Jump to content

Audiofiel.....???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Er wordt nogal verschillend over gedacht.

Is het een ernstige afwijking die je niemand gunt, of is het een hobby die je geweldig kunt combineren met het luisteren naar muziek.???

Ik denk het laatste. B)

Maar ik hoor hier nogal andere berichten. <_<

Zeg het maar.....

:confused:

Bullshit...as useall hear.. :)

Ik denk dat iedereen gewoon muziekliefhebbers zijn. De een heeft een bepaald beeld van hoe zijn set moet worden en bepaalde gedachtes erbij. EN of dat diegene nu een kabelboom erachter heeft hangen vaqn de gamma of een compleet siltech boompje DAT ZEGT GEEN REET over diegene als zijnde muziekfanaat.

Mensen die andere betichten van audiofilie zijn de dromers in mijn ogen. Waarom zou je dat in godsnaam doen terwijl je zelf een mooie set hebt staan en er DIK over tevreden bent? Kan maar een ding betekenen afgunst dat die diegene wel de dikste avalon kan neerplanten en jij en ik of wie anders dan ook finacieel gezien endus noemen we diegene audiofiel met zijn overdreven set-up hahaha....is het heus waar denk je? Ik denk dat als ik de kans zou krijgen een dikke avalon [of wat dan ook] wilt hebben doe ik het ook en jij ook en andere ook als ze de kans krijgen .

Om nog maar niet tespreken van audiofielen [zogenaamd] meer als een paar duizend cds bezitten over het algemeen...maar het zijn geen muziekliefhebbers toch? yeah right! :rolleyes:

Nouja zo denk ik erdus over heh ik val niemand aan. Puur mijn gedachte omtrent audiofiel zijn ja of te neen enz ;)

Een audiofiel is iemand die, gemotiveerd door een niet onderbouwde en ondefinieerbare zucht naar verbetering van muziekweergave, doorlopend op zoek is naar oplossingen voor niet bestaande problemen.

Laat nou m'n broer een audiofiel zijn, met een enorme hoeveelheid technische kennis....

Hij lacht zich meestal dood om de onbenullige technische uitleg van de "deskundige" hear.

:D

als je aan al deze dingen voldoet , dan ben je een audiofiel , :)

bron: www.breem.nl

In min of meer willekeurige volgorde een aantal tips voor als je echt wilt meetellen in de High-End HiFi wereld.

Zorg dat je de complete samenstelling van je set uit je hoofd kent. Je moet van al je apparatuur het merk, typenummer, flink wat specificaties en ook de prijs waarvoor je het gekocht hebt (en de adviesprijs, want die was veel hoger) als parate kennis bij de hand hebben.

Je moet zulke gegevens ook gedetailleerd weten van apparatuur die je wel zou willen hebben, maar niet kunt betalen. Je toont daarmee aan dat je een zo goede smaak hebt dat zelfs jij je die niet kunt permitteren.

Je vervangt tenminste eens per twee of drie maanden een component van je apparatuur; -al is het maar een kabeltje- want iedere stilstand is achteruitgang.

Luisterproeven om het effect van een verandering in je set te bepalen doe je altijd alleen. De aanwezigheid van anderen zal je slechts storen in je objectieve oordeelsvorming over het effect van de wijziging. Dit is vooral belangrijk als je voor de verantwoordelijke taak staat dat je er een artikel over moet schrijven voor het vakblad waaraan je verbonden bent.

Als je bijv. twee of meer CD-spelers met elkaar wilt vergelijken doe je dat nooit door ze achtereenvolgens op de zelfde versterker/luidspreker combinatie aan te sluiten. Je kunt van te voren aanvoelen dat de ene speler het veel beter op de ene combinatie doet en de andere speler optimaal is met je andere combinatie  (Een beetje High-Ender heeft toch minstens twee of drie eind-trap/speaker combinaties naast elkaar staan, want met een enkelvoudige set kun je nu eenmaal geen vergelijkingen maken)

Iedere suggestie dat je luisterproeven "blind" zou kunnen doen wijs je hoogstverontwaardigd af. Je laat je toch zeker geen kruisverhoor afnemen?. De gedachte alleen al dat er aan jouw objective oordeelsvorming  getwijfeld zou kunnen worden is al een regelrechte belediging.

