Phelsuma Posted 14 augustus 2005 Report Share Posted 14 augustus 2005 Mijn eindversterker, Audio Research VT100MkIII, is nu 2 maanden oud. De eerste 2 maanden geen enkel probleem. Sinds een paar dagen doet zich het volgende fonomeen voor. Bij inschakelen van de eindversterker gaat spontaan de zekering in rook op (6,3A traag). Na vervangen van de zekering functioneerd alles weer normaal tot de volgende keer dat ik hem aanzet: weer de zekering door. Het lijkt erop dat hij alleen zonder problemen aangaat als er eerst een zekering wordt opgeblazen en er vervolgens een nieuwe ingezet wordt. Wat kan de oorzaak zijn van het probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 augustus 2005 Report Share Posted 14 augustus 2005 Beste Phelsuma, Dit laat zien dat er bij instarten een te grote piekstroom wordt gevraagd. Van een afstand is de oorzaak moeilijk te achterhalen. Mijn ervaring meerdere keren is dat wanneer dit gebeurd de Brugcel op instorten staat. Als ie nog maar 2 maanden oud is zou ik diect terug gaan naar de dealer, en het laten oplossen! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 15 augustus 2005 Report Share Posted 15 augustus 2005 Gewoon doorsolderen die zekering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 15 augustus 2005 Author Report Share Posted 15 augustus 2005 Beste Phelsuma, Dit laat zien dat er bij instarten een te grote piekstroom wordt gevraagd. Van een afstand is de oorzaak moeilijk te achterhalen. Mijn ervaring meerdere keren is dat wanneer dit gebeurd de Brugcel op instorten staat. Als ie nog maar 2 maanden oud is zou ik diect terug gaan naar de dealer, en het laten oplossen! Groeten, Bas Hallo Bas, Wat verder expirimenteren levert het volgende op: Na het plaatsen van een nieuwe zekering gaat hij normaal aan. Na uitschakelen heb ik de zekering verwijderd. Even aan en uitzetten (zonder zekering erin) en je hoort een relais schakelen. Vervolgens zekering er weer in en je kunt hem weer aanzetten zonder doorslaan van de zekering. RaRa hoe kan dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Niet langer zelf prutsen maar terug brengen naar de winkel en een nieuwe eisen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 ik ken dat apparaat niet, maar deel even een eigen ervaring. mijn AW250 heeft sinds levering een 5A T zekering gehad. altijd ging die kapot bij inschakelen (en soms de stop). de volgende zekering hield het wel (dan had de voeding zich al een beetje volgezogen). volgende keer een tijdje uitzetten zelfde feest. tot ik vanwege de crash vorig jaar een schema in handen kreeg en zag dat de fabriek 6,3A T in het schema had staan. nu gaat de (6,3A) zekering dus niet meer kapot. ofwel: direct terugbrengen (vooral niet mee doorgaan of zelf prutsen aan zo iets moois), maar het ook wat eenvoudigs zijn. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Beste Phelsuma, Dit laat zien dat er bij instarten een te grote piekstroom wordt gevraagd. Van een afstand is de oorzaak moeilijk te achterhalen. Mijn ervaring meerdere keren is dat wanneer dit gebeurd de Brugcel op instorten staat. Als ie nog maar 2 maanden oud is zou ik diect terug gaan naar de dealer, en het laten oplossen! Groeten, Bas Hallo Bas, Wat verder expirimenteren levert het volgende op: Na het plaatsen van een nieuwe zekering gaat hij normaal aan. Na uitschakelen heb ik de zekering verwijderd. Even aan en uitzetten (zonder zekering erin) en je hoort een relais schakelen. Vervolgens zekering er weer in en je kunt hem weer aanzetten zonder doorslaan van de zekering. RaRa hoe kan dat? Lijkt me normaal dat hij direkt na het vervangen van de zekering normaal aan gaat. Dan zijn de elco's geladen en worden er geen piekstromen meer gevraagd. Wat zei de dealer ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 16 augustus 2005 Author Report Share Posted 16 augustus 2005 Het probleem zit 'm niet in het wel of niet geladen zijn van de elco's maar in een relais wat klaarblijkelijk niet terugvalt waardoor de opstartvertraging na het doorslaan van de zekering niet correct werkt. Als de versterker, na verwijdering van de zekering, even aan en uit gezet wordt valt het relais wel terug en start hij, na terugplaatsen van de zekering wel gewoon op. De importeur is op de hoogte en ik kan hem, na de vakantie, langsbrengen. Het is volgens de importeur niet schadelijk voor de versterker om te handelen zoals beschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 16 augustus 2005 Report Share Posted 16 augustus 2005 Het probleem zit 'm niet in het wel of niet geladen zijn van de elco's maar in een relais wat klaarblijkelijk niet terugvalt waardoor de opstartvertraging na het doorslaan van de zekering niet correct werkt. Als de versterker, na verwijdering van de zekering, even aan en uit gezet wordt valt het relais wel terug en start hij, na terugplaatsen van de zekering wel gewoon op. De importeur is op de hoogte en ik kan hem, na de vakantie, langsbrengen. Het is volgens de importeur niet schadelijk voor de versterker om te handelen zoals beschreven. Dat wilde ik dus net zeggen het is waarschijnlijk zo dat je soft start om het maar even zo te noemen om zeep is. Ik had dit probleem vroeger ook eens met een (schrik niet) INKEL versterker en die vrat dus ook zekeringen . Na herstel van div electronica werktte de inschakelvertraging weer maar niet voor lang wat aangaf dat de schakeling niet goed was. 2 PTC weerstanden deden echter ook prima hun werk als vervanging. Uiteraad ga je dit niet overwegen bij een apparaat van 2 maanden oud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Is overigens niet leuk voor je trafos en gelijkrichters, iedere keer die opdonder (hoge startstroom). Die worden er niet beter van (trafo zal op den duur kunnen gaan brommen, bv). Valt wel een beetje tegen van ARC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 17 augustus 2005 Author Report Share Posted 17 augustus 2005 Hoi Sander, Dank voor de tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts