Jump to content

Voedingen

PD
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik las laatst dat de nieuwe top geintegreerde versterker van Denon is uitgerust met gereguleerde voedingen voor de eindtrap sturing en voorversterker. Nu mijn vraag..

Wat is het verschil vergeleken de voedingen die doorgaans voor dit doel worden toegepast en een gereguleerde voeding? En wat voor klankmatige eigenschappen heeft dit?

mvg, PD Hogeterp :huh:

Of een gereguleerde voeding nut heeft hangt sterk van het ontwerp af. Geeft soms een strakkere basweergave en minder IM vervorvorming. Bij de vroegere versterkers met enkelzijdige voeding (en uitgangselco) was het welhaast een must om voedingsbrom te voorkomen.

;)

Beste PD,

In gewone mensentaal :D. Een gewone voeding schommelt in principe mee met de netspanning aan de ingang. Kort gezegd is dit de volgorde van de componenten in een ongerguleerde voeding.

230 volt > Trafo >=30 volt AC > Gelijkrichting=42 volt DC > eindtrappen

Als de netspanning aan de ingang schommelt schommelt het secundaire deel achter de trafo mee. In dit geval dus de 42 volt DC.

In geval van regulatie hebben we kortgezegd te maken met een extra schakeling die middels een comperator systeem werkt. Je stopt er een hogere spanning in, maar er komt altijd een gegeven spanning uit omgeacht wat je erin stopt (zolang maar hoger dan de gewenste spanning). Deze schakeling werkt met een referentie spanning. Echt goede regulator met een goede referentie schakeling is in staat ook andere negtaive invloeden uit de voedingsspanning te houden.

Dit is bij eindtrappen een zeer kostbare zaak. De regulatie trap moet namelijk minstens zo krachtig zijn als de eindtrappen zelf. Daarom zijn de Krells zo immens groot.

Een gereguleerde versterkers is in een goed geval ook in staat zijn spanning stabiel te houden bij zakkende impedantie.

Regulatie schakelingen kunnen ook nadelen hebben. Soms kunnen ze juist weer eigen veodingsruis genereren. In de laagvermogen applicatie's zijn de bekende cheap ass 78XX en 79XX goede voobeelden van regulatoren die ruis op de voedingslijn gooien. Daarom zal ik dus ook nooit begrijpen dat die in een ML38 pre zitten!

Groeten,

Bas

Beste PD,

Bij de Denon zit er denk ik een addertje onder het gras. Ze hebben het over "eindtrap sturing" en dat zijn waarschijnlijk de stuurtorren. De werkelijke eindtrap dus niet. Dat kan ik me overigens ook niet voorstellen, want dan kom je aan een gigantische versterker alle Krell.

Groeten,

Bas

In de laagvermogen applicatie's zijn de bekende cheap ass 78XX en 79XX goede voobeelden van regulatoren die ruis op de voedingslijn gooien.

Toch ken ik zelfbouw dac's waar die spanningsregelaars (van NS) extreem goed in werken. Hoe is dat te verklaren? Ik ben mijn eigen (non-oversampling/non-filterend) dac aan het bouwen, heb je suggesties voor spanningsregelaars?

In de laagvermogen applicatie's zijn de bekende cheap ass 78XX en 79XX goede voobeelden van regulatoren die ruis op de voedingslijn gooien.

Toch ken ik zelfbouw dac's waar die spanningsregelaars (van NS) extreem goed in werken. Hoe is dat te verklaren? Ik ben mijn eigen (non-oversampling/filterend) dac aan het bouwen, heb je suggesties voor spanningsregelaars?

Beste reMc,

Ik zeg alleen dat het veel beter kan. meet maar eens aan de voeding en je weet het meteen. Ik prefereer discrete regulator schakelingen, of een jung superregulator schakeling.

Groeten,

Bas

Toch ken ik zelfbouw dac's waar die spanningsregelaars (van NS) extreem goed in werken. Hoe is dat te verklaren? Ik ben mijn eigen (non-oversampling/filterend) dac aan het bouwen, heb je suggesties voor spanningsregelaars?

Beste reMc,

Ik zeg alleen dat het veel beter kan. meet maar eens aan de voeding en je weet het meteen. Ik prefereer discrete regulator schakelingen, of een jung superregulator schakeling.

Groeten,

Bas

Hoi Bas,

Met wat voor spanningsregelaar heb jij goede ervaringen? En wat bedoel je met discrete regulator schakelingen?

Bedankt :)

Stel er bij de Denon nu niet teveel van voor, het is weer het bekende verkoop praatje. Het gaat inderdaad om het spanningsversterker deel dat op een gestabiliseerde voeding draait. Ik heb vroeger een AKAI eindbak gehad (jaren '80) welke dit ook had dus het is niets nieuws!

• 2 weeks later...

En ik maar denken dat ze eindelijk een versterker op de markt brengen met een schakelende voeding maar wat ik er uit begrijp niet dus.

Nieuw is dit in ieder geval niet SONY gebruikte dit al heel lang geleden.

In dvd tv video pc zie je niet anders.

Enige nadeel is dat wanneer zo,n voeding gaat driften (goedkope exemplaren lees PC voedingen) dan heb je een probleem dan gaat de secundaire spanning ongecontroleerd omhoog(oscileren) met alle gevolgen vandien.

Voordelen zijn er naar mijn idee te over kleiner hoger rendement meer vermogen heel stabiel en de rimpel secundair is geen 50 hz meer wat ook weer zijn nadelen kan meebrengen.

Een goede smps is kortsluitvast en gaat in protect en je kan al gebruik maken van een goed buffer aan de primaire zijde eventueel met een step up voeding om zo een nog hoger rendement te verkrijgen.

En geen last van netspanning fluctaties