 830845 in 62 ltr sealed kast met een beetje bassboost

haal je ook de 25-30 hz mee en is snel en strak in het laag

om een bass boost te geven rond de 20-30 hz

Is voor 99.99% van de muziek overbodig; slechts voor film kan dit zin hebben. Dan nog moet je luisterruimte het ondersteunen. Wellicht een leuk weetje is dat in vele bioscopen de subwoofers ook niet lager doorlopen dan 30-35 Hz. En die subwoofers klinken dan nog vaak dankzij minder vervorming beter.

anders de 830845 in 62 ltr sealed kast met een beetje bassboost

Dit vind ik denk ik wel de meest intersante oplossing denk ik. Maar hoe kom je bij die 62 liter? Is dat met een fulling? Zelf kwam ik op 85 liter met fulling. daar had ik de excel sheet van deze site bij gebruikt.

De bassboost hoe doe je dat?

Kan ik daar ook deze voor gebruiken? want ik zat ook aan zoiets te denken voor een high-pass fliter voor mijn main speakers.

De mooiste oplossing lijkt mij 2 subs en dan met zo'n hypex amp iets als 2 ucd400 maar dan wordt het wel heel duur.

kijk eens onder de peerless xxls12 830845 op de link die je in je eerste post geeft en dan onder sealed box

bass boost kan dmv een bass boost op de amp, heb bv een detonation dt150 met bb en dat werkt prima, is alleen een classe D amp en deze is wat vermogen betreft niet geheel volgens de specificaties van 200 w/4 ohm, haalt net 162 w /4 ohm

De mooiste oplossing lijkt mij 2 subs.

Even offtopic, excuses, maar de mooiste oplossing is nog altijd de MTX Audio JackHammer T9922. Moest het even kwijt (was vandaag op "pimp my ride'').

Maar nu even serieus; ik zou als ik jou was proberen een afstemming te maken waarbij je geen basboost nodig hebt (onnodige kosten). Als de behuizing 100 L mag zijn dan zijn er vele (goedkope) drivers die in een gesloten box voor muziek laag genoeg komen. Een algemene tip van mij is om verschillende subs die verschillend bereik hebben (tot 35 Hz, tot 20 Hz) te testen voor muziek, zodat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid merkt dat je met een lager doorlopende sub geen enkel voordeel hebt als ie voor muziek wordt gebruikt.

en nog vorderingen met de keuze welke woofer het wordt

mijn 830847 komt voorlopig in een 70 ltr kast

later misschien 96 ltr, heeft dan 3db van 25 hz

de versterker met crossover komt in een losse behuizing

dit om de inregeling ervan makkelijk te maken en zo kan ik de kast dmv een lange

luidsprekerkabel eenvoudig verplaatsen

Beste Mordante,

Uit bovengenmoemde is mij niet duidelijk wat je wilt bereiken,

Wil je zo mooi mogelijk muziek beluisteren, waarbij de sub de onderste regionen aanvult.

Of wil je een apparaat maken dat zo hard & laag mogelijk speelt?

Als het laatste het geval is. Lijkt mij de keuze voor een Peerless woofer prima.

Echter wil je ook muziek spelen, lijkt mij deze keuze minder geschikt.

Om snelheid in het geluid te hebben/houden dient het membraan stijf & LICHT te zijn.

Voordat ik je verder kan adviseren zou ik jou beweeg redenen weten voor jouw keuzes?

Mvg.

Jowan

PS: De Hypex 2.0 is veel beter dan de oudere (o.a. HS200/ 500) types!!

Ik heb reeds meerdere subs staan met deze modules erin.

Momenteel, gebruik de Aluminium woofers van Seas (voor Sub).

Deze Seas woofer is relatief licht stijf. Je kunt hem gerust in een 50 liter kast stoppen.

Ik bouw erg veel & heb al diverse merken/materialen toegepast denk aan:

Vifa, Seas Excel, Thiel Ceramics.

Naast een goede driver is de behuizing van essentieel belang!!

Dat betekend zwaar (massa traag) en stijf bouwen. Hiervoor gebruik ik momenteel

staal. Door de gunstige eigenschappen ervan kan ik klein bouwen (de wanden kunnen

erg dun blijven). Andere erg goedeconstructie materialen zijn: glas & beton.

Mbt. het halen van erg lage frequenties wil ik het volgende kwijt. Indien een systeem

goed 30 (35) Hz. kan weergeven, zul je dit ervaren!!! In de muziek (& film!!) komen

lagere frequenties nagenoeg niet voor. Met name de weergave kwaliteit (bijv. goed

puls gedrag) bepaald hoe je e.e.a. ervaart.

Beste Mordante,

Uit bovengenmoemde is mij niet duidelijk wat je wilt bereiken,

Wil je zo mooi mogelijk muziek beluisteren, waarbij de sub de onderste regionen aanvult.

Of wil je een apparaat maken dat zo hard & laag mogelijk speelt?

Als het laatste het geval is. Lijkt mij de keuze voor een Peerless woofer prima.

Echter wil je ook muziek spelen, lijkt mij deze keuze minder geschikt.

Om snelheid in het geluid te hebben/houden dient het membraan stijf & LICHT te zijn.

Voordat ik je verder kan adviseren zou ik jou beweeg redenen weten voor jouw keuzes?

Mvg.

Jowan

PS: De Hypex 2.0 is veel beter dan de oudere (o.a. HS200/ 500) types!!

Ik heb reeds meerdere subs staan met deze modules erin.

Ik wil de sub puur voor muziek gebruiken en niet voor films.

wil je een keer komen luisteren waar een peerless xxls12 in een gesloten kast voor muziek horen dan mag je wel een keer komen luisteren

bij mij zet de subwoofer echt een beter laag neer dan alleen de ultimos van scanspeak en dat zijn met hun 40 ltr echt geen kleine jongens

Beste Mordante,

Erg sympathiek van Ralf, leuk om ook eens in op een andere manier met elkaar

over de hobby te spreken.

Echter je bent altijd, indien je zelf iets gaat bouwen tenminste 625 eur. aan materiaal

voor een Peerless sub kwijt.

Als je wilt kan ik ook een luistersessie regelen, waarbij je en de Peerless sub kunt

beoordelen, alsook een van mijn ontwerpen.

Mijn belang: Ik bouw al erg lang en ben semi-professioneel bezig. Ik kan je de onderdelen leveren (uiteraard voordeliger / ik hoef geen winkel te bekostigen). Ook kun een kompleet systeem krijgen.

Indien jou voorkeur werkelijke naar deze Peerless gaat is deze voor weinig te koop.

Het is aan jou?

UIteraard wil ik er wel erbij vermelden dat e.e.a. geheel vrijblijvend is. Naast een kleine verdienste vindt het gewoonweg leuk mensen helpen.