Jump to content

Minder volume ????????

DVD-King
 Share

Recommended Posts

Dag DVD-King,

Dat je platenspeler zachter klinkt komt dordaat het uitgangssignaal van een platenspeler vele malen zwakker is dan het uitgangssignaal van bv. een cd-speler of tuner. Het uitgangssignaal van een platenspeler is maar enkele milli-volts, terwijl dat van een cd-speler rond de 150 milli-volts zit(correct me if I'm wrong). Jou NAD phono pre versterkt het signaal waarschijnlijk niet zoveel, dat deze op het zelfde niveau komt als dat van een, door jou versterker, versterkt uitgangsignaal van een van die andere componenten.

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt.

Groet,

Rienk.

Geplaatst door Douma:

Dag DVD-King,

Dat je platenspeler zachter klinkt komt dordaat het uitgangssignaal van een platenspeler vele malen zwakker is dan het uitgangssignaal van bv. een cd-speler of tuner. Het uitgangssignaal van een platenspeler is maar enkele milli-volts, terwijl dat van een cd-speler rond de 150 milli-volts zit(correct me if I'm wrong). Jou NAD phono pre versterkt het signaal waarschijnlijk niet zoveel, dat deze op het zelfde niveau komt als dat van een, door jou versterker, versterkt uitgangsignaal van een van die andere componenten.

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt.

Groet,

Rienk.

In grote lijnen klopt dit wel. De NAD heeft een vaste versterkingsfactor en niet ieder element geeft dezelfde spanning af. Bij een MM kan dat vari

Beste DVD-King,

Een versterker is slechts een versterker !

Met een ingangsgevoeligheid van 150 mV over 47 kOhm , zit er een ingansschakelaar op om verschillende apparaten aan te sluiten, op dezelfde versterker.

Indien een versterker 50 watt is zal hij ook nooit meer dan 50 watt kunnen leveren.

Bij een ingangsspanning van 150 mV zal hij dan ook max. 50 watt afgeven(volle uitsturing)

Muziek heeft gelukkig dynamische verschillen van 0 tot veel meer.

Dus zal de muziek niet op 1 niveau spanning afgeven maar variabel en dat kan een versterker versterken.

Dus van zacht tot max 50 watt zo geven verschillende bronnen verschillende spanningen af ,een Cdspeler wel tot 2 Volt(2000 mV ) wat voor een normale versterker teveel is ,maar fabrikanten vinden dit toch een leuke waarde omdat het dan lijkt dat het beter is dan andere bronnen.

Het tegendeel is waar omdat de versterker dan gemakkelijk wordt overstuurd en boven z