Als je internet hebt moet je zo snel mogelijk on line gaan met een homepage die een uitgebreide beschrijving bevat van alle combinaties die je in de loop der tijd in huis gehad hebt, inclusief de aanschafprijs, en wat er allemaal aan mankeerde. Er moeten beslist foto's bij van de set die je nu hebt en links naar de website van elk merk dat je in huis hebt.

Meer informatie hoeft er niet op de website van een High-Ender, want de beschrijving van je huidige set is eigenlijk al voldoende om aan de wereld duidelijk te maken wie je bent.

Lees uitsluitend tijdschriften die over High-End HiFi gaan. Zeg tijdschriften die alleen over elektronica gaan onmiddelijk op, evenals je lidmaatschap van de consumentenbond of zo. Deze begrijpen helemaal niets van High-End, en kunnen je alleen maar op een dwaalspoor brengen.

Als je nog boeken in huis hebt over elementaire elektronica of natuurkunde moet je die onmiddelijk verbranden. (niet weggooien, want dan zouden ze in handen kunnen komen van iemand anders die daardoor zo beinvloed kan worden dat 'ie nooit meer een echte High-Ender kan worden)

High-End Hifi behelst nu eenmaal een groot aantal aspecten waarvoor de gevestigde elektronica-techniek en natuurkunde niet alleen ontoereikend zijn, maar vaak ook een geheel foute voorstelling van zaken geven.

Luister uitsluitend naar adviezen van mensen die een installatie in huis hebben die tenminste gelijk of beter is -in ieder geval duurder- dan die van jou. Mensen met goedkopere spullen wijs je voorzichtig op de tekortkomingen ervan. Zeg in ieder geval nooit dat het "ook wel aardig klinkt" of zoiets, want dan denkt zo iemand dat 'ie zich met jou kan meten.

Als je ooit in contact zou komen met een elektronica-technicus die geen High-Ender is moet je uiterst omzichtig te werk gaan, vooral als zo iemand laat blijken ook wel enige interesse in "zeer goede" geluidsweergave te hebben. Deze mensen zijn er steevast op uit om de meest fundamentele principes van High-End HiFi omver te halen. Ze zullen zonder uitzondering beweren dat alle elektronische verschijnselen in verband met muziekweergave met formules uitgerekend kunnen worden. En dat daaruit dan blijkt dat de verschillen die jij zo nadrukkelijk hoort tussen allerlei kabels en elektronische apparaten, afwezig zijn of pas in het zesde cijfer achter de komma zitten. Met dat laatste kun je nog wel even uit de voeten, want daarmee maak je duidelijk dat jouw oren zo gevoelig en ontwikkeld zijn dat je zulke kleine verschillen duidelijk kunt horen.

Maar als deze "technici" beweren dat er geen enkel verschil kan zijn -en je ook geen argumenten meer kunt verzinnen om dat te bestrijden- dan rest er nog maar

Een audiofiel is iemand die, gemotiveerd door een niet onderbouwde en ondefinieerbare zucht naar verbetering van muziekweergave, doorlopend op zoek is naar oplossingen voor niet bestaande problemen.

Laat nou m'n broer een audiofiel zijn, met een enorme hoeveelheid technische kennis....

Hij lacht zich meestal dood om de onbenullige technische uitleg van de "deskundige" hear.

Zou het... :rolleyes: Wat doet hij dan op foras?!?! :D

Niks, behalve onze onzin lezen..... :)

Oww hij leest dus veel onzin...goh dus ook jou reacties neem ik aan en recensies of zijn die uitgezonderd? :rolleyes:

Wel leuk iemand die hear komt om onzin telezen van jou en mij en van iedereen anders. Vraag me af hoe hij dan aan de wijsheid komt die hij in pacht heeft :) Die pillen wil ik ook wel :D

Oww hij leest dus veel onzin...goh dus ook jou reacties neem ik aan en recensies of zijn die uitgezonderd? :rolleyes:

Wel leuk iemand die hear komt om onzin telezen van jou en mij en van iedereen anders. Vraag me af hoe hij dan aan de wijsheid komt die hij in pacht heeft :) Die pillen wil ik ook wel :D

Anders had ik wel geschreven ... Jullie onzin lezen.... :huh:

De wijsheid in pacht zijn niet mijn woorden.... Daar hebben we hear anderen voor... :rolleyes:

Anders had ik wel geschreven ... Jullie onzin lezen.... :huh:

Nee jij lezen is was tevlug meneer van liempd....met knoppie drukken. EN bovendien als je nu eens een inhoudelijk topic opent gaat mijn intresse vanzelf richting jou berichten. Tot nogtoe is het vermakelijk :D

LOL we gaan weer langselkaar

Ik citeer

Ik heb een hekel aan lulhoeren..maar jou hoor ik graag :rolleyes:;)

Ik durf er tenminste voor uit te komen dat ik lang niet alles weet.

Dat ik mede daarom op dit forum af en toe wat schrijf (meestal serieus), en daar dan ook wel weer leuke en zinnige reacties op terug krijg.

Ik durf er ook voor uit te komen dat ik soms met technisch luisteren bezig ben. Maar ook dat ik meestal gewoon naar muziek luister.

Ik vindt het trouwens belachelijk om te stellen dat mensen met technische kennis niet audiofiel zouden kunnen zijn. Is dat voorbehouden aan dorpsgekken of zo.... :confused:

:)

Dat ik mede daarom op dit forum af en toe wat schrijf (meestal serieus), en daar dan ook wel weer leuke en zinnige reacties op terug krijg.

Ik durf er ook voor uit te komen dat ik soms met technisch luisteren bezig ben. Maar ook dat ik meestal gewoon naar muziek luister.

Ik vindt het trouwens belachelijk om te stellen dat mensen met technische kennis niet audiofiel zouden kunnen zijn. Is dat voorbehouden aan dorpsgekken of zo.... :confused:

Hoevaak ben ik erniet voor uit gekomen en meerdere die dat doen...het probleem is Hans ontken het maar niet dat gebeurt maar al tevaak hear. Is dat als je een siltech durft tekopen je meteen de grond in wordt gemept en wordt bestempeld als zijnde audiofiel. Het hypocriete gedeelte ervan is dat diegene die het hardste kwaken hear. Zijn vaak nunet diegene die al jaren bezig zijn met set te perfectioneren. En dat noem ik hypocriet

Let op ik doel niet op jou hoor. Maar je snapt me hopelijk wel een beetje. :)

Hoevaak ben ik erniet voor uit gekomen en meerdere die dat doen...het probleem is Hans ontken het maar niet dat gebeurt maar al tevaak hear. Is dat als je een siltech durft tekopen je meteen de grond in wordt gemept en wordt bestempeld als zijnde audiofiel. Het hypocriete gedeelte ervan is dat diegene die het hardste kwaken hear. Zijn vaak nunet diegene die al jaren bezig zijn met set te perfectioneren. En dat noem ik hypocriet

Helemaal mee eens, maar ons wel audiofiele heikneuters noemen. :blink:

Helemaal mee eens, maar ons wel audiofiele heikneuters noemen. :blink:

Dat was ik niet ;)

Ik vind een beetje geinen onderelkaar prima weetje daar ben je mens voor lol maken. Maar zoals ik al zei het gebeurt tevaak en vooral hear omdat het een inprincipe onbeheerd forum is. Zoveel mensen die verschillende aanpakken en ideeen hebben en dat botst constant omdat de een het nog beter weet als de ander inrpincipe. En dat is verdomd jammer ooit en erg frustrerend....ik heb zoiets nu ook lekker zitten geinen prima nu is het serieus tijd zeg maar.

Wat ik nog erger vind is dat je ontzettend weinig nog bijleert. Klinkt raar maar als ik een audionoob zou zijn. Zie je de bomen niet meer door het bos zeg maar :)